Gå til innhold

Hvor mange kg kan jeg, som jente, regne som ok og bra i benk, knebøy og marløft?


Min-egen-lykkes-smed

Anbefalte innlegg

Jeg er 36 år, 173 høy og 68 kg.

Jeg begynte på frivektrommet på helsestudio i januar. Før dette har jeg trent 2,5 måneder på apparater med isolasjonsøvelser, samtidig som jeg lå i ganske stort kcaloriunderskudd. Føler jeg har fått svært lite fremgang av dette. Før i livet har jeg, (pinlig.. :x), ikke trent noe som helst, bortsett fra et par måneder dårlig trening på helsestudio for rundt 10 og 20 år siden.

Dette er det jeg trener med:

Markløft: 60kg. 5 rep. 3 sett.

Dype knebøy: kun 20 kgs manual inntil brystet! (Frem til jeg klarer teknikken bedre.)

Benk: 42,5. 5 rep. 3 sett. Her har jeg prøvd maxløft: 52,5 kg. 1 rep.

Hva synes dere, helt ærlig! ;) , om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sterk benk! Og du kan sikkert gå over til stanga i bøy hvis du allerede trener med 20kg, teknikken blir helt annen når du får opp stangen bak :)

Uansett, selv om det er gøy å sammenligne seg med andre, så må du ikke vurdere fremgangen i forhold til hva andre klarer. Jeg gjør fort den tabben selv og blir sur på meg selv fordi jeg er sinnsykt svakere enn X og Y selv om de har trent "mindre" enn meg. Vi er forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk benk! Og du kan sikkert gå over til stanga i bøy hvis du allerede trener med 20kg, teknikken blir helt annen når du får opp stangen bak :)

Uansett, selv om det er gøy å sammenligne seg med andre, så må du ikke vurdere fremgangen i forhold til hva andre klarer. Jeg gjør fort den tabben selv og blir sur på meg selv fordi jeg er sinnsykt svakere enn X og Y selv om de har trent "mindre" enn meg. Vi er forskjellige :)

Sterk i benk..! Gøy.

Har prøvd stang, men tippet så lett for langt frem da. Tror det er fordi jeg er for svak..

Gikk greiere med manual forran. Litt rart egentlig..

Veilederen min på senteret mente det var lurt å holde på med manualen en stund.

Tror du det er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi et godt svar, det er enormt med variabler. Hvor dyp er bøyen? Er benken med stopp? Er markløften med sprett? Er det med god teknikk? Osv. Med mindre premissene er lagt for utførelse, vil svaret variere.

Ser poenget ditt. Jeg vet ærlig talt ikke helt om teknikken min er god. Antagelig ikke; siden jeg er nybegynner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å sei ke som kan gå galt i bøyen uten film. At du kjem frampå kan ha ulike grunnar. Kanskje du står for smalt? Det kan vera mangel på spenn i overkropp (stram mage, bryst fram og opp, albogar fram). Kanskje du har for mykje av vekta frampå foten? Eit ganske kjent fenomen, er dårlig ankelmobilitet. Den kan fint tøyast, men du kan og prøva å plassera eit par små vektskiver under helane. Best av alt er løftesko :)

Og eit tips: Gå alltid for barfot eller flat og hard sko, framfor joggesko med demping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med at du faller fremover i knebøy med stang på nakken, men helt fint klarer goblet squat (holder en manual) opp til 20kg ville jeg sett på stabilitet/mobilitet i brystrygg og skuldre - samt styrkeforksjellen i forside/bakside underkropp

Goblet squat (om en ser bort i fra det som skjer i underkroppen) er ikke overførbart til nakkebøy. Du vil mao ikke kunne trene deg sterk til å ha en stang bak nakken ved å holde en hantel foran kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis løftene er med god teknikk så er dette veldig fine tall på så kort tid (strengt tatt så er det sterkt selv med dårlig teknikk).

Det er uansett så ekstremt mye som varier både i forhold til genetikk og arbeidet som er gjort for å oppnå det at det fort blir litt feil i mine øyne å definere noe som bra/dårlig.

Har ikke nøyaktige tall fra hvordan jeg økte i starten selv, men er rimelig sikker på at jeg ikke var så sterk etter å ha trent så kort tid, og jeg var/er gutt (vel og merke yngre og lettere).

Benkpress spesielt er langt over normalen, men det finnes selvfølgelig også en del av de som er sterkere.De som er sterkere har som regel trent betydelig mer.

EDIT:

Goblet squat (om en ser bort i fra det som skjer i underkroppen) er ikke overførbart til nakkebøy. Du vil mao ikke kunne trene deg sterk til å ha en stang bak nakken ved å holde en hantel foran kroppen

At det IKKE er overførbart er jeg ikke helt enig. Er man nybegynner vil man utvilsomt kunne bli sterkere i nakkebøy/knebøy av å trene goblet squat, men det er gjerne litt teknikkjustering og tilvenning om skal til når man går over fra goblet squat til nakkebøy/knebøy. Hva som eventuelt anses som sterkt blir et definisjonsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med at du faller fremover i knebøy med stang på nakken, men helt fint klarer goblet squat (holder en manual) opp til 20kg ville jeg sett på stabilitet/mobilitet i brystrygg og skuldre - samt styrkeforksjellen i forside/bakside underkropp

Goblet squat (om en ser bort i fra det som skjer i underkroppen) er ikke overførbart til nakkebøy. Du vil mao ikke kunne trene deg sterk til å ha en stang bak nakken ved å holde en hantel foran kroppen

Nja, det kan også ha mye med teknikk å gjøre. Jeg holdt på med goblet squats og hadde ikke sjangs på vanlig knebøy før jeg fikk skikkelig hjelp med teknikken. Tror ikke det hadde noe med styrkeforskjeller osv å gjøre, for når jeg fikk det til, så gikk det jo fort oppover (har mye å jobbe med teknikkmessig enda, dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det kan også ha mye med teknikk å gjøre. Jeg holdt på med goblet squats og hadde ikke sjangs på vanlig knebøy før jeg fikk skikkelig hjelp med teknikken. Tror ikke det hadde noe med styrkeforskjeller osv å gjøre, for når jeg fikk det til, så gikk det jo fort oppover (har mye å jobbe med teknikkmessig enda, dog).

Det er jo nettopp det jeg sier :)

Styrke = teknikk og vica versa. Er en teknisk dårlig vil en heller ikke ha styrken til å kjøre øvelsen.

Det krever en annen type styrke/teknikk å ha en stang bakpå nakken enn det å holde en hantel foran brystet

Noe mer utfyllende er vanskelig å si uten å se det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på og sier Wow, sterk benk etter så kort tid :D Veldig gøy! Kjente jeg ble inspirert av deg! :)

Jeg er også helt fersk i styrketrening (drevet siden oktober '13) og ikke sånn kjempe-ulik deg i kroppslige tall kanskje; 175 cm høy, 33 år og 85 kg, så jeg gir mitt personlige (amatør som jeg er) innspill på sp.målet i overskriften din ;)

Jeg har smugtittet litt på andres tall her inne, sammenliknet litt tilstander, og fått det for meg at tallene jeg har lyst til å jobbe mot i overskuelig framtid kan være noe sånt som:

Mark 100-120 kg, Knebøy 100 kg, Benk 60-70 kg

Jeg legger meg selvfølgelig paddeflat og er super-realistisk, det får ta den tiden det tar, riktig teknikk er alfa og omega, men det blir gøy å se om jeg klarer alt dette en gang :D elsker veien dit allerede, men babysteps, babysteps...... :)

Marte Elverum er en stor inspirasjon! :D den dama er rå, 565 kg totalt :) det hadde vært noe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det jeg sier :)

Styrke = teknikk og vica versa. Er en teknisk dårlig vil en heller ikke ha styrken til å kjøre øvelsen.

Det krever en annen type styrke/teknikk å ha en stang bakpå nakken enn det å holde en hantel foran brystet

Noe mer utfyllende er vanskelig å si uten å se det selv :)

Sorry evt, leste litt fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk

Vanskelig å sei ke som kan gå galt i bøyen uten film. At du kjem frampå kan ha ulike grunnar. Kanskje du står for smalt? Det kan vera mangel på spenn i overkropp (stram mage, bryst fram og opp, albogar fram). Kanskje du har for mykje av vekta frampå foten? Eit ganske kjent fenomen, er dårlig ankelmobilitet. Den kan fint tøyast, men du kan og prøva å plassera eit par små vektskiver under helane. Best av alt er løftesko :)

Og eit tips: Gå alltid for barfot eller flat og hard sko, framfor joggesko med demping :)

Takk for gode tips!! :) Hovedproblemet, (eller i alle fall symptomer), er at jeg så lett legger vekta på fremre del av foten.

Skal kanskje prøve det med vektskivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å

Hvis du sliter med at du faller fremover i knebøy med stang på nakken, men helt fint klarer goblet squat (holder en manual) opp til 20kg ville jeg sett på stabilitet/mobilitet i brystrygg og skuldre - samt styrkeforksjellen i forside/bakside underkropp

Goblet squat (om en ser bort i fra det som skjer i underkroppen) er ikke overførbart til nakkebøy. Du vil mao ikke kunne trene deg sterk til å ha en stang bak nakken ved å holde en hantel foran kroppen

Å, er det golblet squat jeg gjør...! Har hørt om det, men ante ikke at jeg drev med det selv..;)

Jeg får kanskje øve mer med stanga da.. Får vel inn teknikken til slutt, håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis løftene er med god teknikk så er dette veldig fine tall på så kort tid (strengt tatt så er det sterkt selv med dårlig teknikk).

Det er uansett så ekstremt mye som varier både i forhold til genetikk og arbeidet som er gjort for å oppnå det at det fort blir litt feil i mine øyne å definere noe som bra/dårlig.

Har ikke nøyaktige tall fra hvordan jeg økte i starten selv, men er rimelig sikker på at jeg ikke var så sterk etter å ha trent så kort tid, og jeg var/er gutt (vel og merke yngre og lettere).

Benkpress spesielt er langt over normalen, men det finnes selvfølgelig også en del av de som er sterkere.De som er sterkere har som regel trent betydelig mer.

EDIT:

At det IKKE er overførbart er jeg ikke helt enig. Er man nybegynner vil man utvilsomt kunne bli sterkere i nakkebøy/knebøy av å trene goblet squat, men det er gjerne litt teknikkjustering og tilvenning om skal til når man går over fra goblet squat til nakkebøy/knebøy. Hva som eventuelt anses som sterkt blir et definisjonsspørsmål.

Så gøy å høre at jeg ligger bra ann i noe!! :) Jeg har aldri drevet med noe som helst idrett e.l, og det er jo utrolig inspirerende å finne noe man kan ha sjangs til å bli god i. :)

Jeg tror nok genene mine må ta skylda for at jeg har et godt grunnlag i benk, for jeg er jo helt utrent.

Jeg har en far som tok 200 i benk, i sin tid. Kanskje jeg er heldig og har noen genetiske fortrinn fra ham? :)

..men det er klart; genene er jo bare en heldig start. Uten teknikk og hard jobbing, kommer jeg jo ikke langt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det jeg sier :)

Styrke = teknikk og vica versa. Er en teknisk dårlig vil en heller ikke ha styrken til å kjøre øvelsen.

Det krever en annen type styrke/teknikk å ha en stang bakpå nakken enn det å holde en hantel foran brystet

Noe mer utfyllende er vanskelig å si uten å se det selv :)

Teknikk skal jeg jobbe med. Det er sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...