Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

1 hour ago, LtdEdFred said:

Jeg er ikke kjent med denne øvelsen så noen må gjerne fylle inn/korrigere meg, men etter et kjapt Google-søk virker dette som øvelse for å klemme ut det siste eller kanskje styrke øvre del av et fullstendig markløft. Så vidt jeg kan se så senker du til og med stanga mindre enn du gjør på rumenske markløft. Mistenker at det er ment for mye tyngre vekter enn du klarer på tradisjonelt markløft og rumenske. 

Jeg ville kun fokusert på vanlige markløft i starten. Fra bakken eller fra boks (om du ikke har god nok mobilitet til å komme ned til stanga på bakken). Så kan du evt supplere med rack pulls når du blir mer viderekommen.

Vil rack pull hjelpe til å gå opp i vekter på vanlig markløft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutes ago, Kurten said:

Vil rack pull hjelpe til å gå opp i vekter på vanlig markløft?

Det vil nok hjelpe bittelitt, men kun på lockouten når du er nesten oppreist i vanlig markløft. Den tyngste delen i markløft er de første 20-30cm og det vil du ikke få noe hjelp til ved å gjøre rack pulls (kanskje til en viss grad ettersom du styrker korsryggen og den bruker du også i vanlige markløft). Den beste måten å bli sterkere i fullkroppsøvelser er å gjøre øvelsen med full ROM. På samme måte som man ikke vil anbefale noen å gjøre kvartbøy for å bli sterkere i bøy. 

 

Når det er sagt så kan helt sikkert noen komme og fylle inn min manglende kunnskap på fordelene med rack pull. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rack pulls er en fin tilleggsøvelse om den siste delen av løftet er ditt svakeste punkt. Ville nok likevel kanskje valgt å trene vanlig markløft med strikk slik at belastninger blir tyngre i siste delen av bevegelsen pga strikken. Men litt rack pulls i ny og ned kan være bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

34 minutter siden, LeanMachine skrev:

Jeg har hatt vondt i høyre håndledd når jeg har kjørt franskpress de siste øktene, hva gjør jeg evt feil her? Belastningen bare?

Hva slags stang har du brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LeanMachine skrev:

EZ stanga.

Bruker du håndleddssnurring? Om ikke ville jeg vurdert det for å avlaste håndledda litt. Om du bruker det så ville jeg kutta ut øvelsen og gjort noe annet. 

Ingen øvelser er verdt å få smerter og vondter i ledd av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrkHoel skrev:

Bruker du håndleddssnurring? Om ikke ville jeg vurdert det for å avlaste håndledda litt. Om du bruker det så ville jeg kutta ut øvelsen og gjort noe annet. 

Ingen øvelser er verdt å få smerter og vondter i ledd av.

Kan det være så enkelt? I såfall skal jeg bruke det ;) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, LeanMachine skrev:

Kan det være så enkelt? I såfall skal jeg bruke det ;) Takk!

Ja franskpress vil gi mye stress på håndledd uansett om du bruker EZ-stanga. Selv har håndleddsbind hjulpet mye, fram til jeg fikk vondt i albuen istede :p Da kutta jeg øvelsen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, FrkHoel skrev:

Ja franskpress vil gi mye stress på håndledd uansett om du bruker EZ-stanga. Selv har håndleddsbind hjulpet mye, fram til jeg fikk vondt i albuen istede :p Da kutta jeg øvelsen helt.

Okei skal jeg bruke den andre stanga da, den rette? Har brukt EZ stanga fordi jeg trodde det var bedre for håndleddet (har jeg lært?) Haha huffda, jeg liker franskpress så jeg prøver å ikke kutte den ut :) Vi gir det en sjanse senere i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LeanMachine skrev:

Okei skal jeg bruke den andre stanga da, den rette? Har brukt EZ stanga fordi jeg trodde det var bedre for håndleddet (har jeg lært?) Haha huffda, jeg liker franskpress så jeg prøver å ikke kutte den ut :) Vi gir det en sjanse senere i dag!

Tror kanskje du missforstod. Rett stang er verst, men selv om man bruker EZ-stanga som er bedre, så gir det en viss belastning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, LeanMachine skrev:

Okei skal jeg bruke den andre stanga da, den rette? Har brukt EZ stanga fordi jeg trodde det var bedre for håndleddet (har jeg lært?) Haha huffda, jeg liker franskpress så jeg prøver å ikke kutte den ut :) Vi gir det en sjanse senere i dag!

Anbefaler heller å gjøre den med hantler, slik at du kan ha nøytralt grep(håndflatene mot hverandre)

smerter i (hånd)leddet kan også komme av at du 1) tvinger det i en unaturlig posisjon (over lengre tid, og/eller med belastning) eller 2) du ikke klarer å stabilisere leddet, dvs "knekker" i håndleddet og ikke holder det strakt - hvis man da gjør 1) vha "støtter" kan du som Hoel nevnte få vondt i et annet ledd pga kompensering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2016 at 16.28, Therese skrev:

Anbefaler heller å gjøre den med hantler, slik at du kan ha nøytralt grep(håndflatene mot hverandre)

smerter i (hånd)leddet kan også komme av at du 1) tvinger det i en unaturlig posisjon (over lengre tid, og/eller med belastning) eller 2) du ikke klarer å stabilisere leddet, dvs "knekker" i håndleddet og ikke holder det strakt - hvis man da gjør 1) vha "støtter" kan du som Hoel nevnte få vondt i et annet ledd pga kompensering 

Takk for svar Therese! Skal vurdere det du skriver og kanskje bytte ut med hantler? Smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Før var det enkelt å legge til video i logg eller i tråder, men jeg har ikke den muligheten lenger. Ser derimot at andre får lagt til video fra youtube og instagram. Er det en ny lur måte å gjøre dette på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SterkARE skrev:

Hei. Før var det enkelt å legge til video i logg eller i tråder, men jeg har ikke den muligheten lenger. Ser derimot at andre får lagt til video fra youtube og instagram. Er det en ny lur måte å gjøre dette på?

Du bare slenger inn link direkte i innlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...