Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, Svima84 skrev:

Det vil si at jeg da f.eks. det er 27g fett pr 100gr at jeg da tar 27g / 25 = 1,08g. at i 25 gr norvergia ost er det 1,08g fett

Nei - hvis det er 27 gram fett i 100 gram ost, og du har en porsjon ost  på 25 gram, som er en fjerdedel så stor(25/100 = 0,25 eller 1/4) som det som står på pakka -så må du dele alle næringsstoffene på fire for å få riktig mengde.

27gram fett per hundre gram/4 = 6,75gram fett per 25g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ‎15‎.‎04‎.‎2016 at 18.46, Gjeest_97 skrev:

Hvor mange kcal spiser egt bikinifitness jentene under diett?

Det kommer ann på vekt, treningsmengde, hvilket stadium på dietten hun er i osv osv.
Dersom du spør om dette fordi du ønsker å få "bikini-fitness-kropp" og derfor etterape kaloriinntaket hennes burde du revurdere dette. Kaloriinntak- og behov varerierer ekstremt mye mellom personer. Du bør derfor søke kyndig veiledning som kan hjelpe deg med å finne rett inntak for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, forsyner_seg_en_gang_til said:

Tar nå 5x5 reps på 70kg knebøy.  Merker at dette egentlig går veldig greit. Men teknikken sitter ikke helt som støpt enda. Burde jeg måke på med 100kg med en gang eller må jeg vente til teknikken sitter?

Jeg ville absolutt venta til teknikken sitter (selv om det er fristende å legge på). Jo høyere vekter, jo større er sjansen for at du skader deg om teknikken ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, forsyner_seg_en_gang_til skrev:

Tar nå 5x5 reps på 70kg knebøy.  Merker at dette egentlig går veldig greit. Men teknikken sitter ikke helt som støpt enda. Burde jeg måke på med 100kg med en gang eller må jeg vente til teknikken sitter?

kan du ikke bare øke til 75kg i første omgang ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg har ikke trent på en god stund nå pga full jobb og skole på kvelden. Så jeg har nedprioritert treningen. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å komme i "sommerformen" alikevell. Ifjor når jeg trente lå jeg på nesten 4.000 kcal når jeg gikk ned i vekt å var vell nede på ca 3.000 rundt sommeren. Formen ble veldig bra. 

Nå spiser jeg noe àla PSMF, siden jeg ikke trener. Jeg har gått fra 100kg ish, ned til rundt 88-87kg morgenvekt. Men nå har det stoppet opp igrunnen. Hva kan være årsaken til dette? vil treningen utgjør at jeg forbrenner så mye mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 15. april 2016 at 16.08, bikinijente skrev:

Sorry, min feil, du må velge "verktøy", ikke "rediger". 

Haha som du sikkert skjønte er jeg også grønn på Mac... Men takk, nå fikk jeg det til :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest =xXx=
Den 20. april 2016 at 12.04, Appelsin juice skrev:

Heisann, jeg har ikke trent på en god stund nå pga full jobb og skole på kvelden. Så jeg har nedprioritert treningen. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å komme i "sommerformen" alikevell. Ifjor når jeg trente lå jeg på nesten 4.000 kcal når jeg gikk ned i vekt å var vell nede på ca 3.000 rundt sommeren. Formen ble veldig bra. 

Nå spiser jeg noe àla PSMF, siden jeg ikke trener. Jeg har gått fra 100kg ish, ned til rundt 88-87kg morgenvekt. Men nå har det stoppet opp igrunnen. Hva kan være årsaken til dette? vil treningen utgjør at jeg forbrenner så mye mer?

Spørs om uke kroppen har kommet i en krisetilstand, da du har ligget for lavt for lenge på kcal. Alternativt er jo at du rett og slett må kutte mere for å komme videre…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.4.2016 at 11.04, Appelsin juice skrev:

Heisann, jeg har ikke trent på en god stund nå pga full jobb og skole på kvelden. Så jeg har nedprioritert treningen. Jeg tenkte at jeg skulle prøve å komme i "sommerformen" alikevell. Ifjor når jeg trente lå jeg på nesten 4.000 kcal når jeg gikk ned i vekt å var vell nede på ca 3.000 rundt sommeren. Formen ble veldig bra. 

Nå spiser jeg noe àla PSMF, siden jeg ikke trener. Jeg har gått fra 100kg ish, ned til rundt 88-87kg morgenvekt. Men nå har det stoppet opp igrunnen. Hva kan være årsaken til dette? vil treningen utgjør at jeg forbrenner så mye mer?

Hvor mange kcal spiser du da i døgnet  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer dagens dumme fra meg: var og fikk målt fettprosent i går med inbody-analyse, og fikk målt den til ca 18%. Jeg har i det siste forsøkt meg på diett for å bevare muskelmasse og gå ned i fettprosent (hadde forventet at fettprosenten skal være høyere og ble litt overrasket over resultatet. Har dog sett endel fine resultater i speilet i det siste, men vekta har beveget seg typ 2kg opp og 2 kg ned og jeg veier ca det samme som da jeg startet).

Har hørt at damer "bør ikke" ha fettprosent under 20%? Hvor lav fettprosent har man når man begynner å få hormonelle forstyrrelser?

Men! Det jeg egentlig lurer på er om: hvis jeg ikke vil lenger ned i fettprosent - men fortsatt ønsker å gå ned i vekt - er det da umulig å gå ned uten at det er muskelmassen som forsvinner? -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nea skrev:

Her kommer dagens dumme fra meg: var og fikk målt fettprosent i går med inbody-analyse, og fikk målt den til ca 18%. Jeg har i det siste forsøkt meg på diett for å bevare muskelmasse og gå ned i fettprosent (hadde forventet at fettprosenten skal være høyere og ble litt overrasket over resultatet. Har dog sett endel fine resultater i speilet i det siste, men vekta har beveget seg typ 2kg opp og 2 kg ned og jeg veier ca det samme som da jeg startet).

Har hørt at damer "bør ikke" ha fettprosent under 20%? Hvor lav fettprosent har man når man begynner å få hormonelle forstyrrelser?

Men! Det jeg egentlig lurer på er om: hvis jeg ikke vil lenger ned i fettprosent - men fortsatt ønsker å gå ned i vekt - er det da umulig å gå ned uten at det er muskelmassen som forsvinner? -_-

Hva som er sunn og balansert fettprosent er meget individuelt. Dette avhenger av deg og din kropp, aktivitetsnivå, hvor mye og hva du spiser osv. Et godt tegn for oss kvinner er menstrasjon - når den kommer og går som normalt pleier det å være en god indikasjon på at du har en god hormonell balanse :)

 

dersom du ikke ønsker å gå ned i fettprosent, hvorfor i all verden ønsker du å gå ned i vekt? Er det utelukkende for å se et lavere tall på vekta? Hvilken verdi gir dette deg? Og om du da ikke ønsker å miste muskler, hva mener du at du da skal miste? Celler, vev, hud, hår, blod, vann? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Inger-Lise said:

Hva som er sunn og balansert fettprosent er meget individuelt. Dette avhenger av deg og din kropp, aktivitetsnivå, hvor mye og hva du spiser osv. Et godt tegn for oss kvinner er menstrasjon - når den kommer og går som normalt pleier det å være en god indikasjon på at du har en god hormonell balanse :)

 

dersom du ikke ønsker å gå ned i fettprosent, hvorfor i all verden ønsker du å gå ned i vekt? Er det utelukkende for å se et lavere tall på vekta? Hvilken verdi gir dette deg? Og om du da ikke ønsker å miste muskler, hva mener du at du da skal miste? Celler, vev, hud, hår, blod, vann? 

 

 

Sukk, det forsvant alt jeg hadde skrevet. Prøver igjen.

Godt å høre at fettprosenten kan være såpass individuell! Har ikke lyst å ligge på noen grense av hormonforstyrrelse - ikke at jeg gjør det heller, men er nysgjerrig likevel. 

Tja. Jeg har aldri veid mer enn jeg har gjort nå, og dietten har gitt lite utslag på målebåndet og det er derfor jeg blir litt deppa til tider. Men styrken øker og det er nå engang det viktigste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Nea skrev:

Sukk, det forsvant alt jeg hadde skrevet. Prøver igjen.

Godt å høre at fettprosenten kan være såpass individuell! Har ikke lyst å ligge på noen grense av hormonforstyrrelse - ikke at jeg gjør det heller, men er nysgjerrig likevel. 

Tja. Jeg har aldri veid mer enn jeg har gjort nå, og dietten har gitt lite utslag på målebåndet og det er derfor jeg blir litt deppa til tider. Men styrken øker og det er nå engang det viktigste :)

Bra du er opptatt av å ovareta en sunn og god helse og balanse. Viktig å holde på det perspektivet, veldig viktig!! Til syvende og sist er helsen det siste og viktigste du har, ikke vekt, fettprosent, muskler osv. De tingene spiller ingen rolle dersom helsa ryker. God helse er som luft - du merker ikke at du har det før det forsvinner. Og da man det være forsent.

og vær så snill å gjør deg selv en tjeneste, kast den forbannede vekten ut av huset. De latterlige og ubetydelige tallene på vekten spiller absolutt ingen rolle!! Du har fått mindre fett på kroppen, mer muskler, blitt sterkere og viktigst av alt - har glede og overskudd!! Det er de tingene som betyr noe (rent estetisk), så for guds skyld spar deg selv for unødvendige tanker, dårlig energi og stress over noen tall ingen andre enn du ser uansett..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil gjerne legge til face pulls i programmet mitt, men uansett hva jeg gjør føles øvelsen "rar". Som om armene ikke er helt der de skulle vært. Jeg kjenner det godt i rygg og nakke, men er redd jeg gjør noe feil likevel. Skal øvelsen kanskje føles litt rar? Tips til teknikk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er søvn i restitusjonsregnestykket? Vil restitusjonen (av musklene man trener, for å fjerne all tvil) være noe særlig dårligere i ett av disse eksemplene sett at man får i seg godt med energi:

1. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 4t per natt.

2. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 8t per natt.

De fleste vil nok være litt sløvere i hodet etter såpass lite søvn flere dager på rad som i eks. 1, men er musklene like klare for en ny treningsøkt på onsdag i begge eksemplene? De har jo knapt vært i bruk og har fått slappet godt av i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LtdEdFred said:

Hvor viktig er søvn i restitusjonsregnestykket? Vil restitusjonen (av musklene man trener, for å fjerne all tvil) være noe særlig dårligere i ett av disse eksemplene sett at man får i seg godt med energi:

1. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 4t per natt.

2. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 8t per natt.

De fleste vil nok være litt sløvere i hodet etter såpass lite søvn flere dager på rad som i eks. 1, men er musklene like klare for en ny treningsøkt på onsdag i begge eksemplene? De har jo knapt vært i bruk og har fått slappet godt av i lengre tid.

Du kan prøve de to alternativene selv og se hva som skjer ;)

Søvn er viktig for restitusjon. Søvn er dypere restitusjon enn bare hvile. Det er mens du sover at testosteronproduksjonen er på topp. Kjapp googling på "sleep testosterone": Sleep loss dramatically lowers testosterone in healthy young men.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Linni said:

Jeg vil gjerne legge til face pulls i programmet mitt, men uansett hva jeg gjør føles øvelsen "rar". Som om armene ikke er helt der de skulle vært. Jeg kjenner det godt i rygg og nakke, men er redd jeg gjør noe feil likevel. Skal øvelsen kanskje føles litt rar? Tips til teknikk?

 

Trenger ikke se lengre enn artikler her:

http://fitnessbloggen.no/3-tabber-som-odelegger-face-pullen-din/

http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-face-pull/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LtdEdFred skrev:

Hvor viktig er søvn i restitusjonsregnestykket? Vil restitusjonen (av musklene man trener, for å fjerne all tvil) være noe særlig dårligere i ett av disse eksemplene sett at man får i seg godt med energi:

1. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 4t per natt.

2. Man trener søndag, ligger rett ut på sofaen uten å løfte en finger til onsdag og trener igjen. Søvn 8t per natt.

De fleste vil nok være litt sløvere i hodet etter såpass lite søvn flere dager på rad som i eks. 1, men er musklene like klare for en ny treningsøkt på onsdag i begge eksemplene? De har jo knapt vært i bruk og har fått slappet godt av i lengre tid.

Når man sover så vil hele nervesystemet ditt restituere seg - og nervesystemet styrer hvor klare musklene er for trening. Ergo vil jeg holde en knapp på at du er mer klar for trening ved 8t søvn per natt. Videre er det en del hormonproduksjon som skjer mens man sover (nevnt over her) som du går glipp av med mindre søvn. I tillegg vil lite søvn generelt øke stressnivået i kroppen (bl.a kortisol), som igjen er negativt for restitusjonen. Så hvis du har et reelt valg mellom 4 og 8 timers søvn så ville jeg helt klart gått for 8. Men som et engangstilfelle gjør det vel ikke noe i den store sammenhengen å ha hatt noen dager med lite søvn,  men optimalt er det nok ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Tronaldo said:

Du kan prøve de to alternativene selv og se hva som skjer ;) *snip*

 

13 hours ago, Kiira said:

Når man sover så vil hele nervesystemet ditt restituere seg *snip*

Takk for svar begge to. Det var egentlig dit jeg ville; om det skjedde noe "mer" mens man sov, men tenkte ikke på å formulere meg slik :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...