Jump to content
Anho

Kaloritelling

Recommended Posts

Jeg er klar over at med mindre du er med i konkuranse (og kanskje ikke en gang da) er det nødvendig å telle nøyaktig antall kalorier inn/ut, men det er likevel kanskje ikke så dumt å ha et lite bilde av hva du putter i deg. Med dette i tankene bestemte jeg meg for å følge med litt på matinntaket mitt vs kaloriforbruket mitt, og jeg er litt overrasket over hva jeg fant.

Et par kjappe tastetrykk på diverse kalorikalkulatorer kan fortelle meg at jeg med min aktivitet trenger om lag 2000 kcal daglig. Kanskje i overkant av dette siden jeg er ofte er litt mer aktiv enn jeg oppga, men ikke så aktiv som neste aktivitetsnivå på kalkulatoren.

Anyways, jeg lastet ned en app som kan hjelpe meg å holde styr på kaloritellingen. Den er ikke helt nøyaktig selvsagt, men jeg regner med den er i nærheten av sannheten. I verste fall gir den meg et litt uklart bilde av hvordan jeg ligger an.

Er tross alt bare på min tredje dag med kaloritelling, men long story short: jeg når ikke opp til kalorimålet mitt. Første dagen landet jeg på ca 1000 kcal, og da logget jeg alt jeg spiste og spiste når jeg var sulten. Det tallet ble nok litt lavt siden det ikke er så lett å få med seg pålegg og alle grønnsakene ogsånt, men la oss ta 300kcal ekstra. Da er jeg på 1300kcal. Det gir et underskudd på 700kcal. I tillegg til dette hadde jeg en løpetur på ca 200 kcal i minus. Da er vi vel tilbake på effektive 900kcal Nå er ikke jeg noe ærneringsekspert, men 1900kcal underskudd på en med mitt utgangspunkt kan neppe være sundt? Slenger vet et par bilde av meg for 3-4 måneder siden, er nok blitt litt tynnere(lavere fett%?) siden den tid. Prøv å ignorer annsiktet mitt, er ikke så lett for meg å konsentrere seg om to ting på en gang..

993423_10151940340951145_118631002_n.jpg

1450795_10152000765091145_1799663602_n.jpg

I går gjorde jeg et ærlig forsøk på å komme meg opp på 2000kcal, men landet til slutt på 1450kcal. Med feilmarginen på 300kcal havner jeg på 1750, som gir 250kcal i underskudd. Dette er ikke så verst, men hadde ei tung styrkeøkt på en times tid. Dette er jo regnet med i de 2000 jeg skal ha i meg, men da bør jeg være på ca 2000 også? Jeg klarte fysisk ikke å spise mer, jeg måtte ta et ekstra måltid på kvelden for å høyne kaloriinntaket mitt til det endelige 1750-ish.

I dag ligger jeg på ca 630kcal etter 2 måltider. + 150-ish ligger jeg på 780kcal før middag, som er omtrent det jeg har ligget på de to siste dagene på denne tiden. Jeg har et ønske om å gå ned i fettprosent, men vet ikke om det nødvendigvis er veien å gå med opimot 5000kcal i underskudd daglig? Jeg er glad i mat, men ikke når det kommer til det at jeg må presse det i meg.

Dette blé en lang post, mest for min egen del, men hvis det er noen som har noen synspunkter så setter jeg pris på det. Noe a lá "Det er ikke så farlig, alt ordner seg til slutt." Eller evt noen som har noen tips til matvarer som er kaloririke uten at det nødvendigvis går negativit utover kostholdet(eller økononmien) mitt på andre måter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Ok so much text.

Jeg ligger på rundt 1800 kcal og både veier og teller for å holde oversikten, da jeg, som du, lett havner alt for lavt.

Min løsning de dagene jeg bare ikke klarer mer mat: peanøttsmør, nøtter og sjokomelk. Win.

Syns btw ikke det ser ut som du trenger å ligge på noe særlig underskudd.. Ville heller ha fokusert mer på tung styrke og ligge moderat i kcal-overskudd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar, har lest litt rundt og funnet ut at det ikke nødvendigvis bør være noe problem å komme over 2000kcal daglig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du spist helt som normalt de to siste dagene? slik som før du prøvde kalkulatoren, eller har det påvirket kostholdet (kanskje uten at du har tenkt over det)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Nøtter

Laks

Pasta

Rømme

Makrell

Egg

Smør

Avokado

Rødt kjøtt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har du vansker med og nå kalorinivået, drikk dem:) 1 liter h-melk er 660 kcal og koster type 16 kroner. Klin oppi en scoop proteinpulver og du kan legge til ca 150 kcal til;)

Spre det utover dagen. F.eks ett glass til måltidene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har du spist helt som normalt de to siste dagene? slik som før du prøvde kalkulatoren, eller har det påvirket kostholdet (kanskje uten at du har tenkt over det)?

Det er selvsagt en viss sjanse for at jeg mer eller mindre ubevist har endret kostholdet mitt litt etter å ha prøvd kalkulatoren, men jeg har aktivt gått inn for å spise så normalt som mulig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...