Gå til innhold

hvor mye går man opp med økte muskler?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i mange år slitt mye med spiseforstyrrelser. Begynte i høst å trene for fullt igjen, har alltid trent men ikke så spesefikt på styrke.

Jeg går på et senter og har god oppfølgning av trener.

I desember skjønte jeg at man må spise riktig for å få utbytte, så har nå i 3 måneder spist ca 2000 kalorier hver dag med godt utbytte, føler at kroppen har stabilisert seg, fryser ikke, sover godt etc...

Jeg er 155 cm og veide i desember 66 kg, har siden da med mer mat gått opp og veier ca 69. Jeg trener pilates to timer i uka, god og effektiv styrke 2 ganger i uka, samt går turer på 40 - 60 min hver dag.

Så til det jeg lurer på, jeg fortsetter nå å gå litt opp i vekt. og jeg har ikke et helt godt "syn" på hvordan jeg egentlig ser ut, vokser muskler litt hele tiden og veier hvor mye mer enn fett?

Jeg spiser godt og ganske variert, sunt og unner meg samtidig litt søte ting når det er helg o.l

Er det unaturlig å være 155 cm og veie 70 kg i en trent kropp (har bra muskelmasse). Eller er jeg fortsatt veldig stor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen til forumet! Med tanke på din forhistorie med spiseforstyrrelser er det lett å føle at alle råd vi gir deg kan feiltolkes. Det virker likevel som om du har kommet deg langt på vei, og jeg håper du fortsetter den trenden. En veldig vesentlig del av tilfriskningsfasen er å innse at vekten er ubetydelig. Åpenbart er det det som henger igjen litt hos deg, i tillegg til følelsen av å ikke helt vite om det du ser i speilet er hvordan du faktisk ser ut, eller hvordan den gjenværende delen av spiseforstyrrelsen forteller deg at du ser ut. Det er lett å føle at du ikke kan stole på deg selv, og trenger derfor tilbakemelding fra andre, og det kan jeg forstå.

Men likevel, når alt kommer til alt er det kun du selv som må være fornøyd med deg selv. Både hvordan du synes du ser ut og hva vekten viser. I mine øyne har du en fin vekt. I andres øyne kanskje ikke. Men vi vet ikke hvordan du ser ut eller hvordan vekten er fordelt på kroppen din. Du skriver i loggboken at du har en muskuløs kropp med litt fett, og det høres for meg ut som en flott kropp! Jeg kan på ingen måte tro at du skal være "veldig stor". Litt fett er sunt, ingenting å stresse over. En del av det å ha en frisk og sterk kvinnekropp er å ha litt ekstra fett, så kroppen kan fungere som den skal.

Jobb videre med å ignorere vekta, fortrinnsvis bare kast den ut bakdøra, og fokuser på prestasjoner på trening, fremgang og at du trives med måten du spiser og trener på. Med tiden vil det nok bli lettere å se seg selv for slik du virkelig ser ut. Dette var sikkert ikke til så mye hjelp, men jeg tror det er der fokuset ditt burde ligge nå :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei og velkommen til forumet! Med tanke på din forhistorie med spiseforstyrrelser er det lett å føle at alle råd vi gir deg kan feiltolkes. Det virker likevel som om du har kommet deg langt på vei, og jeg håper du fortsetter den trenden. En veldig vesentlig del av tilfriskningsfasen er å innse at vekten er ubetydelig. Åpenbart er det det som henger igjen litt hos deg, i tillegg til følelsen av å ikke helt vite om det du ser i speilet er hvordan du faktisk ser ut, eller hvordan den gjenværende delen av spiseforstyrrelsen forteller deg at du ser ut. Det er lett å føle at du ikke kan stole på deg selv, og trenger derfor tilbakemelding fra andre, og det kan jeg forstå.

Men likevel, når alt kommer til alt er det kun du selv som må være fornøyd med deg selv. Både hvordan du synes du ser ut og hva vekten viser. I mine øyne har du en fin vekt. I andres øyne kanskje ikke. Men vi vet ikke hvordan du ser ut eller hvordan vekten er fordelt på kroppen din. Du skriver i loggboken at du har en muskuløs kropp med litt fett, og det høres for meg ut som en flott kropp! Jeg kan på ingen måte tro at du skal være "veldig stor". Litt fett er sunt, ingenting å stresse over. En del av det å ha en frisk og sterk kvinnekropp er å ha litt ekstra fett, så kroppen kan fungere som den skal.

Jobb videre med å ignorere vekta, fortrinnsvis bare kast den ut bakdøra, og fokuser på prestasjoner på trening, fremgang og at du trives med måten du spiser og trener på. Med tiden vil det nok bli lettere å se seg selv for slik du virkelig ser ut. Dette var sikkert ikke til så mye hjelp, men jeg tror det er der fokuset ditt burde ligge nå :)

DETTE (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TUSEN TAKK! Dette er faktisk det jeg kanskje trenger å høre, jeg er langt og godt på vei, men med maange år med feil tankegang er det ikke lett å stole på seg selv og det er veldig klart for meg. Jeg har på en "god" dag en kropp jeg bør være fornøyd med, men det er det tallet på vekta som ofte tar fokuset og burde egentlig kaste den men det er litt vansklig for det er ja, vansklig.

Men, jeg ser jo resultater av arbeidet jeg gjør (trening og NOK mat) så eg må jo bare begynne å 100% stole på dette.

Tusen takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei frøken:) velkommen hit. støtter det Kristin Charm sier ovenfor.

Eg forstår at følelsen av å kontrollere antall kg kan være vanskelig. Eg har innsett nå at for min del er det bare å glemme vekta. Eg er laget for å være tung. Eg er nokså stor og tung, men er snart i min livs form- eveier 127 nå. kommer eg med ned til 120- så er det flott, da blir det en muskuløs kropp :) men det er ikke noe som opptar meg:)

bare ta det med ro, og vær fornøgd med deg selv :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gå i butikken og kjøp deg 1 kg biff og se på den biffen. 1 kg muskler er MYE.

Du lurer deg selv om du tror mer enn 1/2 av vekta du har lagt på deg mellom 60 og 70 kg, er muskler. Legger du på deg 1 kg muskler, så bør du bli ganske mye sterkere i de store baseøvelsene.

Hei, nå skal det sies at jeg har ikke gått fra 60 - 70, men fra 66 til 69/70. Og jeg har blitt mye sterkere, og noe er sikkert fett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...