Gå til innhold

Undervektig og OL-deltager?!


Anbefalte innlegg

Tyne kroppen så langt det går - stort sett aldri sunt, i den forstand av at man i tillegg til de positive effektene av fysisk aktivitet også vil få en slitasje på kroppen. Det sier seg selv at den marginale positive effekten av idrett er avtagende (veldig mye bedre å være i litt aktivitet enn ingenting osv). At langrennsløperne slås helt i bakken av små infeksjoner og må skjermes til den grad de gjør tilsier at de ikke har noe optimalt forsvar for ytre påkjenninger - men det er heller ikke meningen, men en kalkulert risiko mellom hvor stor belastning man tåler og hvor grensen går før det ikke går mer.

Gjelder dette Ole Einar Bjørndalen også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har meget vanskelig for å tro at de er like høye, og at Bjørgen er 18kg tyngre! Sannheten ligger nok et sted i mellom her for dem begge.

Muskler veier mer enn fett, bro. Er vel ikke mange menn på forumet som kan matche den bicepsen der.

Forresten ser hun litt høyere ut, så sant hun ikke har på seg hæler da.

978x.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler veier mer enn fett, bro. Er vel ikke mange menn på forumet som kan matche den bicepsen der.

Forresten ser hun litt høyere ut, så sant hun ikke har på seg hæler da.

978x.jpg

Hahaha, notsureifsrs. Omkretsen rundt armene hennes er ikke rare greiene, men klart det ser litt voldsomt ut med en så lav fett%. 10% mer fett, så hadde ingen reagert engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et intervju med Bjørgen en gang der hun fortalte at hun veide 64-65kg. Det var i regi av Sunn Jenteidrett så jeg tviler på at hun løy. Synes heller ikke det er urimelig at hun veier såpass "mye" (sjekk musklene!) Vet med sikkerhet at både Bjørgen og Johaug er lavere enn meg (jeg er 170). Vil tippe Bjørgen er rundt 166-168cm, mens Joaug er 160-162cm. Hva vekten til Johaug angår så har jeg null anelse (selv om jeg syns 48kg hørtes litt lite ut), men jeg syns helt ærlig ikke hun er skremmende tynn. I alle fall ikke etter at hun begynte å satse mer på styrketrening.

Det er i grunn superbra at langrenn har utviklet seg slik at man MÅ være sterk for å kunne vinne. Da får man ikke det uvinnelige maset om å være lett slik som i langdistanseløping og sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil ikke spekulere i utøvernes vekt, men Hilde GP som har vært på landslaget med flere som er der nå, har uttalt at hun merket godt hvem det var koselig å spise et måltid sammen med og ikke. Ikke nødvendigvis snakk om spiseforstyrrelser, men at enkelte utøvere på landslagsnivå i langrenn har et noe anstrengt forhold til mat er sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke spekulere i utøvernes vekt, men Hilde GP som har vært på landslaget med flere som er der nå, har uttalt at hun merket godt hvem det var koselig å spise et måltid sammen med og ikke. Ikke nødvendigvis snakk om spiseforstyrrelser, men at enkelte utøvere på landslagsnivå i langrenn har et noe anstrengt forhold til mat er sikkert...

Som tidligere nevnt, å drive med en idrett som reduserer apetitten din voldsomt, kombinert med å måtte trøkke i seg 4000+ kcal på en dag og slikt kan nok gjøre rare ting med hodet til de fleste.

Gjelder dette Ole Einar Bjørndalen også? :)

Viss fare for det.

http://www.nrk.no/sport/bjorndalen-syk-igjen-1.5240016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting som motbeviser tallene, nei, og det er jo hele poenget her! Jeg trekker heller ingen konklusjon - jeg spekulerer. Hele tråden her handler jo om to ting:

1. Stemmer det som oppgis i faktaboksen?

2. I så fall - er det helt uproblematisk å belaste kroppen når den er såpass undervektig som BMI på 17 (Anoreksi-"grensa" er faktisk på 17,5!).

Jeg påstår ingenting - jeg LURER.

Og jeg har så absolutt forståelse for at folk er bygd opp forskjellig, og at ingen vil se like ut selv om de skulle ha lik vekt og høyde. Muskelmasse, fett%, benbygning, hvor en lagrer fett osv vil spille inn. Jeg er ikke helt idiot, slik det virker som om du prøver å få meg til å framstå? Hvor får du det fra at jeg ikke har forståelse for dette?

Jeg har selv drevet toppidrett. Både med BMI på 20, 19, 18 og tilslutt 16. Jeg fungerte utmerket så lenge jeg fikk i meg nok mat. MEd tiden ble det mindre matinntak, av diverse grunner. Og de gikk også fint, lenge. Helt til det ganske så brått sa pang. Altså har jeg litt erfaring med temaet selv.

Og BMI gir jo en del slingringsmonn da nomaltvekt er alt fra 18,5 til 24,9. Det er altså plass til mange kilos forskjell - ingen absoluttkrav. Og klart kan ei "naturlig tynn" jente ha 18 i BMI og fungere utmerket. Men når en kommer ned i 17… da er det ikke nok å si at en er tynn fra naturens side. En vil i alle fall ikke ha plass til en "stor muskelmasse" med 17 i BMI - nettopp fordi muskler veier en del. Da må personen i såfall ha svært lett skjelett og usedvanlig lite blod i omløp.

Jeg anklager ikke Johaug for å ha en alvorlig spiseforstyrrelse - da hadde hun aldri prestert å være blandt verdens beste slik hun jo faktisk er.Jeg anklager henne heller ikke for å være ndervektig. Jeg LURER på om det som skrives er sant, eller om det er slurvefeil i artikkelen. OG hvis det ikke er slurvefeil syntes jeg det er rart at hun kan holde et så høyt nivå med en såpass undervektig kropp (undervektig ifølge BMI, ikke bildet)

MANGE jenter sammenlikner seg KONSTANT med alt og alle - og jeg er enige med deg om at det er deres eget problem. Poenget mitt er at fakta som oppgis i artikler bør være korrekt - og det er jeg ikke sikker på om det er her. (igjen - jeg påstår ingenting, jeg undrer meg!)

"Artikkelen!!? Fakta som oppgis i artikkelen anngående vekt og høyde. En ser ikke så bra ut som henne om en er så undervektig som tallene tilsier."

Vel, dette er vel mer en påstand enn undring :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig kildebruk er alltid en vinner.

Iflg Olympiatoppens "Team- og medieguiden til OL"

http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/aktuelt/media41483.media

er Bjørgen 166 cm og Johaug 162 cm.

Kunne lagt inn skjermdumper, men fant ikke ut hvordan. :D

Nuh; fortsett kranglinga.

Hehe gidder ikke mer "krangling" - har sagt mitt og d virker ikke som om Emilwoop er ute etter en saklig diskusjon. Et forum er til for å dele meninger og tanker og d er nettopp det jeg gjorde med denne posten. Sånn. Ferdig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke ukjent at i idrettsverdenen at de oppgir feil vekt og høyde. Er ganske ofte dette skjer, i OL også. f.eks nesten hele landslaget til norge i ishockey har listet opp feil vekt + høyde.

Personlig synes jeg absolutt ikke at Johaug ser dårlig ut til å veie så lite.. Hadde jeg sett for meg en under BMI (noe jeg uansett i utgangspunktet synes er teit) Så hadde jeg aldri trodd hu var en av de..

At hu er listet som 1.68 har jeg absolutt ingen tro på, jeg er 1.75 og når jeg møtte hu i fjor så var jo hun langt mindre enn meg, så akkurat det HOP skrev at hun er 1.62 vil jeg tro stemmer ganske greit.

Johaug er tynn, men hun er jo pure muskel hele piken, er hardt arbeid, mye matinntak som skjer og skjønner godt de sliter over hele treningsperioden med å spise såpass mye, iallefall Johaug som er såpass liten og skal ligge på 4000ish(som de skrev her)

Som eirich skriver, de er nok nærmere vekt enn de fleste tror, og det kan jeg si meg helt enig i.

Hun kom inn på 4.plass i Sochi, det i seg selv burde vel vise at kroppen hennes er i ganske topp shape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgen er 166 cm høy.

Bjørgen har mye muskler og drar ekstremt nytte av det.

Johaug er er veldig lett, noe som er et stort konkurransefortrinn for henne. Det er ganske mye å hente på å være lettest mulig. Så blant annet Northug uttalte at han hadde blitt litt lettere, og mente det ville gi gode fordeler i løypa.

Det viktigste poenget er at de er toppidrettsutøvere. Synes Svindal oppsummerte det ganske greit da han sa noe sånn som at det å være toppidrettsutøver er som å dra strikken litt for langt, hele tiden. Det er ikke sunt å være toppidrettsutøver.

Det også mange ser ut til å se rett forbi er at Bjørgen har 950 treningstimer ila året, mellom 15 og 30 timer i uka. Det er nærliggende å tro at Johaug også er i nærheten av dette. De har et stort støtteaparat rundt seg som passer på alt mulig rart. Ville nesten satt penger på at Johaug får i seg en god del mer kalorier enn de fleste jentene og sikkert noen av guttene her inne. Har vanskelig for å tro at støtteaparatet ville tillatt henne å opprettholde en så høy treningsmengde og deltatt i konkuranser hvis hun hadde ordentlig spiseforstyrrelse.

Det kommer vel litt an på hvordan man definerer spiseforstyrret også da. Tviler på at hun prøver presse i seg 900 kcal om dagen og synes det er mer enn nok.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at det faktisk er et problematisk område, og det er jo landslagsjenter i langrenn som har fått forbud mot trening/konkurranser forde de sliter med maten.

Med den den treningsmengden er man avhengig av å få i seg nok mat. Om man ikke får i seg nok mat, klarer man ikke å opprettsholde den treningsmendgen. Klarer man ikke å opprettsholde den treningsmengden, er det vanskelig å kunne hevde seg i toppen.

Det å trekke paraleller mellom "vanlige folk"/mosjonister/folk som trener etter jobben med toppidrettsutøvere er helt bak mål imo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvordan man definerer spiseforstyrret også da. Tviler på at hun prøver presse i seg 900 kcal om dagen og synes det er mer enn nok

Har selv drevet med toppidrett og hatt anoreksi. Spiste ca2000kcal om dagen, men raste ned i vekt. Lett å skjule det når man trener 4-5timer om dagen...

.

De har et stort støtteaparat rundt seg som passer på alt mulig rart. Ville nesten satt penger på at Johaug får i seg en god del mer kalorier enn de fleste jentene og sikkert noen av guttene her inne. Har vanskelig for å tro at støtteaparatet ville tillatt henne å opprettholde en så høy treningsmengde og deltatt i konkuranser hvis hun hadde ordentlig spiseforstyrrelse.

men ja, også helt rett det du skriver her. De har et enormt apparat rundt seg, og jeg tviler på at det er noe vi trenger å bekymre oss over (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4-14440969520354_thumb.jpg

Å se nyansene som ligger mellom usunne forbilder og spiseforstyrrelser og det å gi blaffen i vekt og utseende er vel og bra. Det er klart det går an å ha et ålreit forhold til kropp og vekt selv om man ønsker å ta av noen kilo, er litt undervektig eller generelt ikke er helt fornøyd med hvordan man ser ut. Hvis dette ikke var tilfelle kunne vi like godt ha lagt ned Fitnessbloggen og forumet.

Samtidig er de som problematiserer dette nesten alltid folk som ikke har følt en spiseforstyrret tanke i hele sitt liv og som er så langt utenfor risikogruppen som det går an å komme. Hvis man ønsker å nyansere er det mer hensiktsmessig å ta utgangspunkt i erfaringene og refleksjonene til mennesker som faktisk ER i risikogruppen, som kanskje også har opplevd hvordan det er å slite med disse tingene, og som forhåpentligvis har kommet seg på noenlunde rett kjøl igjen. Det er mye større sjanse for at disse personene kan kjenne igjen stimuli, signaler og holdninger som kan oppfordre til destruktive tankemønstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei. Hvis man noensinne er kritisk til ting som likner på nevroser, så er man egentlig bare forherligere av fedme og ønsker at alle skal dø en tidlig død med diabetes 2 og ingen mageruter. Og folk med spiseforstyrrelser kan bli helt friske på dagen hvis de bare skjerper seg og/eller får en coach.
Øh.. ja? Seff lizzom, om noen sliter med å spise for lite, så er det jo bare å be dem spise mer? Halloooo?! Fiksa det lett lizzom, og jeg er ikke akkurat "ekspert!". Legene nå til dags, alle kunne gjort deres jobb om vi hadde gidda lizzom. Si`kke mer!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...