Jump to content
Misina

De ulike måtene å utføre markløft...

Recommended Posts

Jeg legger merke til at de fleste bruker den teknikken hvor de starter med at stanga ligger nede, for så å rykke opp. Er det mer riktig enn å starte på topp, og så gå ned med stanga langs kroppen, og med en liiten knekk i knærne, til du er ca midt på leggen, for så å løfte opp igjen med strak rygg? Om dere skjønner....

Jeg høres fryktelig amatør ut nå, men det får så være.. ;) Jeg bruker i alle fall sistnevnte teknikk, og er litt redd for å skifte, i og med at mangeårige ryggproblemer har ført til at jeg ikke har kunnet bruke øvelser som knebøy og markløft, men nå er jeg back in business. Løfter nå 60 kg i markløft, men har nok en del mer å gå på her, når jeg etter hvert stoler på teknikken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Markløft er rett og slett å løfte en vekt fra marken (gulvet) og opp i stående, utrettet posisjon, for å så å senke den kontrollert ned igjen.

:)

I tillegg så finnes det millioner av varianter som trener ulike deler av løftet og ulike muskelgrupper. Den varianten som du benytter høres ut som en fin øvelse som gjør deg sterk i å heve og senke en vekt fra omtrent midt på leggen. Men vil du bli sterk hele veien, så må du nesten legge stanga i ro på gulvet før du drar den opp igjen.

Gi gass!

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

På engelsk heter markløft Deadlift, og dette navnet kommer fra at stanga ligger "død"/"from a dead stop", altså at det ikke er noe bevegelser i forkant som er med på å gjøre øvelsen lettere.

I motsetning til i knebøy, hvor man bruker strekkrefleksen til å lagre energi(som en fjær man trykker sammen først, som gjør det enklere å vende tilbake til original posisjon)

Fordelen med å starte et konvensjonelt markløft /sumomarkløft fra bunnen av er at det er tyngre,og man får bedre muligheter til å stramme seg opp og løfter ofte bedre teknisk om dette gjennomføres.

Men dette er ikke eneste måten man kan markløfte på,det du beskriver kan lett forveksles med rumensk markløft, en markløftvariant hvor strekkrefleksen brukes aktivt, som starter med at man løfter stanga ut av racket,senker den ned kroppen, med litt knekk i knærne,så langt ned man får til,samtidig som man holder korsryggen rak.

Dette tar vesentlig på korsrygg og bakside lår,men muligens noe mindre på øvre rygg.

Mitt råd er å lære deg konvensjonelt markløft i tillegg, og bruke begge øvelsene i union for å bygge en sterk og awesome kropp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha! Takk for svar dere! Er så glad for dette forumet altså. :) Men da er det i alle fall ikke riv ruskende galt å gjøre det slik jeg er vant til. Det var den teknikken jeg lærte meg på pump-timer på SATS for maaange år siden. Men dersom den andre varianten er tyngre og tar på flere muskler, så har jeg jo lyst til å lære den. Må spørre noen om hjelp på trening da, skjønner jeg. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I første runde er det mange gode YouTube -videoer du kan titte på, for.eks "mark rippetoe -deadlift setup". Sitter på mobil nå,så får ikke linket til videoen, så håper noen andre forbarmer seg over meg(: *host*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Som sagt har man klassisk og romansk mark (som jeg mener er det du beskrev - se bilde). I tillegg har man sumo markløft, strak bein markølft og snatch grip markløft. Er nok flere enn det også. :)

Romanian-Deadlift.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha! Ja, jeg gjør som han på bildene! Men når jeg hører på det han på videoen sier, så er det ikke så dumt at jeg gjør det på den måten. Det er helt ok for meg at det tar mer på hamstrings enn på ryggen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aha! Ja, jeg gjør som han på bildene! Men når jeg hører på det han på videoen sier, så er det ikke så dumt at jeg gjør det på den måten. Det er helt ok for meg at det tar mer på hamstrings enn på ryggen. :)

Hva enn som hjelper med dine mål. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ut i fra det jeg forstår, er Amerikansk og Rumensk markløft det samme?! Hvorfor da to ulike navn?

o_O

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Tänk på att vi har olika "kvalitéer" som leder till att för att få ett "perfekt" marklyft, måste jag testa mig fram.

för exempel, är jag stark i benen, kan jag börja med rumpan längre ner fast absolut inte så att det ser ut som ett knäböj - har jag å andra sidan en stark rygg som jag vill utnyttja, kan jag ha rumpan extremt högt.

Ett tecken på att jag borde börja högre med rumpan är när jag är lågt med rumpan, startar lyftet och vikten rör inte sig ifrån marken förrän jag kommer 10cm upp med rumpan, då början stången flytta sig.

Det finns 10000000 videos om hur man ska göra marklyft och tyvärr har de flesta fel - för du får ett svar som hänvisar till en teknik som är perfekt för Johan, men Pär får inte till det och känner sig svagare då han gör "korrekt" teknik för den är inte optimal för honom.

Dessutom är det bra att träna alla varianter av marklyft utom den varianten som du föredrar att träna, den använder du endast då du vill testa ditt maxlyft.

Jag hoppas att detta ger mening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...