Gå til innhold

Ang. fettforbrenning og morgentrening- mat før versus mat etter trening?


Anbefalte innlegg

Har lest at det er lurt å ikke spise før morgentrening. Derfor lurer jeg på hvor lenge etter en har stått opp bør det gå før trening og mat etterpå?

eks.

kl. 05.10 stå opp

kl. 06.00 spinning 45min time og styrke tabata 10 min etterpå

Jeg får en 45 min mellom jeg står opp og treningen pga reisetid, bør jeg spise noe da?

Om jeg venter med å spise til etter treningen så blir kroppen helt utmatta, har lite energi på treningen.

Er det pga jeg har spist for lite til kvelds?

Eller pga jeg er utrent og kroppen ikke er kjent med morgentreningen?

Når bør jeg spise for å ha best forbrenning/best utbytte av treningen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når bør jeg spise for å ha best forbrenning/best utbytte av treningen?

Forbrenning vil skje uansett, men har du ikke nok energi til å prestere under trening før du spiser vil heller ikke treningen ha like "god effekt" -> mer effekt av trening når en presterer -> spis før du trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trener nesten alltid på tom mage. Sørger for å spise godt siste måltid kvelden før. Faster da i ca 14 timer før trening. Dette funker for meg. Ikke sikkert det passer deg og en matbit når du våkner kan kanskje lønne seg. Prøv deg fram.

Best utbytte får du vel hvis du presterer max på trening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spiser aldri før jeg trener. Synes det er veldig ubehagelig å trene med mat i magen, og jeg presterer best fastende med en shake av BCAA og kreatin innabords.

Jeg står opp kl. 7, og trener en eller annen gang mellom 8:30 og 13. Etter trening drikker jeg en proteinshake på veien hjem, og spiser en stor frokost hjemme.

Dersom du føler deg helt utmattet og uten energi ved å trene på tom mage så er det nok en blanding av psykisk og det at du ikke spiste nok til siste måltid. Det er jo forsket på at selv tre og en halv dags faste har minimalt å si for fysisk yteevne. Så det kan ligge litt i hodet viss du tror at forbrenningen stopper og lignende myter. Det er nok flere PF'ere enn meg som kan skrive under på at de presterer minst like bra på tom mage :)

Les mer her: http://fitnessbloggen.no/styrketrening-pa-tom-mage/

Men det er viktig med BCAA før fastet styrketrening. Viss du tar det før/under trening er det dessuten litt "magefyll", og du kjenner deg ikke sulten. Jeg drikker en shake av BCAA og kreatin før og under trening, og jeg er aldri sulten under trening.

Men det er selvsagt ikke alle som trives med å ikke spise før trening, så det må en nesten se an selv. Men i utgangspunktet er det ingenting som hindrer deg fysisk sett :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe forskjell på kroppen min om jeg spiser frokost eller ikke før en økt. For meg handler det om tid. I hverdagene så løper jeg før jobb og da rekker jeg ikke frokost. Så da løper jeg på tom mage. I helgene spiser jeg alltid frokost før løping.

Så det spiller ingen rolle når du spiser for resultets del.

Noen fungerer godt med trening på tom mage, andre ikke. Så om du presterer bedre med litt mat først så spiser du en liten frokost. En banan er genialt. Da kan du trene hardt med en gang uten å føle at maten truer med å komme opp igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...