Jump to content
ReBella88

Liggende lårcurl - vondt

Recommended Posts

Får fryktelig vondt i toppen av leggene når jeg utfører liggende lårcurl.. Det gjør vondt mye før jeg blir sliten i rumpe og hamstrings. Why?

Prøve beskrive smerten.. Er som at musklene på toppen(bak) leggen "hopper" rundt? Hæææ?!Som om man trykker en muskel over en skjelettkant? Noen som skjønner som fantastiske forklaring? :roflmao::dead::oops:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hvordan er fleksjonen i ankelen din? Presser du foten/tærne opp mot knærne eller henger foten "slapt"?

Holder foten stabil, altså at sålen er flat gjennom hele øvelsen, blir vanlig 90 grader i ankelen tenker jeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Holder foten stabil, altså at sålen er flat gjennom hele øvelsen, blir vanlig 90 grader i ankelen tenker jeg.

Prøv å presse tærne mer opp, slik at du ikke aktiverer gastrocnemius - den leggmuskelen som fester over kneleddet og er delvis med i en knefleksjon. Dersom en aktiverer tibialis anteroir (antagonisten, muskelen på motsatt side som jobber motsatt) vil en heller ikke aktivere gastrocnemius så mye. Det kan også lønne seg å tøye leggene før øvelsen/mellom settene

Prøv det neste gang :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Prøv å presse tærne mer opp, slik at du ikke aktiverer gastrocnemius - den leggmuskelen som fester over kneleddet og er delvis med i en knefleksjon. Dersom en aktiverer tibialis anteroir (antagonisten, muskelen på motsatt side som jobber motsatt) vil en heller ikke aktivere gastrocnemius så mye. Det kan også lønne seg å tøye leggene før øvelsen/mellom settene

Prøv det neste gang :)

Opp, som i mot knærne? :)

Får prøve det på benøkta imorgen og satse på at det blir bedre :D

Kjipt å måtte gi seg på få reps fordi leggen gjør vondt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har det litt det samme, og det som funket for meg var:

Sittende leg curl i stedet for liggende

Litt aktivering av rumpa først typ glute bridge

Justere den rullen som er bak leggen lengre opp, og legge meg lengre opp

Mulig det er placebo men - tenke hardt på å bruke hams og ikke leggene

Lettere vekter, flere reps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Opp, som i mot knærne? :)

Får prøve det på benøkta imorgen og satse på at det blir bedre :D

Kjipt å måtte gi seg på få reps fordi leggen gjør vondt ;)

Ja stemmer

Jeg tør påstå at du har ganske stram leggmuskulatur, så å tøye vil nok hjelpe en god del!

Har det litt det samme, og det som funket for meg var:

Sittende leg curl i stedet for liggende

Litt aktivering av rumpa først typ glute bridge

Justere den rullen som er bak leggen lengre opp, og legge meg lengre opp

Mulig det er placebo men - tenke hardt på å bruke hams og ikke leggene

Lettere vekter, flere reps

Ja stemmer - samtidig gir sittende legcurl mindre ROM(alt hva en stiller puten på selvsagt), som gjør det lettere å ikke aktivere gastrocnemius i så stor grad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...