Gå til innhold

Å gå med vektvest - Wendler style


Prodigy

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mye om 5/3/1 og artikler av Jim Wendler kom jeg frem til at jeg skulle gå til innkjøp av vektvest. Etter å ha lett lenge, fant jeg ut at gymgrossisten var eneste alternativ hvor du fikk en mannlig vekt, med gratis frakt. Så jeg kjøpte denne: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/vektvest-30-kg

Weight vest walking is essential for conditioning, as well as back, abdominal and upper back training. There is no substitute. - Jim Wendler

Foreløpig har jeg kun hatt to gåturer i moderat tempo, og det er veldig tungt å ha 30 kg hengende på skuldrene dine. Jeg vil si at det er litt tyngre enn å ha på ryggsekk, pågrunn av at all vekta henger kun på skuldrene.

Jeg skal oppdatere denne tråden når jeg har gjort diverse ting med vesten, og det jeg lurer hovedsaklig på er hvordan den kommer til å styrke mage/rygg. Mangel på en slik tråd er grunnen til at jeg startet den, og kom gjerne med spørsmål om vektvest og shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fantastisk!

Jeg vurderer nemlig det samme. Målet er å kunne jogge i "I DONT KNOW WHAT I'VE BEEN TOLD"-tempo i en mil eller to med 30kg på ryggen.

Vil ikke det lett kunne føre til belastningsskader? Høres ikke akkurat sunt ut.

Er det ikke bedre å bare trene hardt på gymmet den ene dagen, og trene intervall dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, de gjør jo det i militæret så.

Oooog, det er mange belastningsskader :p

Hvilket er noe av grunnen til at 3-mila kuttes, selv om den fysiske formen til soldatene er på en all-time high.

Når det er sagt. Jogging i full GRU gjør at man føler seg ganske macho. Det krever bare en forholdsvis lang tilvenningsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OneHairyBeast

Digger ideen din! Må få fulgt med på dette fremover og se hvordan det går.

Og angående belastningsskader, så kan det unngåes om man legger opp en plan. Starter forsiktig og bygge seg oppover.

Starte med kortere turer eller lavere vekt på vesten, også øke jevnt og trutt. Belastningsskader kommer jo som oftest av at man gjøre noe krevende som man ikke er vant til å gjøre :p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering

Gikk 4 km med vesten idag. Det er ikke så veldig slitsomt på kroppen, annet enn skuldrene/nakken. Sikkert ikke noe verre enn dere som har gått mye med sekk, og det er garantert en tilvenningsperiode bare. Kommer til å øke mengden rolig og gradvis. Hjalp ikke akkurat at jeg kjørte 5x10 i markløft igår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke det lett kunne føre til belastningsskader? Høres ikke akkurat sunt ut.

Er det ikke bedre å bare trene hardt på gymmet den ene dagen, og trene intervall dagen etter?

Nja. Kommer helt ann på hva grunnlaget ditt er og hvor ofte du gjør det. Men jogger/løper man med 30kg sekk hver dag så kommer nok skadene ganske raskt vil jeg tro. Vi hadde 7-8 pakningsløp med 22kg(hjelm, sekk, gru og våpen) i løpet av en 10 måneders tid i Forsvaret. Merket ingenting til skader eller overbelastning, men da var det som oftest rundt 1 måned mellom hver gang da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan John mener det er 5 "fundamental human movements":

squat

hinge

push

pull

weighted carry

Jeg tror weighted carry er undervurdert som treningsform. Å gå med ryggsekk, gå med vektvest, gå med tønner, sekker, farmer's walk og annet har jeg tro på. Men jeg tror også man kan gå på seg ulike belastningsskader om man gjør slike ting for hardt før kroppen har tilpasset seg treningsmåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beklager lite oppdateringer... Har gått litt med vesten, men foreløpig er det kun heftig stølhet i trapsa jeg kan nevne. Jeg skal forsøke meg på å gå i motbakker/trapper eller noe snart. Hovedgrunnen til at jeg gjør dette er fordi jeg skal inn i et operativt yrke, hvor det å bevege seg med tung vekt vil være en stor fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...