Gå til innhold

Dårlig økt = Dalende motivasjon


Nikamari

Anbefalte innlegg

Hadde virkelig sett fram til ukas siste økt med intensiv trening og gode greier. Var så gira og full av energi før jeg begynte.

Men etter å ha hoppet tau i 2min kjennes det ut som venstre skulder skal falle av og vel så det, bakside på leggene verket og alt var bare dritt. Det hele endte opp med at økta ble fullført med mindre reps, dårlig innsats, og at jeg til slutt gikk ut fra gymmet med halen mellom beina og leppa på knærne.:dead:

Hva pleier dere å gjøre når dere har dårlige trenings dager?

Og hvordan har dagens trening vært for din del idag?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glem det som var dårlig så raskt som mulig, fokuser på det som var bra.

Jeg har også blitt flink i det siste til å fokusere på og fyr meg selv litt opp hvis jeg føler meg daff.

Kjøre et par lette sett med eksplosiv utførsel, løpe 200 meter på mølla på høy fart, AC/DC high way to hell på full blås på øret etc. Alt for å få blodpumpa i gang og få kroppen til å frigjøre hele apoteket med adrenalin, endorfiner ++.

Det er ganske utrolig hvor flat man kan føle seg i et øyeblikk, og hvor klar man kan være 30 sekunder etterpå når "motoren fyrer på alle sylinderene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har dårlige dager. Dårlige dager fører ofte til dårlige økter.

Jeg har blitt mye bedre på å bare glemme de dagene.

Eksempelvis... en dag tar jeg 4 sett a 15 pullups... en annen dag så stopper det helt for meg etter tre... og det blir bare ikke bedre... Jeg veit jo at jeg er bedre, men det er bare en drittdag.

Det som funker for meg er egentig bare å bruke resten av økta til å kuke rundt og ikke ha noe press på meg sjæl. Hvis du kjapt kan innse at det er subpar, så slipper man å stresse så mye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg var i Thailand så dykket jeg endel. Og etter 10 dykk en helg så bega jeg meg ut på joggeøkt på mandagen. Jaaaa, man kan vel strengt tatt si at jeg ble sjokkert da jeg ikke klarte å puste etter 5 min! Peste meg gjennom 20 minutter, men kollapset nesten da jeg kom tilbake til hotellet :(

Prøvde meg igjen etter noen dager og formen var like ræva. Svømte ganske mye i bassenget daglig, men jogging gikk bare ikke! Vet jo at formen påvirkes av nitrogen i blodet når en dykker da mannen var i like dårlig form når han skulle trene kampsport der(og han trener 2 ganger om dagen hjemme), men var skikkelig spent på formen da jeg kom hjem.

Viste seg at formen var på topp igjen når alt nitrogenet var ute(dykket begge helgene så det påvirket begge ukene vi var der). Har hatt supre joggeturen alle dager siden jeg kom hjem og er i bedre form nå enn da jeg dro :) Så en dårlig økt eller 2 (eller mange flere som jeg hadde :p )trenger ikke å være verdens undergang; kan derimot være inngangen til din beste form ever :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære seg forskjell på "Training" og "Working out"

Training = Økter i system med langsiktige mål, en dårlig økt betyr ikke noe, for det er alltid en bra som veier opp, resultater måles ikke i nuet men over tid. Systematisk og analytisk, og aldri for store jafs, kan sammenlignes med å lære seg et instrument eller bli god i en idrett. Dette gjøres også med fokus på teknikk, mengde og jobbe mot mål.

Working Out= Som de fleste bedriver handler egentlig bare om "hvor flink er du til å bli sliten", sjelden i system, kukerundtsyndromet er prominent og generelt måles alt i dagens økt, pump og gansperr. Disse folkene syter over leg day, og snakker om "no pain no gain". Det er klart det gjør vondt når du gjør en ting i skuddåret. Dette kan sammenlignes mer med å springe intervaller til du spyr og tror du blir god i langdistanse maraton.

"At the end of the day, it comes down to this: Are you just trying to put up a big number right now? Or are you really in this for the long haul? "

http://www.huffingtonpost.com/james-clear/workout-tips_b_4597974.html

Og derfor bryr jeg meg ikke om en dårlig økt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at så lenge 10 av 100 økter er bra, så er jeg fornøyd. Og det har jeg virkelig merket det siste halvåret. Kroppen min begynte alt i høst å si stopp(jeg er blitt utbrent, for mye jobbing og stress over mange år). At hver eneste beinøkt er det jeg for ett år siden brukte som lett oppvarming er noe som jeg har lyst til å grine av, men, jeg vet at om jeg bare gjør det jeg greier, presser meg nok, men ikke for langt, så vil det med tiden bli bedre.

Jeg er på min sykemeldingsuke nummer 5, og min andre uke med passe søvn, og har plutselig 5 kg mer på benkpressen. Det er ikke mye sånn egentlig, jeg er fortsatt på det som var oppvarming før, men den økta føltes jævlig bra. Samme med ryggøkta jeg hadde forje uke. Det er den første brae ryggøkta på flere måneder. Det betyr to brae økter på en måned. I januar hadde jeg 16 økter. To av 16 økter ser jeg på som veldig bra.

Jeg skulle selvfølgelig hatt flere gode økter, men da ville jeg muligens ikke funnet like mye glede og motivasjon som jeg gjør etter ei god økt en skjelden gang.

Jeg dropper aldri ei økt om jeg først er kommet på gymmet, jeg kan droppe div øvelser om jeg kjenner at kroppen sier nei. Jeg gjør det jeg klarer, slik at jeg kanskje klarer det litt bedre neste gang, eller om kanskje 2-3 uker.

Av og til må man ta babyskritt på trening slik at man plutselig kan ta store skritt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lære seg forskjell på "Training" og "Working out"

Training = Økter i system med langsiktige mål, en dårlig økt betyr ikke noe, for det er alltid en bra som veier opp, resultater måles ikke i nuet men over tid. Systematisk og analytisk, og aldri for store jafs, kan sammenlignes med å lære seg et instrument eller bli god i en idrett. Dette gjøres også med fokus på teknikk, mengde og jobbe mot mål.

Working Out= Som de fleste bedriver handler egentlig bare om "hvor flink er du til å bli sliten", sjelden i system, kukerundtsyndromet er prominent og generelt måles alt i dagens økt, pump og gansperr. Disse folkene syter over leg day, og snakker om "no pain no gain". Det er klart det gjør vondt når du gjør en ting i skuddåret. Dette kan sammenlignes mer med å springe intervaller til du spyr og tror du blir god i langdistanse maraton.

"At the end of the day, it comes down to this: Are you just trying to put up a big number right now? Or are you really in this for the long haul? "

http://www.huffingtonpost.com/james-clear/workout-tips_b_4597974.html

Og derfor bryr jeg meg ikke om en dårlig økt.... :)

hahaha, knekker sammen her :D liker forklaringene meget godt Training vs workout :D og du treffer korrekt. Observerer folk rundt meg når eg holder på, og det er mange som "worker out" mens dem (og eg) som har en plan kjører gjennom sin plan hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde virkelig sett fram til ukas siste økt med intensiv trening og gode greier. Var så gira og full av energi før jeg begynte.

Men etter å ha hoppet tau i 2min kjennes det ut som venstre skulder skal falle av og vel så det, bakside på leggene verket og alt var bare dritt. Det hele endte opp med at økta ble fullført med mindre reps, dårlig innsats, og at jeg til slutt gikk ut fra gymmet med halen mellom beina og leppa på knærne.:dead:

Hva pleier dere å gjøre når dere har dårlige trenings dager?

Og hvordan har dagens trening vært for din del idag?

:)

Dette skjer nok med alle sammen før eller senere. Har skjedd meg noen ganger også. kjenner igjen følelsen av å være klar, ..så varme opp, begynne...og kroppen sier ifra" hey, tror du kan glemme dette idag"

og da må man ta det roligere, tøye ut, ikke la seg iritere. Gå hjem, og fokusere på neste trening :)

som Eirich sier ovenfor : "At the end of the day, it comes down to this: Are you just trying to put up a big number right now? Or are you really in this for the long haul? "

tenk lang perspektiv :)

Min tankegang er alltid å gi alt, men i realiteten blir det omtrent slik- ca 85-90% av treningene går som planlag(med volum,intensitet,form osv) resten er noe eg tar som det kommer, eg prøver meg fram, går det- så går det, sier kroppen stopp- da stopper eg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dårleg økter eksisterar ikkje !!!!

Ei kvar økt er eit steg nermare mitt mål.

Om eg knekker saman på midten under trening, da veit eg at eg iallefall eg har gitt alt eg hadde av krefter før eg knakk saman. Eg er ikkje lei meg men letta over at eg hoppa i det sjølv om eg hadde meir lyst å synka djupt inn i soffaen.

Eg har ikkje tid og ikkje lyst til å vera skjuk. Trening generelt går så utolig mykkje på viljestyrke. La valget passera eller velg det hardaste.

Eit kvar problem er ei utfordring.

(Erleg talt gløymde eg eigentlig kva eg skulle avslutta med men iallefall ei dårleg treningsøkt er nesten det beste som fins , for da trenar du når du eigentlig ikkje orkar ikkje har lyst. Dette er altså minst dobbelt så tungt å utføra.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva hjalpar det og bli sur? Tar du trening så personlig?

Eg står for at ingen økter er dårlige, men for å vri meg mot deg.

Ei dårlig økt må vera den økta du fann ei ynskyldning til ikkje å ta.

Ei god økt , er økt du fullførte sjølv om hellvete falt ned over hovudet på deg. Du hadde så lyst og stoppa, men innerst inne veit du at om du gir opp så kjem det alltid til å væra hardt.

Kva er trening om du gjer det som er lett , om du gjer det alle kan (!!!)

Ved trening skal du bli god på det du ikkje kan enten det er å holda ut lenger, arbeida lenger eller få drømmakroppen.

Er treninga tidsfordriv, eller har du bestemte mål=?

Spesielt ein gong når eg var på treningsenteret: Måtte eg stoppa opp. Eg måtte tenka grundig igjenom "kvifor gjer eg dette " Utsette kroppen min for ei slik beslastning

Eg er sikker på at mange meinar mental trening er drokkenskap.

Men for meg er det som sagt ein lisvtil. Eg har ikkje tenk å holda på med diet, eller enkelte treningsprogram.

Eg har ikkje som mål og få sixpack til sommaren , fordi. "I will get what i want and need , not imidently , but eventuly.

Vis du ikkje har gjort det så sett deg ned med penn og papir (eller memorer det i hovudet).

* Kva (Mål , )

* kvifor (mål og kva opnår du med det)

*korleis (mål , treningsform, øvelsar , repitisjonar

Bruce Lee ytrykkar seg likens med litt andre ord:

Absorb what is useful, Discard what is not, Add what is uniquely your own?

Om du ikkje tek bruce lee sitt sitat med ein gong "Les linken under"

http://www.iform.no/hor-pa-bruce-lee-om-du-vil-ha-resultater/

Om min treningsteknikk.

Om nokon ynskjar mine tips om korleis eg trene basis øvelsar innan / crosfit / (fitness), cargo / beastmood ).

For meg handlar trening mykkje om kor mange gongar eg kan løta meg sjølv og heller lite om kor mykkje manular eg kan løfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...