Gå til innhold

Tvillingabort


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva slags spørsmål er det? Må du vite hvilken utdanning en person har før du kan føre diskusjonen videre?

46387739.jpg

Hele abortdiskusjonen er noe som provoserer meg vanvittig mye så skulle holdt meg unna hele tråden. Derfor valgte jeg å beklage spm ;)

Ingen vits å være fet i flabben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunn også imot abort.

Om det er noe unormalt som voldtekt, incest eller man er av den ene prosenten hvor ppillen ikke funker synes jeg saken blir en annen - men om man er klar nok til å leke med faren for å unnfange ved å ikke bruke prevansjon bør man også være klar til å ta konsekvensene.

....Og dermed også tvillingabort, om det går under overstående kriterie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunn også imot abort.

Om det er noe unormalt som voldtekt, incest eller man er av den ene prosenten hvor ppillen ikke funker synes jeg saken blir en annen - men om man er klar nok til å leke med faren for å unnfange ved å ikke bruke prevansjon bør man også være klar til å ta konsekvensene.

Dette hadde forsåvidt vært et legitimt argument hvis det var slik at et uønsket svangerskap bare gikk ut over moren (og faren). Faktum er imidlertid at man kan ende opp med å bringe et barn inn i verden som man hverken har lyst og/eller anledning til å oppdra, og det er på ingen måte rettferdig å la ens egne feil gå ut over et uskyldig barn. Hvis responsen på en slik innvending er at da kan man heller adoptere bort barnet, så betyr det strengt tatt bare at man er imot abort av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde forsåvidt vært et legitimt argument hvis det var slik at et uønsket svangerskap bare gikk ut over moren (og faren). Faktum er imidlertid at man kan ende opp med å bringe et barn inn i verden som man hverken har lyst og/eller anledning til å oppdra, og det er på ingen måte rettferdig å la ens egne feil gå ut over et uskyldig barn. Hvis responsen på en slik innvending er at da kan man heller adoptere bort barnet, så betyr det strengt tatt bare at man er imot abort av andre årsaker.

Helt klart - men da er det like galt mot barnet å i det hele tatt unnfange det.. Om man tar abort fordi man ikke vil ha barnet man har laget lar man jo også en egen feil gå ut over et uskyldig barn.. og ikke minst er det nok ganske surt for de som ikke kan få barn at noen er uforsiktige og lager et som de bare fjerner når man selv har prøvd og prøvd i åresvis. Da er det vel egentlig bedre å bære fram barnet og heller adoptere det vekk, så har man på en måte gjort bot for feilen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart - men da er det like galt mot barnet å i det hele tatt unnfange det.. Om man tar abort fordi man ikke vil ha barnet man har laget lar man jo også en egen feil gå ut over et uskyldig barn.. og ikke minst er det nok ganske surt for de som ikke kan få barn at noen er uforsiktige og lager et som de bare fjerner når man selv har prøvd og prøvd i åresvis. Da er det vel egentlig bedre å bære fram barnet og heller adoptere det vekk, så har man på en måte gjort bot for feilen sin?

Gjort bot for feilen sin, hva i alle dager? Hva om det er en fabrikkfeil på p-staven min? Hva om kobberspiralen faller ut, og det ikke merkes? Hva om tarmslimhinnen er skadet, og p-pillene ikke absorberes? Hva om alt er gjort for å forhindre graviditet, men det skjer likevel? Skal man da bli tvunget til å gå gjennom et svangerskap, for så å bli tvunget til enten å ha ansvar for et menneskeliv eller å gi fra seg barnet man unektelig har knyttet seg til under svangerskapet, til fremmede? Skal man påtvinges et svangerskap, med de komplikasjoner det potensielt medfører, bare fordi enkelte individer er infertile? Skal jeg potensielt måtte tvinge meg gjennom et svangerskap fordi ei fitnesshore absolutt måtte ha magerutene og ødela fertiliteten sin?

Hva med svangerskap hvor det har vært inntak av teratogene stoffer?

Hva med svangerskap unnfanget i voldelige forhold, og hvor mor ikke ønsker å utsette et barn for faren?

Hva med svangerskap hvor det er overveiende sannsynlig at mor ikke er relasjonelt i stand til å tilknytte seg barnet?

Hva med svangerskap hos rusmisbrukere?

Hva med svangerskap hos mentalt retarderte?

Hva med svangerskap hos svært unge?

Hva med uplanlagte svangerskap hos kvinner i risikosonen, hvor graviditet vil medføre betydelig risiko for forverring av mors tilstand?

Hva med svangerskap hvor mor har blitt smittet med enkelte infeksjonssykdommer første trimester, og sannsynligheten for alvorlig fosterskade er høy?

Hva med uplanlagte og uønskede svangerskap hvor det er stor risiko for fremtidig sykdom hos barnet, f.eks dersom mor eller far har Huntingtons?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller man er av den ene prosenten hvor ppillen ikke funker

Hvem skal vurdere om en jente som påstår hun egentlig går på pillen, men dette er den ene prosenten der den ikke funker, snakker sant? Evt. om det skal tas en hel rekke tester for å sjekke om det stemmer?

Om man tar abort fordi man ikke vil ha barnet man har laget lar man jo også en egen feil gå ut over et uskyldig barn

Frem til tolvte uke er det et flertall som ser på det som en celleklump, ikke noe barn.

og ikke minst er det nok ganske surt for de som ikke kan få barn at noen er uforsiktige og lager et som de bare fjerner når man selv har prøvd og prøvd i åresvis.

Dette argumentet er ikke holdbart i en abortdiskusjon etter min mening. Det er trist at noen par ikke kan få barn, men sånn er det dessverre bare, og jeg synes ikke det skal brukes mot par som vil ta abort.

Da er det vel egentlig bedre å bære fram barnet og heller adoptere det vekk, så har man på en måte gjort bot for feilen sin?

For noen kan det vel hende svangerskapet er en deal breaker i seg selv? Og "gjort bot for feilen sin" - virkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort bot for feilen sin, hva i alle dager? Hva om det er en fabrikkfeil på p-staven min? Hva om kobberspiralen faller ut, og det ikke merkes? Hva om tarmslimhinnen er skadet, og p-pillene ikke absorberes? Hva om alt er gjort for å forhindre graviditet, men det skjer likevel? Skal man da bli tvunget til å gå gjennom et svangerskap, for så å bli tvunget til enten å ha ansvar for et menneskeliv eller å gi fra seg barnet man unektelig har knyttet seg til under svangerskapet, til fremmede? Skal man påtvinges et svangerskap, med de komplikasjoner det potensielt medfører, bare fordi enkelte individer er infertile? Skal jeg potensielt måtte tvinge meg gjennom et svangerskap fordi ei fitnesshore absolutt måtte ha magerutene og ødela fertiliteten sin? No way.

Ja, det jeg refererte til i første innlegget; om man er et av tilfellene ppillen ikke funker, gummien sprekker eller man blir befruktet av gud teller man ikke under dem jeg synes det er galt av å ta abort..

Men om man leker med ilden og håper det ikke skjer deg, eventuelt henger på ''ingenting en angrepille ikke kan fikse'' synes jeg det blir veldig umoralsk å ta abort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompi Jeg mener ikke man skal måtte sjekke det, jeg mener det er galt av mennesket som lyver om dette og rett og slett at det er dårlig av en kvinne å ha sex uten prevansjon for så å ta abort.

Ja, det er kjipt å ikke kunne få barn, og det er kjipt for det paret. Men det blir enda kjipere når man vet noen går rundt å avler på måfå uten å barnet (nå snakker jeg og om de som ''glemmer'' prevansjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompi Jeg mener ikke man skal måtte sjekke det, jeg mener det er galt av mennesket som lyver om dette og rett og slett at det er dårlig av en kvinne å ha sex uten prevansjon for så å ta abort.

Ja, det er kjipt å ikke kunne få barn, og det er kjipt for det paret. Men det blir enda kjipere når man vet noen går rundt å avler på måfå uten å barnet (nå snakker jeg og om de som ''glemmer'' prevansjon.

Det er mulig jeg er naiv, men av de ufrivillig barnløse jeg har møtt, så er det ingen som føler at selvbestemt abort er å strø salt i såret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... klart det er teit av de som knuller rundt på måfå og tar sjansen...

men frem til 12. uke så er det like mye et potensielt barn som de egga man naturlig slipper ut i forbindelse med mensen og faenskap.

Blir litt som David Hume går på... finnes ikke nødvendigvis noen link mellom "er" og "bør".

Kan ikke direkte gå fra den ene til den andre.

At noe har "potensiale" til å bli en unge, vil diskvalifisere så mye at det ikke blir et valid argument.

Jeg er veldig imot abort hvis begge foreldrene har veldig lyst på ungen, og har mulighet til å oppdra det ordentlig.

Jeg er veldig for abort hvis foreldrene enten ikke har lyst på, eller anledning til å oppdra det ordentlig.

At det er "urettferdig" ovenfor de som ikke kan er ikke et argument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det egentlig veldig greit at det kommer frem ganske fort at dette ikke handler om tvillingabort, dette handler om abort. Og den diskusjonen har vi for så vidt tatt tidligere, men man kan godt ta den igjen, på et premiss om intelektuell ærlighet, om man skal diskutere for eller mot abort, må man være ærlig nok til å si at det er det man diskuterer.

Abortmotstandere i Norge i 2014 vet de ikke vinner en omkamp om selvbestemt abort. Det er noe som det store flertallet i befolkningen stiller seg bak. Det de da gjør i stedet, er å gjøre diverse tiltak for å forsøke å uthule de lovfestede rettighetene folk har, og gjerne med anti-abortargumentasjon i et ledd for å få folk til å se ned på dem som velger abort.

Tvillingabort "debatten" er et kroneksempel på det, stemple folk som velger abort som late umoralske mennesker som velger minste motstands vei. Hørt at aborttallene stiger? Det er løgn, men likevel noe som fikk gjenklang i debatten som har gått de siste månedene, der abortmotstanderne har fått plantet den ene villedende påstanden etter den andre. Har du forresten hørt at det er eldre kvinner som tar abort nå enn før? Skulle tro det var en gladsak, ettersom det betyr at antallet uønskede tenåringsgraviditeter dermed synker, men neida, nok et nytt argument mot abort.Og slik fortsetter det.

Abortmotstanderne forstår at det er lettere å apellere til folk gjennom å snakke om "sorteringssamfunn" o.l. enn å si "vi ønsker kontrollen tilbake over andre kvinners kropper".

Før i tiden måtte man til nemd, og stå med luen i hånden og fortelle om hvordan man ikke var psykisk, fysisk eller økonomisk skikket til å ta vare på et barn, og at man derfor ba svært pent om å kunne få lov til å avslutte svangerskapet. Høyre ville, senest på forrige landsmøte, prøve å vedta at dette igjen skulle bli tilfelle for kvinner som hadde fostre som hadde skader eller sykdommer. Dette førte til et kvinneopprør i Høyre, og saken ble stemt ned.

Ideen om reservasjonsrett til leger var en idé ført i pennen av abortmotstanderne i KrF. Det har selvsagt ingenting med legenes samvittighet å gjøre, men å begrense tilgangen til abort. Alle slike vedtak er for abortmotstanderne en seier.

Ny debatt om selvbestemt abort? Bring it. Snikinnføring av abortrestriksjoner som et middel for samme mål uten å ha en åpen og ærlig diskusjon? Vent litt, mens jeg henter hammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, visste det var mindre lurt å ytre akkurat den meningen her da 90% av befolkningen er for frivillig abort, men siden det er et diskusjonsforum trengs det de som er imot og:P

Jeg er så klart for når det kommer til de som ikke har blitt gravide med vilje (altså - de som er dumme nok til å ikke bruke prevansjon fordi det ikke er like godt uten er unntaket). Og jeg mener også kvinner har retten til å bestemme over egen kropp.

I forhold til ufrivillig barnløse har jeg i grunn aldri møtt noen selv, men jeg ser for meg at om det var jeg som hadde prøvd få barn i flere år, fått beskjed om at jeg ikke kunne, kommet over en lang depresjon pga dette også stilt meg i en adopsjonskø på 5 år at jeg hadde blitt ganske lei meg om ei venninne fortalte om at hun nå måtte ta abort fordi det ikke funka å hoppe av i svingen på lørdagsfylla...

Det er for meg egentlig kun et moralspørsmål, jeg synes man skal ha gode grunner for å velge en abort.

Bompi Indiska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena, du ser forskjellen mellom at DU følger DITT moralske kompass og det at du pålegger alle andre å følge akkurat det samme? I likhet med mange andre abortmotstandere jeg har møtt har du et sterkt behov for å bagatellisere årsaken til at man tar abort, og jeg mener det er ganske provoserende hvordan man fremstiller abort nærmest som en "enkel løsning når det ikke funker å hoppe av i svingen på fylla". Hva vet du om andre menneskers liv og hva slags avgjørelser de velger å ta? Jeg har aldri hørt om noen som har valgt abort som en "enkel løsning". Tvert imot.

Men så fremt du mener hver enkelt kvinne har råderett over egen kropp er vi jo i bunn og grunn enige. At du personlig aldri ville kunne tatt abort er din sak. Selvbestemt abort for andre kvinner er på ingen måte i konflikt med dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg egentlig kun et moralspørsmål, jeg synes man skal ha gode grunner for å velge en abort

Tror nok mange er enige i at man bør ha en god grunn for å velge abort, men de tre eksemplene du nevnte i din første post var ikke spesielt godt egnet til å eksemplifisere "gode grunner", da de fremstod uttømmende.

Forøvrig sunt at folk har forskjellige meninger om ting - det gjør om ikke annet at man tenker gjennom argumentasjonen sin og blir sikrere i sin sak hvis den er overbevisende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mange er enige i at man bør ha en god grunn for å velge abort, men de tre eksemplene du nevnte i din første post var ikke spesielt godt egnet til å eksemplifisere "gode grunner", da de fremstod uttømmende.

Forøvrig sunt at folk har forskjellige meninger om ting - det gjør om ikke annet at man tenker gjennom argumentasjonen sin og blir sikrere i sin sak hvis den er overbevisende :)

Mjæ, for meg er det gode grunner. Og grunner til at jeg aldri ville tatt en abort - med mindre jeg ble voldtatt.

Har alltid hatt en del meninger som strider med andres da. For eksempel synes jeg det er dårlig gjort å røyke når man tenker på kreftpasienter, Jeg er imot selvmord fordi jeg synes det er egoistisk ift de som står igjen og jeg synes det er et hån mot afrika å kaste mat. haha, selvfølgelig er det mange motargumenter på alt, men det bunner vel egentlig i enhver sitt syn på ting.

Jeg kan ikke hindre noen i å ta abort selv om jeg er imot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...