Gå til innhold

Styrkeløftklubb i Bergen


Brokkoli

Anbefalte innlegg

Jeg blir mer og mer tiltrukket av styrkeløft, og har lyst til å bli med i en klubb slik at treningen min blir litt mer målrettet. Jeg har i utgangspunktet ikke noen plan om å konkurrere; jeg planlegger bare å bli sterk som en bjørn.

Jeg har derfor følgende spørsmål:

1. Er det noen som anbefaler en styrkeløftklubb i Bergen? Jeg har søkt en del på nettet og funnet frem til både Odin SK og Bergen SK, men nettsidene er enten nede eller ikke oppdatert på årevis (iallfall ikke sidene som omhandler kontigent). Det er med andre ord litt vanskelig å finne nok informasjon.

2. Kan jeg melde meg inn i en styrkeløftklubb selv om jeg er tjukk og nybegynner? Eller kommer alle til å lure på hva pokker tjukka gjør i styrkeløftlokalene deres? (Ref. diverse tråder her inne hvor folk klager på at overvektige bruker treningstights, eller at de løper rart på tredemølla)

3. Kanskje noen av styrkeløfterne i Bergen har lyst til å "forme" meg, så kan de gå rundt til alle og si "LOOK WHAT I DID" med før- og etterbilder i 2015 ;-) Høhø. Neida. Joda. Eh.

Venter i spenning på svar.

tumblr_loiicjgadn1qa1lni.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener i Bergen Styrkeløft Klubb. Der er det ganske dyrt. Hele kr. 200,- i året. Du er garantert velkommen til å begynne der - og - selvfølgelig skal du konkurere.Det er kjempegøy! Det er mange jenter med i BSK og alle er i ferd med å bli grisesterke, men det er ikke alle som har blitt det helt enda. Send meg en PM så får du telefon-nummeret til Tor, som er klubbens leder. Han sender du en SMS og vips...! så er du igang!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på fitnessbloggen blir man refset for det meste fordi det er så mange forskjellige mennesker fra forskjellig idretts/treningsmiljø her inne, melder du deg inn i en styrkeløftklubb blir du garantert tatt godt imot uansett hvor mye du veier og hvor lenge du har løftet. (y)

Det er synd om du oppfatter det sånn. Da anbefaler jeg på det sterkeste å bruke rapporter under innlegget, siden vi stort sett gjør kort prosess med idioter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd om du oppfatter det sånn. Da anbefaler jeg på det sterkeste å bruke rapporter under innlegget, siden vi stort sett gjør kort prosess med idioter.

Mente at folk på forumet kritiserer forskjellig, som TS sa er det noen som reagerer på at "tjukke" går i tights mens andre reagerer på "tynne" folk som sprader rundt i belte eller gjør en øvelse feil. Tar ikke noe personlig, mener bare at når en er på et forum må man gå ut ifra at man får litt forskjellige meninger og innspill her og der og ikke ta til seg alt som blir sagt her som om det var en fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin sk finner du på facebook, og er vell en som heter bjørgvin sk også? Det er å en liste over alle klubber og hvor de er med kontaktinfo på styrkeloft.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her! Har også tenkt litt på og melde meg inni en styrkeløftklubb, men lurer litt på hvordan ting fungerer. Kan man dra og trene som man vil, er det faste fellestreninger man kan dra på, og slikt ? Hilsen en nysgjerrig crossfit-jente :)

Det varierer nok fra klubb til klubb, men det som ofte er felles for alle klubber er rause åpningstider, lett å trene sammen med andre, egne fellestider samt meget lave kostander ila året.

Se også her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/jeg-har-lyst-%C3%A5-begynne-med-styrkel%C3%B8ft-hva-gj%C3%B8r-jeg-guide.4797/

Siden det er ganske mange som er nysgjerrige på styrkeløft, tenkte jeg at jeg skulle samle sammen litt relevant informasjon om idretten, og det å melde seg inn i en klubb :)

Her kan du også lese den offisielle informasjonen til Norges Styrkeløftforbund

http://styrkeloft.no/component/content/article/38-statiske-sider/1959-hva-er-styrkeloft

Hvor er min nærmeste styrkeløftklubb?

På hjemmesidene til norges styrkeløftforbund (NSF) finner man en oversikt over alle de godkjente styrkeløftklubbene i Norge.

http://resultater.styrkeloft.no/klubber_kart.php

Her kan du søke på nærmeste klubb.

Hvordan melder jeg meg inn i klubben?

Det er ganske vanlig at man kommer på besøk i klubben og hilser på og ser på lokalene osv. før man melder seg inn, ta gjerne kontakt med klubben, kontaktinformasjon finner dere på den samme siden som jeg linket til over. Da kan man også forsikre seg om at det er folk på trening når man kommer, slik at man kan hilse på, og få svar på ev. spørsmål, osv.

Når man melder seg inn i en klubb, signerer man en antidopingkontrakt. Antidoping Norge kommer med ujevne mellomrom på besøk i klubbene, og tar dopingtester, i tillegg til at man kan bli testet på konkurranser. Denne kontrakten er det også viktig å signere dersom man skal konkurrere aktivt (løse lisens), og er en viktig del av det forebyggende antidopingarbeidet som foregår i styrkeløftklubbene :)

Må jeg være sterk før jeg begynner i en styrkeløftklubb?

En del kvier seg for å melde seg inn i en styrkeløftklubb, ford de ikke føler de er sterke nok. Da er det viktig å huske på at den kanskje aller beste kompetansen for å bli sterkere, er i nettopp styrkeløftklubbene. På akkurat samme måte som at man ikke venter med å gå på en musikkskole før man allerede kan spille instrumentet, eller lærer seg å danse på tåspissko før man tør å gå på ballettimer, er det helt ok å være nybegynner, også i styrkeløft.

Veldig mange kaster bort verdifull tid med å skulle "trene seg opp" før de tør å melde seg inn. Hopp i det! :)

Hva består en konkurranse av?

Innenfor styrkeløftforbundet har man to konkurransegrener, nemlig benkpress enkeltløft, og styrkeløft. Konkurrerer man i styrkeløft konkurrerer man i øvelsene knebøy, benkpress og markløft, og i en benkpresskonkurranse konkurrerer man i ... benkpress ;)

En konkurranse består av at man har tre forsøk per øvelse, der høyeste godkjente resultat teller. Hvert løft må godkjennes av minst to av tre dommere for å telle. I benkpress teller det høyeste gjeldende forsøket som konkurransegrunnlaget. Har man i styrkeløft minst et godkjent løft fra hver øvelse, får man et sammenlagtresultat, som er grunnlaget for plasseringen. Man konkurrerer i ulike vektklasser, og ulike alderskategorier.

Jeg har lyst til å konkurrere, er det noen minimumskrav for å delta?

For å delta på alle andre åpne stevner enn NM i Norge, er det følgende kriterier som gjelder:

  • Du må ha signert antidopingkontrakt og løst lisens
  • Du må ha godkjent utstyr til å løfte i

En oversikt over de approberte stevnene i Norge finner dere her:

http://resultater.styrkeloft.no/terminliste.php

Så er det bare å delta!

Hva er godkjent løfteutstyr?

Når du skal delta på et stevne, er det følgende utstyr du MÅ ha:

T-skjorte

Løftesinglet

Sokker som dekker leggene (til markløft)

Treningssko

Man skal også konkurrere i løftesinglet og t-skjorte dersom man bare skal konkurrere i benkpress. I tillegg kan man bruke styrkeløftbelte, håndleddsstøtter og knevarmere. Hvis du skal bruke knevarmere på stevnet må de være av merket Rehband, Titan eller Metal. Man kan i tillegg bruke knebøydrakt, knebind, benkpresskjorte og markløftdrakt, dersom man ønsker å løfte med utstyr.

Hvordan kvalifiserer jeg meg til NM?

For å kvalifisere deg til NM, må du har løftet like mye eller mer enn kvalifiseringskravet i din alders- og vektklasse. En oversikt over disse kravene finner du her:

http://styrkeloft.no/kvalifiseringskrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her! Har også tenkt litt på og melde meg inni en styrkeløftklubb, men lurer litt på hvordan ting fungerer. Kan man dra og trene som man vil, er det faste fellestreninger man kan dra på, og slikt ? Hilsen en nysgjerrig crossfit-jente :)

Dette er forskjellig fra klubb til klubb.

Odin er Bergens fremste eliteklubb, mens BSK er mer breddeorientert.

Atlas er foreløpig ganske liten og i Bjørgvin er det heller ikke veldig mange medlemmer. Miljøet er bra i alle fire klubber.

I BSK er det fokus på RAW-løfting, mens de fremste utstyrsløfterne i regionen naturlig finner veien til Odin. BSK har egne jentetreninger med instruksjon. (Jeg tror det er på mandager og torsdager. Om de har dette i de andre klubbene vet jeg ikke, men Odin har jobbet bra med å rekruttere jenter det siste året ihvertfall) Forøvrig hjelper alle hverandre med å spotte, se teknikk og gi veiledning. Er du nyfiken og usikker, har lyst å lære basics, så anbefaler jeg BSK. Er du allerede kommet et stykke på vei og har lyst å prøve deg med drakt og skjorte, så er nok Odin et mer konkuranserettet miljø og med større kompetanse på den biten.

Når det er sagt, så er det jenter i Odin også som fortsatt er i startgropen og det er mange løftere i BSK som løfter med utstyr på nasjonalt og internasjonalt nivå. Litt sånn hipp som happ hvor du begynner, tror jeg. Endel mer koster det i Odin, men der finner du også Regions-treneren og et rikere kompetanse-miljø så det blir en vurdering du må ta i forhold til egne ambisjoner per i dag. En kan dessuten lett bytte klubb om en ikke skulle finne seg til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, litt for gøy har jeg søkt opp astmamedisinene mine på Antidoping Norge. Den ene medisinen er merket gult, den andre rødt. Vil det si at om jeg bruker Bricanyl (merket rødt) når jeg trener, og det dukker opp en tilfeldig dopingkontroll hos klubben - da blir jeg dømt? Eller er det bare i forbindelse med stevner jeg ikke kan bruke denne medisinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, litt for gøy har jeg søkt opp astmamedisinene mine på Antidoping Norge. Den ene medisinen er merket gult, den andre rødt. Vil det si at om jeg bruker Bricanyl (merket rødt) når jeg trener, og det dukker opp en tilfeldig dopingkontroll hos klubben - da blir jeg dømt? Eller er det bare i forbindelse med stevner jeg ikke kan bruke denne medisinen?

Jeg ringte Antidoping Norge og spurte, i tilfelle det er flere som lurer. Selv om Bricanyl er merket rødt kan jeg bruke det, men det er sannsynlig at man må levere legeattest etter dopingkontroll. Om jeg hadde vært på toppnivå (haha!) kunne jeg ikke brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Antidoping Norge og spurte, i tilfelle det er flere som lurer. Selv om Bricanyl er merket rødt kan jeg bruke det, men det er sannsynlig at man må levere legeattest etter dopingkontroll. Om jeg hadde vært på toppnivå (haha!) kunne jeg ikke brukt det.

Du må søke om fritak.

:)

Ved en eventuell dopingkontroll blir du bedt om å oppgi hvilke medisiner du bruker. Når prøveresultatet foreligger så vil det - om ikke du på forhånd har søkt og fått innvilget fritak - ligge et brev i posten som forteller at du har avgitt positiv prøve. Men - det vil også (forhåpentligvis!) opplyses om at funnene samsvarer med de medisinene du har oppgitt å bruke. I brevet er det et skjema som du skal ta med til legen som har ordinert medisinene og dette skal dere fylle ut sammen. Det er identisk med skjemaet om søknad om fritak fra dopingbestemmelsene på medisinsk grunnlag. Behandlingstiden er under 30 dager.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...