Jump to content
Holm921

Undervektig

Recommended Posts

Hei.

Jeg har spurt flere om råd til dette temaet, men aldri fått et skikkelig svar. Jeg er en gutt på 17, 178 høy og veier 51 kilo. Ja, jeg er undervektig og har en BMI på 16.1. Det er utrolig lite.

Jeg vil gjøre noe med dette, men jeg klarer virkelig ikke. Jeg trenger hjelp med dette, og håper på gode råd.

Jeg har veldig lite med tid, så derfor blir treningsstudio veldig vanskelig for meg å få lagt opp i timeplanen min. Er det noe jeg kan gjøre hjemme?

I tillegg, så lurer jeg på hva slags mat jeg bør spise. Jeg går på skole i sentrum, noe som betyr at jeg ahr tilgang til dagligvarebutikker, sushibutikker og kebabbutikker.

Dagene mine:

06.30 - står jeg opp, og mekker meg en brødskive med noe kjøttpålegg

10.30 - det kan hende jeg tar meg en pakke med nudler, men veldig lite sannsynlig (har 15 minutters pause)

11.45 - da har jeg endelig friminutt, og har mulighet til å kjøpe mye. Jeg kjøper wienerboller, muffins, noen ganger varmmat i form av poteter og fiskeboller, samt sjokoladedrikk

15.45 - endelig hjemme, og kan mekke meg mat hjemme

16.00 - mekker meg fiskepinner, pølser, fiskekaker og den slags

18.00 - middag, spiser kylling med ris og salat ofte, spiser mye kjøtt og noen ganger fast food

20.00 - frukt

21.00 og utover - da spiser jeg som oftest bare godteri, fruktyoghurt

Her ser dere timeplanen min, og det er ufattelig mye jeg kan legge inn her. Har dere tips og veldig konkrete tips på hva jeg kan kjøpe i butikken for eksempel som vil gjøre at jeg går opp i vekt? Tenker på i form av dette: "Kjøp bixit kjeks til frokost 10.30" og slikt.

Jeg setter stor pris på all slags hjelp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

F.eks

06.30 - Bytt til omelett m/helmelk, løk, skinke, sopp, fetaost/ost, stekt i smør. Eller havregrøt med kokosmelk, cottage cheese, nøtter, frø..

10.30 - Ha med matpakke med f.eks laks, nøtter, avokado

11.45 - Varm-mat i form av poteter og fiskeboller, annen type varm-mat på butikken? Matpakke med middagsrester?

16.00 - Lag mat med mer kalorier. Fisk, kjøtt, kylling, sauser, olje, grønnsaker, nøtter, helmelk å drikke

18.00 - middag - samme som over

20.00 - frukt - samme som frokost.

Drikke: helmelk, sjokolademelk, jus

Skal du opp i vekt må du spise mat med mer kalorier. Jo mer energitett en matvare er jo mindre mengde trenger du.

Så ingen lettprodukter. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nøtter - masse nøtter!

Kjøp stooore poser (billigere når kjøper i stort kvantum) og sørg for å alltid ha med deg en pose over alt. Småspis gjennom hele dagen.

Kjøp deg gainer og ta en shake med en gang du står opp og rett før du legger deg :)

Husk også å steke kjøtt, pølser osv i smør, og nyt friheten du hqr til å bruke gode, fettrike sauser til middag :)

Angående det at du baserer mye av kostholdet på sukker/bakst og liknende ville jeg kanskje ikke anbefalt. Greit at du ønsker å gå opp i vekt, men det er fullt ulig å gjøre på ordentlig mat. For mye sukker er ikke sunt for noen!

Slik får du glatt i deg 1-2000 ekstra kalorier om dagen som vil bringe deg i mål. Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ville som Mia her sier hatt med matpakke på skolen. Stek opp store mengder fisk/kylling/kjøtt om gangen og kok masse ris - fordel i bokser som du kan ha med til lunsj. Prøv å unngå fiskepinner/pølser og liknende (selvfølgelige kke helt da, er jo billig og mye kalorier sånn sett), og kanskje prøv å spise mer fettrike fiske- og kjøttkilder :) en svært klump bacon er feks ganske rimelig, så om du steker opp i terninger kan du blande det med fisk/kylling/kjøtt og i risen feks, kjempegodt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuuuuuuuusen hjertelig takk for responsen jeg har fått. Det betyr utrolig mye.

Jeg skal prøve å følge planen din Mia, og håper på å spise mer i tillegg til planen.

Jeg har en gainer fra Proteinfabrikken som heter Big Mass. Den smaker ikke noe godt og har ofte veldig mange klumper i seg. Har du tips til noen andre gainere?

Da vet jeg også at jeg ikke burde spise så mye fiskepinner, pølser og lignende. Det skal jeg prøve å få erstattet med noe annet.

Hva med trening da? Hvordan skal jeg gå fram der? Har som sagt veldig lite tid, og burde jeg tenkt på det nå?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Når du har så lav BMI som du har, så vil jeg ikke anbefale deg å trene noe særlig før du får opp kroppsvekta di litt nærmere normalvektig. Spis godt og få på deg noen kg før du begynner å fokusere på trening :)

Og siden du holder til i sentrum av oslo, stikk innom invarndrersjappa på grønnland torg, de har godt utvalg av nøtter til en veldig billig penge, og ris og oljer som er latterlig billig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en gainer fra Proteinfabrikken som heter Big Mass. Den smaker ikke noe godt og har ofte veldig mange klumper i seg. Har du tips til noen andre gainere?

Jeg lager ofte "gainer" selv :D

Blander bare:

- peanøttsmør

- fløteiskrem eller h-melk

- proteinpulver

Vips - supergod, kaloritett milkshake som smaker snickers <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

du trenger ikke kjøpe gainer- lag milkshake! ellers er flytende kalorier tingen (melk, juice, sjokomelk)og mer fløte, smør, iskrem, nøtter, ost, honning, sjokolade, kokosmelk/olje, ris, pasta, brød, osv

unngå potet, frukt og magre meieriprodukter- alt for mettende ifht kaloriinnholdet! Ser ut til at du er flink til å spise jevnt, men øke mengdene til hvert måltid.

Lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...