Jump to content
Crixus88

Hvordan få større volum på legger

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode råd om hvordan en bør trene om en vil ha større volum på leggene?

Trener legger to ganger i uken, og da trener jeg som regel tungt med få reps og flere set, men etter å ha gjort dette en stund, så kan jeg ikke se noe særlig fremgang. Jeg går også turer med stigning, men føler ikke at dette hjelper veldig heller.

Såå, bra tips, anyone? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Legger er ett problemområde for mange. Det gjelder egentlig bare å prøve ut det aller meste selv. Du sier du har trent legger 2 ganger i uka med tung belastning uten å få noe særlig effekt. Da kan du prøve å kjøre leggene for eksempel annenhver dag med 15-20reps for å forandre treningen, å se om det hjelper. Bruk måleband. Det er vanskelig å se leggene gro med øye. Mål før du starter, også tren noe nytt i 7-8uker å mål på på nytt. Fremdeles ingen endring, så prøv noe nytt igjen. Bare prøv deg frem i 7-8 uker med forskjellige ting å se hva du responderer best på. Det tar tid, men man må rett og slett bare bli kjent med sin egen kropp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel, mine legger eksploderte da jeg begynte å jogge i skogsterreng. Jeg jogger stortsett på fremste halvdel av foten, og det sprenger godt i leggene. Har ikke trent legger isolert på mange herrens år, men jammen om de har vokst, fikk jo strekkmerker haha. Ville nok fortsatt med ulendt terreng og heller flere reps som foreslått av en annen her i tråden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Leggen består av flere muskler, men i hovedsak soleus og gastronemius - den første fester under og den andre over kneet, derfor sitte de og stående tåhev vil treffe hver av musklene i større og mindre grad

Soleus består i hovedsak av type1 fiber og gastrocnemius består av type 2

Tren for det første oftere enn to ganger i uken, og tren etter muskelens funksjon :)

Selvsagt spiller også genetikk inn, men siden du "kun" har trent to ganger i uka hjelper det å øke frekvensen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er overbevist om at legger må trenes TUNGT. tenk da, du bruker legger til alle dagligdagse ting, du får belastning (liten) på de hele tiden når du går, hvordan skal du da få større legger ved å trene mange reps? (utholdenene styrke). Derfor mener jeg at man burde kjøre tungt på legger. Jeg skjønner ikke logikken i å trene 15-20 reps på en muskel som leggene. Jeg sleit med framgang når jeg kjørte dette 1 gang i uka, har nå godt opp til 2 å merker fremgang igjen.

Det er også genetisk bestemt om du har "korte" eller "lange" leggmuskler. Akkurat som på biceps, vi som har lange har desverre en ufordel her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotball ga meg store legger og lår som ung, mistet en god del fort etter å ha sluttet. Men dette burde være like lett og få via hard trening. Kjører selv tunge sett/1.5 av kroppsvekt) med tå hev som får mine egger til ¨å vokse en del

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid vært tung, på det meste 160kg. Dette har gitt meg ganske store legger. Husker gymlæreren min I 8klasse sa til meg at om en går på flat fot, ikke hæl-rull-trykkfratåball, så aktiverer du ikke Legg musklene. Aner ikke om dette har gjort at jeg har økt belastningen på leggen, men per dags dato trenger jeg ikke trene isolerte øvelser for å holde på størrelsen. Anbefaler dog ikke 20 år med grisefedme for store legger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...