Gå til innhold

Smerter i høyre hofte/korsrygg - kommer i rykk og napp


pialarsen

Anbefalte innlegg

Du bør vel ta MR siden du har hatt dette så lenge. Minner jo litt om prolaps og dette vil ikke syns på røntgen. Har dette selv og hvis det er det så ligg unna kiropraktor da det kan gjøre vondt værre.

Då er d sikkert prolaps eg har likevel då:/

Var til kiropraktoren tidligare pga d samme problemet, og då fekk eg meir vondt og seinare på dagen under lett trening endte d opp med at eg ikkje kunne gå pga smertene. Så måtte få noken til å støtte meg ut av Sats(flaut)

Så vart d ambulanse på akutten. Men MR blei aldri tatt:/

Kun sterke medisina og krykker til d begynte å gå over. Så trene seg opp igjen. Var fin i 10 mnd og kunne trene mark, og tung knebøy uten problem. Men så skjedde d igjen. Denna gangen ikkje så gale, men d vil ikkje gå vekk igjen. Men å trene masse core funka delvis, ialfall til å kunne trene bøy(frontbøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Då er d sikkert prolaps eg har likevel då:/

Var til kiropraktoren tidligare pga d samme problemet, og då fekk eg meir vondt og seinare på dagen under lett trening endte d opp med at eg ikkje kunne gå pga smertene. Så måtte få noken til å støtte meg ut av Sats(flaut)

Så vart d ambulanse på akutten. Men MR blei aldri tatt:/

Kun sterke medisina og krykker til d begynte å gå over. Så trene seg opp igjen. Var fin i 10 mnd og kunne trene mark, og tung knebøy uten problem. Men så skjedde d igjen. Denna gangen ikkje så gale, men d vil ikkje gå vekk igjen. Men å trene masse core funka delvis, ialfall til å kunne trene bøy(frontbøy)

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver! Det blir bra til det "smeller" igjen, og jeg sliter med å komme meg opp av senga om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner litt om det jeg hadde. Jeg hadde vondt i samme område som du har før jul, og etter to behandlinger var den borte.

Mitt tips er i alle fall å komme seg til en naprapat. Jeg har gått til en for litt diverse siden i høst, og han får bort smertene hver eneste gang. Inkludert den som ligner din smerte. Det var forsåvidt bekkenet mitt som var skjevt som gjorde at jeg hadde vondt. Prøv en naprapat! :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er helt essensielt for å holde et prolaps i sjakk. Og spesielt kjerne muskulatur. Man kan trene knebøy og mark så lenge det ikke gjør vondt, men bør vise forsiktighet her. Frontbøy kan være bedre enn vanlig bøy, eventuelt gooblet squats.

Du bør vel ta MR siden du har hatt dette så lenge. Minner jo litt om prolaps og dette vil ikke syns på røntgen. Har dette selv og hvis det er det så ligg unna kiropraktor da det kan gjøre vondt værre.

Ble litt skremt nå, jeg.. Har fått time til fastlegen min i dag klokken 16:00 da! håper jeg får en forklaring og ikke blir sendt hjem med en recept med voltaren.

Min mor har hatt prolaps, mulig det ligger der?? selv om jeg har en ganske OK sterk kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt skremt nå, jeg.. Har fått time til fastlegen min i dag klokken 16:00 da! håper jeg får en forklaring og ikke blir sendt hjem med en recept med voltaren.

Min mor har hatt prolaps, mulig det ligger der?? selv om jeg har en ganske OK sterk kjerne.

Ja det er jo noe du bør sjekke ut i iallefall. Be legen om henvisning til MR. Eventuelt gå til en manuell-terapeut som også kan ordne dette. Vet ikke hva naprapater kan i forhold til dette eller om de kan henvise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening er helt essensielt for å holde et prolaps i sjakk. Og spesielt kjerne muskulatur. Man kan trene knebøy og mark så lenge det ikke gjør vondt, men bør vise forsiktighet her. Frontbøy kan være bedre enn vanlig bøy, eventuelt gooblet squats.

får ikke åpnet linken... :barefoot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt skremt nå, jeg.. Har fått time til fastlegen min i dag klokken 16:00 da! håper jeg får en forklaring og ikke blir sendt hjem med en recept med voltaren.

Min mor har hatt prolaps, mulig det ligger der?? selv om jeg har en ganske OK sterk kjerne.

Det er ikke sikkert du har prolaps, så ikke ta sorgene på forskudd. Prolaps er ikke farlig, bare noe du må ta hensyn til.

Vær streng når du er hos legen og nekt smertestillende. Si at du vil ha fortgang i dette for å finne problemet. Smertestillende skjuler som regel bare problemet.

Husk korsrygg smerter kan komme av masse. Enten knær, stiv rumpe, skjevt bekken, dårlig mobilitet i bekken og hofter, osv.

Så prøv heller å finn riktig behandler som kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse smertene kjenner jeg dessverre alt for godt til, og ja, har en lei tendens til å bli liggende på soffan ca 1 uke hver mnd av dette problemet. Jeg har skivebukning, samt et bekken som har en lei tendens til å låse seg. Det som faktisk har hjulpet meg best er kiropaktor og slyngetrening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som (vanskelig siden jeg ikke kan ta paa det og det er vanskelig aa se ut fra et bilde) du har vondt i quadratus lumborum - det er veldig vanlig om du trener tunge baseovelser og ellers sitter mye stille (studerer, jobber paa kontor, etc.). Jeg jobber med mange surfere som har den samme smerten og det jeg har funnet ut har hjulpet veldig mye er aa bruke en pilatesball for aa faa muskelen til aa slappe av. Du legger deg over ballen med magen mot taket, det er viktig aa slappe helt av og puste i dype drag (faa med diafragmaet). Dette gjentar du ogsaa paa den siden som gjoer vondt, som paa bildet nedenfor. Du kan lese mer om denne metoden i bokene til Leopold Busquet - Muscle Chains. Dette er bare et tips som har hjulpet mange av mine pasienter, det vil ikke si at det bombesikkert hjelper deg, men det er vel verdt aa prove. leo.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer på hvordan det gikk til legen i dag; han tror ikke det er i korsryggen, ryggsøylen eller i hofta, men at det er en betennelse som jeg har pådratt meg. Jeg fikk utskrevet voltaren(selvfølgelig) for en ukes tid, samt noen øvelser jeg skulle gjøre hver dag, massasje var og bra i følge han. Siden denne smerten ofte forsvinner av seg selv uansett, så skulle jeg hvis jeg fikk det en gang til komme innom og bli henvist til MR. Så nå får jeg bare ta det med ro og ikke hjelpe til med flyttinga siden jeg løfter skeivt der sammenlignet med markløft som har gått helt fint. Jeg kan fint trene, men hvis det blir smerte må jeg stoppe. Så nå skal jeg sitte på rompa i dag og, også blir det forhåpentligvis en lettere økt i nærmeste framtid. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som et typisk tynt utsagn av en typisk almenlege. Det vil vel si at du har kronisk betennelse det da siden det har pågått over en lang periode. Så typisk å si prøv dette og kom tilbake om det ikke funker. Jeg hadde fått en manuell-terapeut til å se på det. De har mer ekspertise på dette område. Snakker bare av egen erfaring da jeg har vært gjennom hele alfabetet av behandlere. Tullete at du ikke får MR med en gang når dette har vært plagsomt i lang tid.

Det kan være hva som helst men jeg ville fått en 2nd oppinion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et typisk tynt utsagn av en typisk almenlege. Det vil vel si at du har kronisk betennelse det da siden det har pågått over en lang periode. Så typisk å si prøv dette og kom tilbake om det ikke funker. Jeg hadde fått en manuell-terapeut til å se på det. De har mer ekspertise på dette område. Snakker bare av egen erfaring da jeg har vært gjennom hele alfabetet av behandlere. Tullete at du ikke får MR med en gang når dette har vært plagsomt i lang tid.

Det kan være hva som helst men jeg ville fått en 2nd oppinion

Ja du sier noe der.. Skal nevnes at det var manuell-terapeuten som henviste meg til røntgen, det var ikke legen. Sliter litt med å vite hvordan jeg skal gå fram også, det er uten tvil værst om morgenene, men så går det seg litt utover dagen, selv om jeg fortsatt føler at det stikker selv om jeg bare sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Regner ikke med svar på en to år gammel tråd, men lurte på hvordan det går med ryggen din? 

Jeg sliter med akkurat de samme smertene på høyre side, og har gjort det i ca. to år nå. De kommer som regel helt plutselig før de går over igjen, men nå har jeg hatt vondt i over to uker. Det er vondt når jeg sitter og når jeg står eller går lenge, og det er akkurat som om det stråler litt nedover rumpa og ned i låret. Det beste er egentlig å ligge, men er lite gira på å gjøre det hele dagen. Har vært hos legen og håpte på MR, men ble henvist til fysioterapeut, og der var det lang venteliste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Området det pekes til er (sannsynligvis) bekkenleddet. Også kalt iliosacralleddet. Vanligst årsak til problemer her, er svakhet i psoas, quadratus lumborum, TVA, eller obliques. Dette fører til ujevn sammenlukkingskraft av leddet, og det kan bli slærkete. Forskning (spes. Vleeming et al.,) viser at adekvat "force closure" av IS-leddet er ekstremt viktig.

Også vridninger, bekkentilt og lignende kan være relevant i her, og bør undersøkes nærmere.

Jeg har øvelser for QL på nettsiden min. Ellers er øvelser som deadbug (TVA), woodchoppers (obliques) etc å finne på youtube.

IS-smertene er ofte diffuse og vil behøve spesifikk undersøkelse av bekkenet for å bestemme korrekt opptreningsstrategi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...