Jump to content
IdaEriksen

Blir kvalm noen timer etter løpeøkten.

Recommended Posts

Jeg har fått tilbake et problem som jeg slet med for noen år siden. Jeg pleier å trene utholdenhet to ganger i uken (i tillegg til tre styrkeøkter på andre dager, hvis det er relevant), og foretrekker å løpe. Jeg holder som regel på i 40 minutter, med noen intervalldrag underveis, og pleier å bli ganske sliten, men det er ingen ekstreme økter på noen måte. Noen timer etterpå har jeg en tendens til å bli kvalm og uggen, og det er selv om jeg spiser noe etter økten. Jeg slet med dette for noen år siden også, men da spiste jeg såpass lite at jeg i ettertid regnet med at dette var årsaken. Nå, derimot, spiser jeg godt før treningsøktene mine, og ligger generelt ikke i et energiunderskudd. Hva kan årsaken til dette være, og kan jeg gjøre noe for å forhindre det? Det er jo ikke særlig behagelig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

har slitt med det samme selv, så mine tips er basert på det ;) ...men er oftest om sommeren når jeg drikker for lite. en god nedtrapping syns jeg også hjelper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det kanskje være blodtrykksfall? Jeg har akseptert blodtrykksfall som en sannsynlig grunn til at jeg plutselig kan bli kvalm og uggen. Trening kan jo senke høyt blodtrykk, så hvis det er lavt fra før, kanskje det kan være en grunn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får du i deg nok med vann? Jeg får veldig vondt i hodet og blir svimmel etter intervalløkter, dersom jeg ikke pælmer nedpå med en god flaske vann rett etterpå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm, synes at jeg drikker bra under øktene, men kanskje jeg kan bli flinkere på nedtrapping?

Angående blodtrykket mitt så har jeg pinlig lite peiling på om det er lavt eller høyt, men kan jo sjekke det ut.

Takk for svar :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Får du i deg nok med vann? Jeg får veldig vondt i hodet og blir svimmel etter intervalløkter, dersom jeg ikke pælmer nedpå med en god flaske vann rett etterpå.

Blir som regel en 0,7 liters Imsdalflaske i løpet av økta, kanskje det ikke er nok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Blir som regel en 0,7 liters Imsdalflaske i løpet av økta, kanskje det ikke er nok?

Kommer jo helt anpå hva du drikker iløpet av dagen, men jeg pleier å drikke godt også etter økta, ikke bare underveis :) Du får nesten bare prøve deg frem.. kanskje du skal spise en banan RETT etter økta? Altså sekundet du går av mølla, og så spise et ordentlig måltid 1 time senere? Bare synsing fra min side nå..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kommer jo helt anpå hva du drikker iløpet av dagen, men jeg pleier å drikke godt også etter økta, ikke bare underveis :) Du får nesten bare prøve deg frem.. kanskje du skal spise en banan RETT etter økta? Altså sekundet du går av mølla, og så spise et ordentlig måltid 1 time senere? Bare synsing fra min side nå..

Verdt å prøve ut, takk for tips! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordan er balansen med hvile, trening og mat? du sier du ikke er i energiunderskudd, men er du i søvn/hvile underskudd? et vanlig tegn på overanstrengelse er en uggen sykdomsfølelse og kvalme.

Eller kan det hende at du har for mye magesyre og betennelse i magesekken, snakk med legen din om å forsøke syredempende tbl fex nexium i noen uker for å se om det hjelper på.

Lykke til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både for lite og for mye vann er ugunstig, der må man kanskje prøve seg fram. Selv har jeg blitt veldig glad i å besøke fastlegen nokså regelmessig, tok meg litt tid å innse at man kan gå til legen selv om man ikke er akutt syk. Leger er flotte å ha, sjekker at ting er som de skal og kan gi råd om nettopp sånne ting! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tok til meg noen råd og drakk mer rett etter økten i tillegg til å ha en lengere nedtrappingssekvens, og kan informere om at kvalmen ikke kom den dagen! Pga utenlandstur har det blitt lite med trening denne uken, men skal gjøre det samme neste gang og se hvordan det går! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...