Jump to content
Løpejente

Eksplosive øvelser for rumpe?

Recommended Posts

Jeg løper en del og merker (naturlig nok) at tung styrketrening gjør løpingen tyngre. Jeg er glad i eksplosive øvelser som squat jumps og spensthopp på benk (ned i knebøy på toppen), i tillegg til aktiveringsøvelser for rumpa. Øvelser som knebøy og beinpress kjenner jeg mest i beina og ikke på rumpa, så derfor lurer jeg på om man kan trene rumpa kun vha alternative øvelser eller om det er "uhørt"? På forhånd takk for svar:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hej!

Testa att köra utfall av olika varianter, det viktiga är att fokusera på att luta överkroppen fram så får du aktiverat baksida mer, testa bulgarska utfall på båda fötterna upphöjda, gående utfall med överkroppen tiltad i 45 grader.

Step ups, kom ihåg att du ska explosivt upp, bromsa allt du kan på väg ner.

se videon fast tänk på att ha ditt knä lite längre bak än på denna videon, försökte hitta bättre fast det är otroligt mycket vilseledande clip på the web.

Kom ihåg att explosiv/plyometric träning utförs på 30-50% vikt av max.

Ifall du tränar med över 50% så blir du starkare, vilket antagligen gör att du kan flytta mer vikt, fast du mister din explosivitet mer o mer.

Förutom det så är old school träning fantastiskt, när jag spelade basket fick vi fylla ryggsäckar med sand/vikt och hoppa med, springa uppför trappor, uppför backar osv.

Kom ihåg - du ska inte springa nerför backar, trappor osv det sliter på dina knä, spring upp o gå roligt ner.

Använd fantasin och ha kul med din träning!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olympiske løft kan og være et fint verktøy i denne sammenheng, er mer teknisk,men mye mer justerbart, så du får en langt mer tilpasset treningsøkt over lengr tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

kettlebell swing tar rumpe ,lår og korsryggen bra. Og varianten av box jump der du hopper ned med et bein på hver side av kassa, tar en dyp squat, hopper opp igjen med et spensthopp. Den tar skikkelig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

kettlebell swing tar rumpe ,lår og korsryggen bra. Og varianten av box jump der du hopper ned med et bein på hver side av kassa, tar en dyp squat, hopper opp igjen med et spensthopp. Den tar skikkelig!

Takk for tips! Kom akkurat over den øvelsen faktisk:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...