Jump to content
CupCayk

Hoftemuskulatur high/low bar knebøy

Recommended Posts

Har i en 4 mnd periode slitt med betennelse i hoftebøyerne mine, det kom av dyp og eksplosiv knebøy med dårlig mobilitet og oppvarming. Det har alltid vært en stikkende smerte i hoftene ved den siste tids treninger, selv om det nå avtar etter mye tøying. En ting jeg la merke til på trening i går da jeg for moro skyld prøvde lav stang knebøy med rumpa mer ut bak og ryggen mer horisontal, var at jeg fikk en skikkelig driv i hofta, jeg var sterkere, og ingen smerte. Men i en nakkebøy vil det gi meg litt smerter. Hva kan jeg gjøre for å kunne utføre nakkebøy uten smerter i hoftene, slik jeg nå får til i lav stang bøy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Aktivering av setemuskulatur, hoftemobilitet (du sier du gjør dynamisk oppvarming - bra!) før trening, samt kanskje ekstra trening for sete kan være å vurdere :)

Ved lowbar tillater du å "lettere" legge tyndepunktet lengre bak på foten, kanskje du har ubevisst brukt hoftebøyerne overaktivt i løftet - feks i den eksentriske fasen har mange tendens til å "bremse" med hoftebøyerne og skape mindre elastisk kraft fra setet i bunn av løftet fordi en lager passiv spenning på forsiden

Share this post


Link to post
Share on other sites
(...) feks i den eksentriske fasen har mange tendens til å "bremse" med hoftebøyerne og skape mindre elastisk kraft fra setet i bunn av løftet fordi en lager passiv spenning på forsiden

I frykt for å kuppe tråden: Kunne du ha utdypet dette litt? Jeg gjør nemlig et eller annet i bunnen av bøyen som gjør at jeg får smerter (og har skadet meg) på fremsiden av låret/overgangen hoftebein/lårmuskulatur, men jeg (eller fysio) klarer ikke helt å skjønne hva det er jeg gjør for noe. Så blir glad for input på hva som skjer, hvordan man kan unngå/forebygge osv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
I frykt for å kuppe tråden: Kunne du ha utdype dette litt? Jeg gjør nemlig et eller annet i bunnen av bøyen som gjør at jeg får smerter (og har skadet meg) på fremsiden av låret/overgangen hoftebein/lårmuskulatur, men jeg (eller fysio) klarer ikke helt å skjønne hva det er jeg gjør for noe. Så blir glad for input på hva som skjer, hvordan man kan unngå/forebygge osv.

I en knebøy skal en egnetlig bare "sette seg ned", praktisk talt sette seg/slippe seg ned uten å bremse før en kommer i bunn.

Dersom en holder igjen med hoftebøyerne/hamstring vil en lage passiv spenning, som kjent er hoftebøyerne antagonister til setet - som jobber mest i bunnen av en knebøy.

Når en antagonist står i spenn og en ikke får aktivert setet sier det seg selv at det skaper vanskeligheter :)

En skal skape kraft med noe som blir holdt igjen(n)

Jeg har selv gjort det i mange år og da jobbet jeg i mot meg selv ift dybde, teknikk og progresjon.

Så fort jeg turte å sette meg skikkelig ned gikk det ikke lang tid før jeg kjente at knebøy plutselig ble en helt annen verden, se gjerne video i loggen min som jeg la ut i går ang dybde :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
I frykt for å kuppe tråden: Kunne du ha utdypet dette litt? Jeg gjør nemlig et eller annet i bunnen av bøyen som gjør at jeg får smerter (og har skadet meg) på fremsiden av låret/overgangen hoftebein/lårmuskulatur, men jeg (eller fysio) klarer ikke helt å skjønne hva det er jeg gjør for noe. Så blir glad for input på hva som skjer, hvordan man kan unngå/forebygge osv :)

Høres ut som det jeg har vært litt plaget med siden november. Trodde det kom av økt frekvens på bakkeløp, men dette ligner veldig. Er nok òg litt for flink til å bremse på vei ned i knebøy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Ja, når du nevner det har jeg hatt problemer med seteaktivering kanskje i et helt år i både knebøy og mark. Akkurat nå er dynamisk oppvarming ingen stor glede siden jeg "kjenner det" relativt godt. Men lav bar bøy gikk veldig fint i motsetning til høy bar. Får vel bare holde på med dette til hoftebøyerne er bra igjen. Jeg brukte nok 6 mnd. på å ødelegge dem, så kan vel ta tid det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(snip)

Takk for info (y) Skal jobbe med det mentale og prøve å "slippe" meg mer ned, per dags dato er jeg så redd for å slå opp igjen skaden (delvis avrivning av rectus femoris-festet) at jeg er superseig både opp og ned. Skal sjekke ut filmen også :)

Høres ut som det jeg har vært litt plaget med siden november. Trodde det kom av økt frekvens på bakkeløp, men dette ligner veldig. Er nok òg litt for flink til å bremse på vei ned i knebøy.

Har inntrykk av at det er relativt vanlig med litt ondtevondter i bøyen, men klok av skade ville jeg anbefalt deg å gå litt grundig til verks og finne ut hva det egentlig skyldes før heller enn siden. For min del var det bare litt ubehagelig/ømt under og etter trening, før det plutselig smalt (bokstavelig talt) og jeg ble satt ut i 7 mnd. Ikke å anbefale!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd og veiledning Therese. Jeg har gjennomsøkt youtube for dynamisk oppvarming og stretching for hams/glues, i tillegg til at jeg fortsetter med hofteøvelsene. Da jeg fikk strekt glutes skikkelig så avtok smerten/ubehaget i hoftebøyerne umiddelbart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for gode råd og veiledning Therese. Jeg har gjennomsøkt youtube for dynamisk oppvarming og stretching for hams/glues, i tillegg til at jeg fortsetter med hofteøvelsene. Da jeg fikk strekt glutes skikkelig så avtok smerten/ubehaget i hoftebøyerne umiddelbart.

Fantastisk :) det gleder meg å høre!

Masse lykke til videre med trening uten smerter :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

För att få lite tips angående var du ska ha stången, kan du se på denna videon, för diskuterar han marklyft, sedan bänk och efter ca 4 minuter talar han om böj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått at det er hoftene mine som er den store synderen når jeg ikke klarer å kjøre en ren knebøy lengre. De er ikke fleksible nok og jeg må atter en gang på trening sverge til en lav stang knebøy der jeg er mer horisontal med overkroppen. Noen som gjerne vil dele et par fine tøyeøvelser med meg, som funket for deg? Jeg klarer ikke ha full fleksjon i hofte uten smerte, dette må mykes opp. Derfor klarer jeg heller ikke å "sitte mellom beina mine" skikkelig i knebøy heller. Sitter mer over dem :) Vedder på at noen her har et par kjempefine øvelser for dette :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sök på Sandvik eller Börge Fagerli för dynamisk uppvärmning.

Det kan vara smart att köra höftrotationer med strikk och göra övelser som crabwalk med strikk.

Du kan läsa upp om en teori Contract relax antagonist contract(Ethyre-Abraham 1986)

En sak du ska komma ihåg - Det finns ingenting som sker på 10 minuter i träningsvärlden, ifall det gör det, så är det antagligen ingenting som är värt att nämna.

Ha tålamod - det tar tid att analysera fram.

Filma dig själv när du tar en knäböj, det kan vara att dina höfter inte är problemet utan du är svag i en annan del vilket gör att du måste kompensera och får helt för hög stress i dina höfter vilket leder till smärta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Takk for svaret, joda jeg vet alt om at det tar tid. Jeg var ute med skade og trente med strikk i 5 mnd. jeg :) Så er klar over at ikke noe skjer på 10 min! Jeg liker spesielt det siste du skriver, fordi knebøyen min ble lettere og hoftene hadde mindre vondt etter at jeg begynte å tøye glutes et par dager på rad. Skal sjekke ut det du sier, takk for hjelpa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I tilfelle noen andre sitter å leser og skulle slite med sine hofter i knebøy, vil jeg legge til at jeg de siste par dager har begynt å gjøre litt yoga, og jeg har nå tøyd spesielt en muskel i hofta som heter Piriformis. Alt føles veldig mye bedre og gleder meg som en 5-åring foran døra til godtebutikken, til jeg skal knebøye mandag ettermiddag :) Å tøye Piriformis har vært gull verd for utvikling av min mobilitet.

- Sitt i en stol hvis du syns det passer seg

- Legg din venstre fot over ditt høyre kne

- Det venstre kneet ditt peker nå ut til din venstre side, og du skal holde ryggen din rett, len deg fremover forsiktig

- Kjenn at det tar litt bak på hofta di, justèr med knevinkel eller ryggvinkel for at det skal ta mer/mindre

- Vær forsiktig med ditt venstre kne, hjalp meg mye å bøye tærne oppover mot leggen for å skåne

God tøying!! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fin øvelse for å varme opp hofteleddbøyer er utfall, og da gjerne utfall med vekt over hodet noe som tvinger deg til å ha rett rygg under utførelsen.

For andre gode varianter kan en f.eks. søke på Kelly Starrett og hip flexor stretch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kom over en dansk side for hoftekirurgi, der det snakkes om Springhofte, er dette vanlig? Noen her inne som har hatt dette eller kan litt om det som gjerne vil utdype det for meg :)? fant det her:

http://www.hoftekirurgi.com/Springhofte_Coxa_Saltans.html

Endelig tror jeg at jeg kan ha funnet svaret mitt, slik det blir beskrevet av denne danske fyren så matcher det perfekt mitt problem, både mtp lokasjon i kroppen, smerter, bevegelser :) Jeg vil faktisk si jeg er 99% sikker, kan selvsagt ikke si noe uten en undersøkelse. Vil gjerne høre om noen vet noe om dette :)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har i en 4 mnd periode slitt med betennelse i hoftebøyerne mine, det kom av dyp og eksplosiv knebøy med dårlig mobilitet og oppvarming. Det har alltid vært en stikkende smerte i hoftene ved den siste tids treninger, selv om det nå avtar etter mye tøying. En ting jeg la merke til på trening i går da jeg for moro skyld prøvde lav stang knebøy med rumpa mer ut bak og ryggen mer horisontal, var at jeg fikk en skikkelig driv i hofta, jeg var sterkere, og ingen smerte. Men i en nakkebøy vil det gi meg litt smerter. Hva kan jeg gjøre for å kunne utføre nakkebøy uten smerter i hoftene, slik jeg nå får til i lav stang bøy?

Hoftebøyerne er i sin slappeste posisjon i dyp knebøy. Tipper problemet ditt er stramme IT bånd og rectus femoris. Ofte er de kronisk stramme og det kreves mye og kontinuerlig arbeid for å få løst dem opp.

E: Ser du har kommet frem til runner's knee/hip som kommer av stramme IT bånd slik som jeg nevnte ovenfor. Kirurgi er IKKE nødvendig eller gagnlig!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja, jeg har vel "kommet frem til" det fordi det er den beskrivelsen som passer best så langt. Har skiftet diagnose fler ganger jeg, hehe. Denne gangen matcher det 100%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...