Gå til innhold

Hvordan få så god utholdenhet som mulig?


Anbefalte innlegg

Hei!

Overskriften sier vel sitt? hvordan få så god utholdenhet som mulig?

Tenker da både lungekapasitet, og utholdenhet i musklaturen! :)

Trener styrke 4 ganger i uken, med fokus på muskelbygging. Men med tanke på mine fremtidige planer så må jeg bli mer utholdende og være mer eksplosiv, noen tips på dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Vil gå igang med å starte med skikkelig god oppvarming på eksempelvis mølle. 12-15 min. Deretter intervall. start med 4 - 3 -2-1, 1 -2 - 3 - 4. Vet ikke hvor dreven du er på mølle.... Hvile tid 1-2 min.mellom hver intervall. Veksle dette med 4X4 med 2 min pause. Man skal løpe på en hastighet på 13++. Jeg personlig løp lett en mil ute med kun intervall trening på mølle gjennom vinteren. Husk å sette helning/vinkel på min 1 %. Varier dette også. (skåner legger og bein) Jeg løper aldri lenger en 5-7 km på mølla... pr gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spørs på hva du vil oppnå. Utholdenhet er jo et stort spektrum. Skal du løpe 3000m, maraton, ultra? Sykle? Svømme? Tri? Ski? Vaskelig å gi noe som helst av svar uten å få litt innblikk i planene dine?

planen er militæret, så må ha god fysisk form, styrke osv går bra, men ikke kondis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis planen er militæret ville jeg øvd på å gå masse turer med mye ekstravekt. Ha med en sekk og fyll opp masse vannflasker og gå ut på tur. Og som foreslått før i tråden: Intervalltrening er gullverdt syns jeg. 4x4 intervallen med 1minutts pause, eller geriljaintervaller om du ønsker å variere. Ellers kan du jo løpe ute. Bruk lyktestolper til å telle, f.eks. løpe 5 lyktestolper, småjogge tilbake 2, også løpe 5 nye. Dette pleier jeg som regel å gjøre om jeg løper ute i skogen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

planen er militæret, så må ha god fysisk form, styrke osv går bra, men ikke kondis.

Laaange turer i fjellet med tung sekk. Spørs jo litt på hva du skal i militæret, men lange marsjer er vanlig. Mange ryker på dette. Ledd og muskler blir totalt utkjørt om man ikke har trent på dette.

Så er vell også tester på 3000m valig. 4x4 og andre kortintervall er fin måte å bli raskere på såpass korte distanser. Slike intervalltyper er også en fin måte å øke formen raskt.

Så en kombinansjon av lange turer og raske intervall ville jeg satset på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til utholdenhet er det 3 faktorer du kan forbedre: Vo2max, utnyttingsgrad og arbeidsøkonomi.

Enkelt forklart:

VO2max: Intervaller 87-92 HFmaks

Utnyttingsgrad : Langkjøring, prinsippet om spesifitet, trene på det du vil bli god på!

Arbeidsøkonomi: Stryketrening etc.

Lykke til!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I militæret egner det seg bedre at man er "seig" enn at man har god kondisjon (det beste er jo å ha begge så klart). Har en venn som var fallskjermjeger for snart to år siden, og han klarte ikke mer enn rundt 13min på 3000m før opptak.

Jeg sier ikke at kondisjon ikke er viktig, men at å kunne holde et stabilt tempo med 30kg på ryggen over lengre distanser er viktigere for Forsvaret enn at du bruker 10min på 3000m kontra 13min

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...