Jump to content
Tor-Erik

Rett eller Ez stang til biceps curl

Recommended Posts

Som dere ser i tittelen, so lurer jeg på hva folk bruker til biceps curl?

Evt fordeler/ulemper med rett stang kontra Ez stang?

Foresten, vist tråden kom feil, for dere heller flytte den:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

bruker Ez stang til biceps. Fordelen er grepet rett og slett. I tilleg kan Albuenne stå stille mens biceps gjør jobben :)

prøvd rett stang, men får vondt i albuane- dette er sikkert fordi eg kjøre hardt med benkpress

Share this post


Link to post
Share on other sites
oki. såg en video på youtube, der de påsto at me rett stang så tok de bedre på hele bicepsen?

Det vet eg ikke :)

Men eg kjøre mye markløft, og ryggroing så bicepsa mine får kjørt seg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biceps er sterkest når den er i full supinasjon. Altså når du bruker rett stang. Dermed kan du bruke større belastning og stimulere mer vekst så lenge du har god teknikk så klart.

Noen vil oppleve ubehag i hånd- og albueledd ved bruk av Ez-stang.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biceps er sterkest når den er i full supinasjon. Altså når du bruker rett stang. Dermed kan du bruke større belastning og stimulere mer vekst så lenge du har god teknikk så klart.

Noen vil oppleve ubehag i hånd- og albueledd ved bruk av Ez-stang.

Cosigner den. Hvis du vil skåne håndleddene dine kjører du på med EZ-stang. Jeg opplever ikke å tape mye i styrke ved bruk av denne kontra rett stang

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Cosigner den. Hvis du vil skåne håndleddene dine kjører du på med EZ-stang. Jeg opplever ikke å tape mye i styrke ved bruk av denne kontra rett stang

Dette er veldig varierende fra person til person. Man kan få håndleddsmerter ved å bruke begge deler egentlig. Spørs hvor mye man bøyer håndleddene under albuefleksjon. Så lenge man holder en nøytral posisjon i håndleddene så spiller ingen rolle hva slags stang man bruker. Noen som sliter med å holde håndleddene i nøytral stilling vil kanskje ha godt av å holde stanga med et "falskt grep". Men ellers når det gjelder styrke så er muskelen sterkest i full supinert stilling. Basic anatomy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rett stang, grunnen er at du ikke kan få en full biceps contraction med curl bar (senser et paradoks her). Dette kan du finne en bedre begunnelse av på internett av Mark Rippetoe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

prøvde litt div idag, å fann egentlig ut at de mest behaglige for mine håndledd var Ez stanga med bredt grep.

Takker for tilbake melding.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biceps er sterkest når den er i full supinasjon. Altså når du bruker rett stang. Dermed kan du bruke større belastning og stimulere mer vekst så lenge du har god teknikk så klart.

Noen vil oppleve ubehag i hånd- og albueledd ved bruk av Ez-stang.

Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Ellers så rett, i full supinasjon så er det mere stress på biceps.

For folk med god nok bevegelighet: Kjør med rett stang (hvordan du merker det, det gjør ikkje vondt).

For de andre, kjør med EZ stang. Men jobb også opp bevegeligheten i armen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Ellers så rett, i full supinasjon så er det mere stress på biceps.

For folk med god nok bevegelighet: Kjør med rett stang (hvordan du merker det, det gjør ikkje vondt).

For de andre, kjør med EZ stang. Men jobb også opp bevegeligheten i armen.

Nå begynner vi å diskutere litt dypere inni ting som mean activation vs peak activation og hvilke bicepshoder man ønsker å aktivere. EMG-målinger har vist størst toppaktivering av biceps lange hode ved å bruke EZ stang. Ved bruk av helt supinert grep derimot, har det vist seg en mer jevn aktivering (konstant spenning) under hele bevegelsesbanen. Til syvende og sist så handler det om smak og behag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Nå begynner vi å diskutere litt dypere inni ting som mean activation vs peak activation og hvilke bicepshoder man ønsker å aktivere. EMG-målinger har vist størst toppaktivering av biceps lange hode ved å bruke EZ stang. Ved bruk av helt supinert grep derimot, har det vist seg en mer jevn aktivering (konstant spenning) under hele bevegelsesbanen. Til syvende og sist så handler det om smak og behag.

Næ, var ikkje så komplisert eg ville ha det til.

Var bare at du løfter IKKJE meir vekt med, supinert grep, kontra meir semi supinert, fordi at du aktiviserer meir muskler i sistnevnte :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Men ellers når det gjelder styrke så er muskelen sterkest i full supinert stilling. Basic anatomy.

Egentlig er det ganske avansert anatomi, da man ville regnet med at å fullt forkorte muskelen over ett ledd ville gjort den svakere i bevegelse over et annet ledd, men for biceps er det altså sånn siden man flytter vektarmen i positiv retning :)

Trudde eg aldri kom til å gidde å diskutere i ein tråd om biceps curl, men lets go.

Kjører du semi supinert klarer du oftest å løfte meir vekt, da du aktiviserer brachialis og radiobrachialis i større grad.

(Enkelt forklart, du klarer alltid mere i Hammercurl enn vanlig curl).

Siden dette har blitt en pirketråd om noe ganske uviktig:

Regner med du mener brachioradialis, ikke radiobrachialis? ;) Og hvorfor aktiverer man brachialis mer under semisupinert grep? Jeg sier ikke du tar feil, for jeg er ikke noe guru på curlz, ser bare ikke hvordan det gjør det..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp sa feil :)

Angående sistnevnte, usikker! Blir vel mer aktivisert under hammercurl enn vanlig, de vi lærte på skulen.

Hmm, får lese mere anatomi og finne utav det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jepp sa feil :)

Angående sistnevnte, usikker! Blir vel mer aktivisert under hammercurl enn vanlig, de vi lærte på skulen.

Hmm, får lese mere anatomi og finne utav det.

Fester jo kun på ulna, så ser ikke hvordan det boimekanisk skal ha noe å si, men kan jo være noe annet finurlig kroppen har funnet på for alt jeg vet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Og hvorfor aktiverer man brachialis mer under semisupinert grep? Jeg sier ikke du tar feil, for jeg er ikke noe guru på curlz, ser bare ikke hvordan det gjør det..

Angående sistnevnte, usikker! Blir vel mer aktivisert under hammercurl enn vanlig, de vi lærte på skulen.

Hmm, får lese mere anatomi og finne utav det.

Semisupinert grep i curls/hammer curl aktiverer ikke brachioradialis og brachialis mer, men det er dårligere forhold for biceps og de vil derfor være agonistene for fleksjon i albuen.

Supinert:

1. Biceps

2. Brachialis

3. Brachioradialis

Semisupinert/pronert:

1.Brachialis

2. Brachioradialis

3. Biceps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...