Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan noen hjelpe meg å justere makroene mine? Har hørt man bør ligge på 40p/40c/20f, men føler dette blir litt nye carbs? Tenker å prøve å cutte litt raskere fremover mot ferie, har hørt at det da hjelper å cutte litt ned på carbs? Hvordan kan jeg evt dele inn makroene? Mer protein, mer fett, eller er det bra som det er? 

Spise ganske lik mat hver dag for tiden, og treffer proteinbehovet bra hver dag, av og til litt over, men har problemer med å få nok carbs og fett med den maten jeg nå spiser. Er dette egt bra, ettersom jeg da spiser mindre? Eller bør jeg prøve å spise litt mer for å nå behovet for carbs og fett? Kan jeg evt justere justere de ned, og heller spise mer protein? 

Er relativt ny innen iifym, men liker veldig godt denne måten å spise på, så håper noen kan hjelpe 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fitness_ba_ skrev:

Kan noen hjelpe meg å justere makroene mine? Har hørt man bør ligge på 40p/40c/20f, men føler dette blir litt nye carbs? Tenker å prøve å cutte litt raskere fremover mot ferie, har hørt at det da hjelper å cutte litt ned på carbs? Hvordan kan jeg evt dele inn makroene? Mer protein, mer fett, eller er det bra som det er? 

Spise ganske lik mat hver dag for tiden, og treffer proteinbehovet bra hver dag, av og til litt over, men har problemer med å få nok carbs og fett med den maten jeg nå spiser. Er dette egt bra, ettersom jeg da spiser mindre? Eller bør jeg prøve å spise litt mer for å nå behovet for carbs og fett? Kan jeg evt justere justere de ned, og heller spise mer protein? 

Er relativt ny innen iifym, men liker veldig godt denne måten å spise på, så håper noen kan hjelpe 😄

40/40/20 er ikke nødvendigvis det du trenger å ligge på rent makromessig. Dette styrer du selv. Hva er makroene dine per dags dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Broseidon skrev:

40/40/20 er ikke nødvendigvis det du trenger å ligge på rent makromessig. Dette styrer du selv. Hva er makroene dine per dags dato?

Har til nå ligger på 40/40/20, men føler dette blir litt mye carbs, og tenker det kanskje hadde hjulpet å justere litt på makroene for å gå ned igjen, da jeg har slitt med dette i det siste. Problemet er at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal justere det for bedre resultat? Kanskje 40/30/30? Eller spise mer proteiner? 

Jente på 57kg, 160 høy. (Føler jeg veier mye, men ser ikke like stor ut som vekta tilsier, har dog litt ekstra fett igjen å bli kvitt.) Målet er ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, men å minske fettprosenten relativt fort, da dette har stått litt stille i det siste, har ikke veeldig mye igjen å miste før jeg er fornøyd. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Stephanus said:

Kjøpte fersk ribbe i starten av desember i fjor og la det i brødposer i -18 grader i fryseren samme dag. Er den fortsatt holdbar?

Ja, det vil jeg tro. Men det finner du jo fort ut :D har noe år gammelt nedfrosset kjøtt som jeg satser på er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, fitness_ba_ skrev:

Har til nå ligger på 40/40/20, men føler dette blir litt mye carbs, og tenker det kanskje hadde hjulpet å justere litt på makroene for å gå ned igjen, da jeg har slitt med dette i det siste. Problemet er at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal justere det for bedre resultat? Kanskje 40/30/30? Eller spise mer proteiner? 

Jente på 57kg, 160 høy. (Føler jeg veier mye, men ser ikke like stor ut som vekta tilsier, har dog litt ekstra fett igjen å bli kvitt.) Målet er ikke nødvendigvis å gå ned i vekt, men å minske fettprosenten relativt fort, da dette har stått litt stille i det siste, har ikke veeldig mye igjen å miste før jeg er fornøyd. :)

 

 

Du misforstod meg. Hvor mange kalorier spiser du, hvor mye fett, karb og protein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skal ikke stille et spørsmål, men jeg skal nevne det muligens aller dummeste spørsmål jeg hører og får i treningssammenheng:

"Jeg vil bli fit, muskuløs, jacked, estetisk, sterk, markert, ripped, men ikke svæææææææær !!" " - Så - Jeg skal starte opp styrketrening, hvordan unngår jeg å bli sånn ronnie coleman og rich piana-schwææær ??"

Dette er en gjenganger, og det dummeste jeg hører, som om veien til en stor muskelmasse er en rutinemessig walk in the park. Jeg pleier som regel å svare: "Spis skikkelig mat i overskudd og tren som om du vil bli større enn disse to til sammen, du kommer uansett ikke til å bli det, det er 100% sikkert"

svarene er varierende, men folk blir ofte overrasket: "øhh, åja, må vel ta steroider for å bli som dem"

"Vi kan låse deg inn på et treningssenter i årevis, med all maten og steroidene i verden - du kommer ikke ut som Ronnie Coleman, det er uvisst hvilken tilstand du kommer ut i, men ikke som coleman, ferdig snakka"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg gått 1 times tur og skrittelleren sier at jeg har gått 4,97 km som også føles riktig da jeg ikke akkurat ga på.

Jeg har lagt inn vekt på skrittelleren og på pulsklokka, 88kilo.

Pulsklokka viser at jeg har forbrent 264 kalorier, skrittelleren sier 321kalorier. Det er ikke at det er så stor forskjell at det spiller så stor rolle, men hva er egentlig mest riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, IneRavn skrev:

Nå har jeg gått 1 times tur og skrittelleren sier at jeg har gått 4,97 km som også føles riktig da jeg ikke akkurat ga på.

Jeg har lagt inn vekt på skrittelleren og på pulsklokka, 88kilo.

Pulsklokka viser at jeg har forbrent 264 kalorier, skrittelleren sier 321kalorier. Det er ikke at det er så stor forskjell at det spiller så stor rolle, men hva er egentlig mest riktig?

Ville satset på pulsklokka, puls er en fin indikator på o2 forbruk, som bestemmer energiforbruket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
8 minutter siden, Mads skrev:

I kokosmelk-boksene er det ofte en hvit masse, i tillegg til flytende væske under, som har skilt seg. Skal denne væsken brukes, eller er det kun den hvite massen?

Alt skal brukes :) Det er kokosfett. Bland alt sammen så blir det en litt tykk masse som blir tynnere under blant annet varmebehandling etc. 
I kokosmelk light så er dette fettet redusert veldig, så denne har ikke det tykke laget på toppen. 
Sverger til original kokosfett likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema 1000 sin kokosmelk er etter min erfaring en av de som skiller seg minst.

Jeg bruker miksmaster for å blande det sammen og så tømmer jeg over i et glass.

Kokosmelk light er vel egentlig bare en utvannet kokosmelk, så man betaler bare ekstra for vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Gøran Hårtveit - PT skrev:

Rema 1000 sin kokosmelk er etter min erfaring en av de som skiller seg minst.

Jeg bruker miksmaster for å blande det sammen og så tømmer jeg over i et glass.

Kokosmelk light er vel egentlig bare en utvannet kokosmelk, så man betaler bare ekstra for vann ;)

Smaker veldig utvannet også, om man smaker på light varianten. Ikke noe særlig på hverken smak eller annet kontra den originale. 
Jeg har vært kjempe fornøyd med den på kartong som står der hvor det står mye indisk mat og slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et treningsspørsmål men følte det var litt dumt likevel og orket ikke lage en helt egen tråd; er relativt slank, men ønsker å gå ned i fettprosent rundt lår og rumpe enda. Spiser sunt og trener, men usikker på om jeg burde kjøre på med kun styrke eller om det er høyst nødvendig med noen kardioøkter i tillegg for å få det til å slippe tak? Eller holder det med kun styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.10.2016 at 23.25, L.C skrev:

Dette er egentlig et treningsspørsmål men følte det var litt dumt likevel og orket ikke lage en helt egen tråd; er relativt slank, men ønsker å gå ned i fettprosent rundt lår og rumpe enda. Spiser sunt og trener, men usikker på om jeg burde kjøre på med kun styrke eller om det er høyst nødvendig med noen kardioøkter i tillegg for å få det til å slippe tak? Eller holder det med kun styrke?

Ingen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, L.C skrev:

Ingen? :)

Hvis du vil ha ned mengden fett rundt lår og rumpe,er det forskjellige ting du kan gjøre.
Du kan trene mer styrke for musklene i lår og rumpe, som jo vil endre den relative mengden fett som er tilstede vs muskler.
Du kan ligge i et beskjedent kaloriunderskudd, som vil føre til at den totale fettmengden på hele kroppen vil reduseres - men du kan ikke velge hvor fettet tas fra. Du trenger ikke nødvendigvis kardioe for å få bort fettet, men det kan hjelpe i noen tilfeller for å dytte deg inn i kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...