Jump to content
Nich

Treningssko

Recommended Posts

Jeg bruker Vibram Five Fingers om dagen. Trengte nye sko og tenkte jeg skulle teste disse. De er helt gull på markløft og knebøy, syns ikke de er god å gå lange turer i men er knallgode å løpe i.

022.jpg

hvor faar man kjopt slike i norge?

Fortsetter under...

Løpelabbet selger de...

Xxl får de til våren

Torshov Sport i Oslo har dem også (og de har nettbutikk).

Jeg bruker Fivefingers Sprint (de er åpne oppå, men ellers like de på bildet). Jeg er av typen som aller helst går barbeint hele tida, men hos SiT Idrett må man trene med sko (fikk ikke lov til å gå i sokkelesten heller, den ene gangen jeg har truffet noen ansatte på styrkerommet), så da blir det Fivefingers. Så godt som barbeint :)

Til styrketrening ville jeg sagt at Fivefingers eller Terraplana Vivo (for de som ikke vil ha separate tær) er gull - god balanse og kontakt med underlaget, og også fine til å løpe forfot/barfot med :)

Til løping ville jeg sagt ta en løpetest og få klarhet i hvilken grad du pronerer, hva slags fottrykk du har osv. Og uansett hva slags trening du bedriver - ikke bruk Shox ;) Sikkert ypperlige fritidssko, men ikke egnet for trening :)

Til styrketrening ville jeg sagt at Fivefingers eller Terraplana Vivo (for de som ikke vil ha separate tær) er gull - god balanse og kontakt med underlaget, og også fine til å løpe forfot/barfot med :)

Til løping ville jeg sagt ta en løpetest og få klarhet i hvilken grad du pronerer, hva slags fottrykk du har osv. Og uansett hva slags trening du bedriver - ikke bruk Shox ;) Sikkert ypperlige fritidssko, men ikke egnet for trening :)

Svært te mas da... :p Får bytte ut Shoxa. Bra det er bursdag snart :D MEN hva gjør shox til en dårlig sko for slik trening?? for mye demping?

Svært te mas da... :p Får bytte ut Shoxa. Bra det er bursdag snart :D MEN hva gjør shox til en dårlig sko for slik trening?? for mye demping?

Du blir veldig ustabil fordi den er ganske dempet, men også veldig høy. Det som også blir veldig ugunstig er vinkelen du får på foten når hælen blir så opphøyd. At det er unaturlig for oss mennesker å gå med sko med demping er en sak, men med Shox blir det helt på jordet, desverre :)

Annonse

Du blir veldig ustabil fordi den er ganske dempet, men også veldig høy. Det som også blir veldig ugunstig er vinkelen du får på foten når hælen blir så opphøyd. At det er unaturlig for oss mennesker å gå med sko med demping er en sak, men med Shox blir det helt på jordet, desverre :)

Da er Shoxa degradert til fritidssko... Når jeg får kjøpt nye. Tusen takk for hjelpa :) (bra jeg bestilte de fra England for halv pris) :p

TakkTakk :) linken kom ikke opp men fant de. Likte også de med tær. Funker vel bra de å?? til styrke?

Jaja, de funker kanskje enda litt bedre - uten at jeg skal si det for sikkert. Grunnen til at jeg foreslo de uten tær er at mange synes det ser litt corny ut med tåsko, men det er jo egentlig bare kult! Husk at hvis du skal bestille på nett, bør du gå ned en str., siden både Vibram og Vivo sko er forholdsvis store i str, og de skal sitte nokså tett på foten din - altså ikke en halv cm plass i front sånn som med en vanlig løpesko...

Do it! Aner ikke hva slags utvalg de har på løpis i Tr.heim, men vet stort sett alle vi i Oslo-området har de fleste modellene inne :)

Annonse

Det kan du jo alltids gjøre :) Men ville prøvd de på foten før jeg bestilte - str. er rare! Og de varierer også noe mellom de forskjellige modellene, hvert fall min erfaring med de vi har (trek sport og bikila)

Ok, igjen... TUSEN TAKK for gode tips og råd :)

Jeg bruker Vibram Five Fingers om dagen. Trengte nye sko og tenkte jeg skulle teste disse. De er helt gull på markløft og knebøy, syns ikke de er god å gå lange turer i men er knallgode å løpe i.

022.jpg

Damn! De var stylish. Hadde dog likt de i hudfarga med tånegler på

Do it! Aner ikke hva slags utvalg de har på løpis i Tr.heim, men vet stort sett alle vi i Oslo-området har de fleste modellene inne :)

Løpelabbet?? Jeg kommer å kjøper!!:D

Løpelabbet?? Jeg kommer å kjøper!!:D

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du komme til avd. på Majorstua å kjøpe de hos meg :D