Jump to content
ronniba

Hvilke tilskudd mener du er de viktigste å ha når man trener?

Recommended Posts

Selv bruker jeg:

Proteinpulver

Kreatin

ZMA

Tran

D-vitaminer

Hva mener dere? Hva er viktig å ha ved siden av treningen, og hva kan fint klare seg uten?

Og trenger man egentlig å ha noe tilskudd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

1) Kreatin

2) Omega3

3) Proteinpulver og gainer -> praktisk, enkelt

Har man et solid kosthold, tror jeg ikke man ville sett noe særlig til forskjell i totalprestasjon hos en person som ville brukt alt av tilskudd, kontra en som ikke bruker noe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1) Kreatin

2) Omega3

3) Proteinpulver og gainer -> praktisk, enkelt

Har man et solid kosthold, tror jeg ikke man ville sett noe særlig til forskjell i totalprestasjon hos en person som ville brukt alt av tilskudd, kontra en som ikke bruker noe :)

Vitamin D er visstnok også en av de som faktisk er verdt å ta, spesielt for oss nordboere i vintermånedene. Se http://examine.com/supplements/Vitamin+D/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

- Multivitamin, fordi det er vanskelig å nå referanseverdien på alle næringsstoffene hver dag.

- D-vitamin, pga lite sollys

- Proteinpulver fordi det er praktisk og kan hjelpe på restitusjonen. Pluss at det er digg med en shake rett etter trening.

- Omega 3, mest for helse og kroppsammensettning.

- Probiotika, tarmfloraen er veldig viktig, selv om den ikke er helt forstått enda.

- Kreatin, prestasjonsfremmende.

- BCAA i flytende form. Har følt at det har hjulpet litt på energien under trening, men det kan like godt være fordi det smaker søtt. Går snart tom og skal ikke kjøpe ny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

et godt vitamineral tilskudd, ett MUST !

protein

Kreatin (Periodevis)

b complex og nok d vitamin

ikke like nødvendig :

i perioder tar jeg malt, bcaa, glukocamin, e vitamin , multivitamin c vitamin. Ett godt prewoo, fat burners

Share this post


Link to post
Share on other sites
Altså jeg forutser alle som er seriøse på trening ligger høyt på prottis, så gidder ikke nevne prottis pulver. Jeg mener god omega 3 er det absoultt viktigste

Ligger vel rundt 1,5-1,7 gram per kroppskg. Synes du dette går innenfor seriøs trening? Hvorfor mener du at O-3 er det absolutt viktigste og kan du utdype hva du mener med god O-3?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ligger vel rundt 1,5-1,7 gram per kroppskg. Synes du dette går innenfor seriøs trening? Hvorfor mener du at O-3 er det absolutt viktigste og kan du utdype hva du mener med god O-3?

1,5-1,7g peg kg kroppsvekt er nok et bra inntak, jeg vet de proffebyggerne ofte anbefaler mellom 2,5-4g protein per kg fettfri kroppsmasse. (men så er det jo ofte mye droger inn i bildet her som øker proteinsyntesen). Jeg mener for eksempel kreatin kan gi veldig gode resultater for enkelte, men styken har en tendens til å falle tilbake der den var for min del i hvert fall. Bcaa gir bra trykk og det samme gir for eksempel koffein. Men omega 3 har bevist for eksempel å ha en betenelses dempende effekt (bra for imunforsvaret). Dette kan jeg begrunne med at det er å ofte være syk setter en veldig langt tilbake. Omega 3 skal også ha en anti inflamatorisk effekt (bra for ledd), noe som kan for eksempel ha noe å si på å forhindre skader. Om ikke jeg tar feil så er riktig fettsyrer også viktig for å lage hormoner (testosteron for eksempel), og ikke minst stimulerer det proteinsyntesen.. Når det kommer til kvaliteten på omega 3, så har jeg hørt at omega 3 fettsyrene kan reagere med oksygen, og dermed bli til noe jeg tror man kaller friradikaler (korriger meg om jeg tar feil), som igjen kan binde seg til alt mulig rart av molekyler,vev osv i kroppen ... Noe som ikke er bra dermed er det viktig med høy kvalitet på den omega 3 en man velger... Du som er ernæringsfysiolog for gjerne komme med noen innspill her :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Merker du mye forskjell?

Jeg sliter generelt med søvn og kan bruke maaaange timer på å sovne, uavhengig hvor trøtt/utslitt jeg er. Men jeg sovner raskere når jeg bruker ZMA... Om det er psykisk eller ikke, det er et annet spørsmål

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kreatin

BCAA

Gainer

PWO

Multivitamin

D-vitaminer (D3 5000 IU)

C-vitaminer

Omega 3

ZMA

Melatonin

Beta carotene (25000 IU, har vel strengt tatt ingen annen effekt en lengre brunfarge men :p)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mat er ikke et tilskudd

har mat et bra og variert kosthold trenger man ikke tilskudd med mindre man er 120kg+ hvor da dette vil bli en utfordring å få til:) Proteinpulver er en fordel pga pris hvertfall

De fleste vitamintilskudd o.l er penger rett ut av vinduet om man leser litt på forskning.no feks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...