Gå til innhold

Treningsbelte og løftesko


Sjøstjerne

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg skulle investere i ett belte og et par løftesko.

Skulle helst sett at begge deler kunne bestilles fra samme butikk, men i alle fall fra en butikk i Norge.Vil også helst ha litt tilbakemeldinger fra andre jenter som bruker løftesko eller treningsbelte, har prøvd noen belter på gymmen og merker at de "gnager" inn under ribbeina, kan godt hende jeg har det for stramt, men er akkurat som de er litt for høye, er det flere som har problemer med det?

Er det noen som har noen tips? Er det egentlig helt bortkastet?

Er student for tiden, er det noen helt greie sko og/eller belter til en grei sum?

Har søkt litt rundt på nettet, men det er jo dødfødt, enten så er løftesko/belte det beste som finnes, eller så er det satans oppfinnelse.

Å løfte tunge ting blir jo bare tyngere og tyngere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette beltet kan passe bra for jenter, det er litt smalere enn vanlige belter: Best Belts 3 inch belt. Som en ekstra bonus er det ferdig "inngått" når du mottar det det, ikke stivt og hardt. De tar også hull etter dine mål slik at det passer deg bra. Og prisen er slettes ikke så verst heller, faktisk ganske rimelig.

Når det gjelder sko så er det litt forskjell på passformen. Adidas-skoene passer til de med litt smal fot. Det samme tror jeg gjelder Nike Romaloes. Do-Wins passer for de med bredere fot.

Sko er viktigere enn belte for nybegynnere. Du kan løfte i månedsvis uten at du egentlig trenger belte, men sko gjør nytte fra seg fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beltet har jeg sett på, men med moms og alt mulig så blir det godt over tusen kr, er det verdt såpass? Greit å vite at jeg kan utsette det en god stund til, men sko trur jeg at jeg skal gå til innkjøp av.

Skoene kan vel brukes til alt utenom markløft? Og kondisjon, selvfølgelig. Hvordan løser folk dette?

Hvilken nettside anbefales til skokjøp?

Har sett litt på disse http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Adidas-Powerlift2-%23-43-13/106942#%23%2039%201%252F3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beltet har jeg sett på, men med moms og alt mulig så blir det godt over tusen kr, er det verdt såpass? Greit å vite at jeg kan utsette det en god stund til, men sko trur jeg at jeg skal gå til innkjøp av.

Yeah, det er verdt det, IMHO. Et godt belte har du resten av livet. Et par sko kan du ha i år og tiår før de evt. trengs byttes. Du kan bruke sko til markløft også om du vil det. Det står noe om dette i kaptilet om markløft i SS-boka ;)

Skoene kan vel brukes til alt utenom markløft? Og kondisjon, selvfølgelig. Hvordan løser folk dette?

Ikke gjøre kondisgreier? :whistle: Det kommer an på hvilke kondisgreier du gjør. Du kan ta med joggesko hvis du vil løpe på tredemølle. Hvis du bruker en ro-maskin eller sykkel så kan du bruke løfteskoa dine, no prob.

Hvilken nettside anbefales til skokjøp?

Har sett litt på disse http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Adidas-Powerlift2-#-43-13/106942## 39 1%2F3

Disse skoa har litt mykere såle enn straighte løftesko. Hvis du skal gjøre greier som krever at sålen kan bøyes litt (box jumps ++) så kan disse være et alternativ. Skal du bare løfte så kan PowerPerfect 2 være et bedre alternativ, litt mer stabilt med helt stiv såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjøre kondisgreier? :whistle: Det kommer an på hvilke kondisgreier du gjør. Du kan ta med joggesko hvis du vil løpe på tredemølle. Hvis du bruker en ro-maskin eller sykkel så kan du bruke løfteskoa dine, no prob.

Jeg kjører ikke mye cardio nå, varmet opp fem min på mølla her om dagen, å det var det nærmeste jeg har vært cardio siden jul *huff* Uansett så kommer jeg til å bruke mer sykkel og ro maskin fremover, merker benhinnebetennelsen kommer krypende bare jeg ser på mølla.

Disse skoa har litt mykere såle enn straighte løftesko. Hvis du skal gjøre greier som krever at sålen kan bøyes litt (box jumps ++) så kan disse være et alternativ. Skal du bare løfte så kan PowerPerfect 2 være et bedre alternativ, litt mer stabilt med helt stiv såle.

Tenker vel på et par sko som jeg kan bruke på gymmen, å slipper å kjippe av meg hvis jeg skal gjøre noe annet. Nå følger jeg jo SS, men tenkte å gå over til et program med flere treningsdager til sommeren (ferdig med skolen, mer fri). Tenker da på f.eks øvelser som skulderpress og stang roing, eller støtte øvelser som bulgarsk utfall og hip thrust, om det vil være, kanskje ikke skadelig, men hemmende på noe måte å "løfte med hæl"?

Forresten, dette fant jeg om markløft og sko i SS

If you are wearing weightlifting shoes with higher heels, remember to get back off of

your toes before you start the pull.

Det er vel hovedsakelig at man må huske å fokusere på å legge tyngden bakover mot hælen i det man begynner å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel på et par sko som jeg kan bruke på gymmen, å slipper å kjippe av meg hvis jeg skal gjøre noe annet. Nå følger jeg jo SS, men tenkte å gå over til et program med flere treningsdager til sommeren (ferdig med skolen, mer fri). Tenker da på f.eks øvelser som skulderpress og stang roing, eller støtte øvelser som bulgarsk utfall og hip thrust, om det vil være, kanskje ikke skadelig, men hemmende på noe måte å "løfte med hæl"?

Ikkeno problem å gjøre de øvelsene der med løftesko. Skal du stå med føttene plantet i gulvet på noe vis så er løftesko bra ;)

Det er vel hovedsakelig at man må huske å fokusere på å legge tyngden bakover mot hælen i det man begynner å dra?

Yup. Siden du har sko med litt hæl så er det lettere å få tyngdepunktet framover. Pass på så du ikke sklir framover i løpet av settet. Du kan alltid gjøre markløft uten sko hvis du heller vil det, mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du synes det gnager rett under ribbeina kan du prøve en som er litt smalere foran? Jeg har en Twinlab som er smalere foran og jeg liker det egentlig slik. Problemet er at den ikke er godkjent i styrkeløft-stevne, så jeg må kvitte meg med den. Kjøpte den på høsten i fjor og er str S. Sånn hvis du vil ha noe billig og ikke skal konkurrere :)

Edit: info om det: har skrevet navn med tusj på innsiden, har litt padding mot korsryggen, har ordentlig beltespenne. Ser helt ut som denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/weight-lifting-belt-black men med påskriften "Twinlab"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beltet har jeg sett på, men med moms og alt mulig så blir det godt over tusen kr, er det verdt såpass? Greit å vite at jeg kan utsette det en god stund til, men sko trur jeg at jeg skal gå til innkjøp av.

Skoene kan vel brukes til alt utenom markløft? Og kondisjon, selvfølgelig. Hvordan løser folk dette?

Hvilken nettside anbefales til skokjøp?

Har sett litt på disse http://kappi.mamutweb.com/Shop/Product/Adidas-Powerlift2-#-43-13/106942## 39 1%2F3

Jeg har disse og er veldig fornøyd! Fra før har jeg prøvd Do-Wins og Mirunz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan jeg likesågodt invistere i de med litt hardere såle? Er jo ikke så ille å kjippe av skoene for en øvelse, men tenkte hvis det var sånn at løftesko var eksklusivt kun til knebøy så hadde det blitt litt... Slitsomt :p

eg har adidas power perfect sko, bruker dem hele tiden under styrketrening, ikke vits å ta dem av :) gir god stabilitet under hele treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det gnager rett under ribbeina kan du prøve en som er litt smalere foran? Jeg har en Twinlab som er smalere foran og jeg liker det egentlig slik. Problemet er at den ikke er godkjent i styrkeløft-stevne, så jeg må kvitte meg med den. Kjøpte den på høsten i fjor og er str S. Sånn hvis du vil ha noe billig og ikke skal konkurrere :)

Edit: info om det: har skrevet navn med tusj på innsiden, har litt padding mot korsryggen, har ordentlig beltespenne. Ser helt ut som denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/weight-lifting-belt-black men med påskriften "Twinlab"

Belter skal vel helst ha en bredde? For å gi likt trykk rundt hele buken?

Takk for alle tilbakemeldinger! Tenker meg det blir et par Power Perfect! Har lest mange gode reviews om disse over alt på nettet. Er jo ikke opptatt av crossfit, skal jeg gjøre noe annet en styrketrening så blir det yoga eller pilates (tenkte også å prøve meg på kampsport), å da har jeg jo annet passende fottøy til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lagt inn en bestilling på PowerPerfect II nå! Gleder meg!

Så gøy :) Spesielt bøyen løsnet veldig hos meg med sko. Har de som du bestilte, veldig fornøyd, selv om jeg ikke har prøvd noen andre :p

Til markløft bruker jeg converse. Veldig fornøyd. Har prøvd å løfte litt i sokkelesten og, men erfarer at beina sklir på sokkene når det blir tungt. Alle typer sko med flat såle vil vel duge? :)

Belte bruker jeg ikke i det heletatt, har ikke hatt behov for det og har ikke det nå heller, så det kan du sikkert bare avvente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg veldig nå! Jeg har jo ingen formening om å konkurrere eller løfte "mer" en jeg klarer uten utstyr, så belte er jo ingen vits før jeg har faktisk råd til ett! Men sko ser jo ut til å være et greit tilbehør uansett, sko er jo alfa/omega i andre treningsgrener, så hvorfor ikke? Jeg har jo joggesko, aerobic sko, skisko og fjellsko :p

Har sklisokker som jeg kan bruke de dagene jeg har markløft, eller barfotsko :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre et spørsmål her uten nok en gang bli beskyldt for at jeg får alle tråder til å handle om meg selv? :)

Jeg prøver...

Hva er konsensus vedrørende å bruke løftesko VS barfot trening?

Etter å ha innsett at markløft i joggesko ikke var helt optimalt, har jeg det siste året vent meg til å trene markløft i strømpelesten og det går nå helt fint. Tenker ikke over det egentlig.

Lurer også på dette med belte. Er det ikke egentlig en fordel å trene uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å spørre et spørsmål her uten nok en gang bli beskyldt for at jeg får alle tråder til å handle om meg selv? :)

Jeg prøver...

Hva er konsensus vedrørende å bruke løftesko VS barfot trening?

Etter å ha innsett at markløft i joggesko ikke var helt optimalt, har jeg det siste året vent meg til å trene markløft i strømpelesten og det går nå helt fint. Tenker ikke over det egentlig.

Lurer også på dette med belte. Er det ikke egentlig en fordel å trene uten?

Jeg har tatt mark i sokkelesten hittil, men som skrevet over, jeg føler at jeg sklir på sokkene nå når jeg begynner å komme litt opp i vektene. At foten sklir inni sokkene og at jeg ikke får stabilt feste til gulvet. Så jeg gikk over til converse, kjennes mere stabilt.

Ellers enig ang belte, ser for meg at det er mye mer nyttig å trene opp en god kjernemusklatur osv opp til en viss vekt. Dumt å "lene seg" på belte fra begynnelsen? Har ingen erfaring med belte, men det er min første tanke ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...