Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere på kosthold i måneden?


M.K.

Anbefalte innlegg

Så flinke dere er til å bruke lite penger!:o

Jeg er student på heltid (egentlig overtid), jobber deltid. Bruker kanskje 4000 i mnd på mat.. også shopper jeg MYE, og er ute hele tiden.

Ikke skjønner jeg hvordan folk kan si de har dårlig råd som student ! :p

Enkelte studier er jo mer krevende enn andre, og man har gjerne ikke like god tid til jobbing :)

Personlig er jeg enig, jeg lever med vilje below my means som fulltidsstudent og får spart en del. Bruker ca 4000 i måneden på mat tror jeg ( regnet meg frem til rundt 3200 men da er ikke småkjøp og slik inkludert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte studier er jo mer krevende enn andre, og man har gjerne ikke like god tid til jobbing :)

Personlig er jeg enig, jeg lever med vilje below my means som fulltidsstudent og får spart en del. Bruker ca 4000 i måneden på mat tror jeg ( regnet meg frem til rundt 3200 men da er ikke småkjøp og slik inkludert)

Skulle gjerne sagt at studiet mitt var enkelt, men med fordypning i matte, kjemi, statistikk og driftsbudsjettering blabla har jeg nok å henge fingrene i :p

Tror det mer handler om hva man tar seg tid til, er man effektiv er det utrolig hva man får til. Og da har man igjen litt ekstra når man først har fri.

Alle studenter burde jobbe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du studerer vel ute i gokk ( :p? ) og betaler kanskje dermed tilsvarende lav leie i forhold til en student som for eksempel må skaffe seg en hybel i Oslo eller Stavanger. Kanskje?

Ja, betaler lite nå, men jeg hadde akkurat det samme budsjettet da jeg studerte i Oslo. :)

- og du får nok pittesmå hybler til denne prisen i oslo også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne sagt at studiet mitt var enkelt, men med fordypning i matte, kjemi, statistikk og driftsbudsjettering blabla har jeg nok å henge fingrene i :p

Tror det mer handler om hva man tar seg tid til, er man effektiv er det utrolig hva man får til. Og da har man igjen litt ekstra når man først har fri.

Alle studenter burde jobbe!

Jøss det er imponerende! Helt enig studenter bør jobbe, selv har jeg firma + deltidsjobb for kommunen på siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del.

Den fattige studenten™ oppstår vel først og fremst av en eller flere av disse faktorene

1) Rævva økonomisk styring, man kommer rett fra hjemmet der kjøleskapet fylte seg selv. Shopper og fyller bort pengene de første to ukene og lever på eksistensminimum de to siste (eventuelt i de verste tilfellene: Går det tomt for penger tar man et kredittkort, pytt sann :p)

2) Sutring om en økonomisk situasjon som egentlig ikke er så ille, men man er som nevnt kommet rett hjemmefra og er ikke vant til at alt faktisk koster penger.

3) Dyre vaner. Om man vil dele en 120 kvm stor leilighet på frogner med sine to beste venninner hele studietiden, spise sushi tre ganger i uken og gå på fylla hver helg, ja da blir det mindre penger til andre ting. Går litt under rævva økonomisk styring, men handler også en del om prioriteringer

4) Reelle fulltidsstudier (for eksempel lege/tannlege og likn. der det er obligatorisk klinikk dagtid i tillegg til at lesingen må foregå på kveldstid)

/off topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å si at man har dårlig råd som student vitner egentlig bare om at man suger til å bruke penger på en fornuftig måte. Dette er selvfølgelig tatt forbehold om at du ikke er maks uheldig og har fått deg en svært dyr hybel, som dessverre er tilfelle for noen. Har dog flere venner som bor billigere enn meg, men som likevel klarer å være blakk en god stund før neste stipend kommer.

Dette er jo gjerne folk som mener de har råd til å snuse/røyke, stikke ut hver eneste helg, og gjerne en gang i uka, spise ute ofte, kjøper èn liter kaffe i kantina hver dag osv.

Foretrekker heller å leve litt mer nøkternt, handle på salg, utnytte butikkgarantier og bli ledd av fremfor å ikke ha råd til å kjøpe andre ting når jeg har lyst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. bruker ca 1200kr på 2 studenter på 3-4uker. ISH!! Kan legge på 300-500kr egentlig da det ofte blir litt småhandlinger! Kunne gjort det MYE billigere, men vi har forholdsvis gode middager!! Og dette halvåret får vi se. Da skal begge 2 bli sunnere, mer grønnsaker osv.

Blitt VELDIG mye billige måltider. F.eks fiskepinner og masse av disse "ferdig"produktene. IKKE pizza!

Men mat kan man få veldig billig, så lenge man ikke bryr seg om merker osv!

kommer vel helt ann på hvor mye man spiser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått intoleranse for hvete og korn, i tillegg til at jeg ikke kan ha banan, pære, potet eller mais, har det godt opp ufattelig.. Ikke bare det, men jeg har jo bestemt meg for å bli SUPER sunn.. så jeg er en fattig, fattig student som bruker minst 2-3000kr på mat hver måned :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel ca. 3000 kroner hver måned på mat og drikke, men hadde jeg ikke vært student hadde det kanskje gått litt mer. Jeg jobber også ved siden av studiene, noe som gjør at jeg kan ta meg råd til litt ekstra. Det som er dyrt er jo å dra ut på byen; medregnet taxi/nattbuss, nattmat, cover og ikke minst drikke - så der er det mulig å spare penger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billige mattips:

coop prix: "ta 3 for 69" kan være masse masse godt her, men er som regel lite utvalg. Men har du flaks får du masse prots for 69kr!

Kyllingkjøttdeig fra rimi: 17kr for 400g. 19% prot og 8.5% fett

Svinekjøttdeig fra rema: 22kr for 400g. 17% prot og 14% fett

Bunnpris har middagstilbud hver dag. Tirsdag er det renskåret svinekjøttdeig for 22 kr. (300g) Husker ikke innhold.

Mager kesam er billigst på rema. 300g for 16kr.

Der har du masse billige prots , enjoy !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Samboeren bruker 2000-3000 kr bare på kjøtt :p Blir en tur over grensen annenhver måned ca for å fylle opp fryseren med biff, svin og kylling, og så kommer jo alt det andre i tillegg, så kan vel tippe 6000-7000 til sammen på oss to :) Vi har imidlertid hatt en prat om dette og funnet ut at et godt kosthold er noe vi vil prioritere å bruke penger på! For oss er det viktig, ikke bare for å oppnå resultater men fordi vi føler oss mye bedre på det.

Skal imidlertid sies at vi nesten brukte like mye på kosthold tidligere og da kjøpte vi kun drittmat! Så at sunn mat er dyrere enn usunn mat er bare tull spør du meg, det handler om prioriteringer det som alt annet, mye godt innen first price også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...