Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Når man trener styrke er det veldig viktig å få tilstrekkelig med søvn, ettersom kroppen behøver det for å få restituert seg skikkelig. Hvor 'ille' er det egentlig å ta en skikkelig hard treningsøkt når man kun kan sove toppen 3 timer førstkommende natt? Er det slik at man får betydelig mindre resultat av den treningsøkten enn man ellers ville fått, og kan det eventuelt ha en nett negativ effekt?

Detkommer jo også an på hvordan du har spist også for eks. Har gjort det flere ganger selv, da jeg har et lite barn som krever sitt om natta. Så det går jo, er bare å ikke gjøre det til vane ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei lurer på noe ang. Repetisjoner og sett

hvis programmet for eks. står som det her :

Benkpress/skråbenk: 5 x 5 reps

Dype knebøy: 1 x 5 reps

Hvis jeg for eks. Klarer 5 reps akkurat med 100 kg på stanga å det står 1x5 (ett sett er vel litt lite ?) og 5x5 (kjøre med samme tyngde på alle settene ? ) noen som gidder å forklare er litt forvirret etter å ha lest litt rundt.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurer på noe ang. Repetisjoner og sett

hvis programmet for eks. står som det her :

Benkpress/skråbenk: 5 x 5 reps

Dype knebøy: 1 x 5 reps

Hvis jeg for eks. Klarer 5 reps akkurat med 100 kg på stanga å det står 1x5 (ett sett er vel litt lite ?) og 5x5 (kjøre med samme tyngde på alle settene ? ) noen som gidder å forklare er litt forvirret etter å ha lest litt rundt.

Takk for svar :)

Du har jo oppvarming i tillegg, men arbeidssettet ditt skal jo da være blytungt, hvis jeg forstod det rett. Med 5x5 skal du kjøre samme kg på alle settene. (correct me if Im wrong)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha innspill asap! Ikke til meg dette, men skal gjøre utregningen her.

Mann 26 år

91 kg

185 cm

Trener styrke 3 ganger i uka + 2 am.fotball treninger bestående av hovedsaklig intervalltrening

BMR ca 2000 kcal

For å beholde vekta på 5 treninger: 3200 kcal

Vektnedgang 2500-2700 kcal

Protein: ca 200 g / 800 kcal

fett: 90 g / 810 g

karbs: ca (?) 250 g kcal (kommer an på om det blir 2500 eller 2700 kcal)

Dette fordi magemålet er på 99 cm, det skal NED!

Fortell meg at jeg har gjort dette riktig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg liker tankegangen deres begge, rekker jeg neppe å rote fram verken rohypnol eller kloroform når gutten prøver å kile meg til døde. Og om jeg skulle prøve å "yppe" meg, ender jeg opp på gulvet. Har litt lyst til å overraske han en gang med hvem som er (les; var) sjefen :sneaky::whistle::nin:

Edit: Hjelper jo ikke at gutten er 195cm høy og 100kg.

Som eneste jente i søskenflokken har jeg lært tre ting:

1. Psykologi er alt.

2. Spisse albumer i ribbeina er innafor

3. Aldri la han få mulighet til å løfte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eneste jente i søskenflokken har jeg lært tre ting:

1. Psykologi er alt.

2. Spisse albumer i ribbeina er innafor

3. Aldri la han få mulighet til å løfte deg.

1. Funker ikke slik man forventer, for stort sjansespill til å prøve.

2. Høres bra ut! Er greit å vite :p

3. Hahahaha, jeg er "heldigvis" for tung til det ;)

Men tips er bestandig tatt godt i mot :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ha innspill asap! Ikke til meg dette, men skal gjøre utregningen her.

Mann 26 år

91 kg

185 cm

Trener styrke 3 ganger i uka + 2 am.fotball treninger bestående av hovedsaklig intervalltrening

BMR ca 2000 kcal

For å beholde vekta på 5 treninger: 3200 kcal

Vektnedgang 2500-2700 kcal

Protein: ca 200 g / 800 kcal

fett: 90 g / 810 g

karbs: ca (?) 250 g kcal (kommer an på om det blir 2500 eller 2700 kcal)

Dette fordi magemålet er på 99 cm, det skal NED!

Fortell meg at jeg har gjort dette riktig!!!

Bruk den her til å regne ut:

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Vi vet ikke hvor aktiv vedkommende er i hverdagen, så er han veldig aktiv så kan det bli litt lite man. Er han ikke så aktiv så treffer du bedre. Trekk i fra 500 kcal fra dagsbehovet for å gå ned i vekt.

Proteiner: 1.5 til 2 g pr kg. Så et sted mellom 136-182 --> Behøver ikke opp til 200 g.--> 1 g protein = 4 kalorier.

Fett: 1 g pr kg. Så 90 g er fint. --> 1 g fett = 9 kalorier.

Karbs: Resterende. --> 1 g karbohydrat = 4 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Funker ikke slik man forventer, for stort sjansespill til å prøve.

2. Høres bra ut! Er greit å vite :p

3. Hahahaha, jeg er "heldigvis" for tung til det ;)

Men tips er bestandig tatt godt i mot :D

Haha broren din er vel vanskeligere å vippe av pinnen. Skulle ønske jeg lærte meg noen kule triks fra YouTube elns mens slåssing fremdeles var aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den her til å regne ut:

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/beregning-av-kaloribehov-37101.html

Vi vet ikke hvor aktiv vedkommende er i hverdagen, så er han veldig aktiv så kan det bli litt lite man. Er han ikke så aktiv så treffer du bedre. Trekk i fra 500 kcal fra dagsbehovet for å gå ned i vekt.

Proteiner: 1.5 til 2 g pr kg. Så et sted mellom 136-182 --> Behøver ikke opp til 200 g.--> 1 g protein = 4 kalorier.

Fett: 1 g pr kg. Så 90 g er fint. --> 1 g fett = 9 kalorier.

Karbs: Resterende. --> 1 g karbohydrat = 4 kalorier

Tenker bare det blir fryktelig mye karbs?? Proteinet må nok opp mot 150 g tipper jeg. Han er aktiv det jeg har skrevet opp, ellers en stillesittende dag på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare det blir fryktelig mye karbs?? Proteinet må nok opp mot 150 g tipper jeg. Han er aktiv det jeg har skrevet opp, ellers en stillesittende dag på skole.

Det er vanskelig for meg å vite hvor du vil klassifisere han i det skjema - derfor jeg skrev at jeg ikke vet hvor aktiv han er i løpet av en dag.

Utgangspunkt fra at han er stillesittende så skal han på vedlikehold spise: 3300 til 3500. Skal han ned i vekt bør han ligge på 2800-3000 kalorier.

Angående om det blir mye Karbs: nei.

Jeg har ikke sagt at han skal ligge under 150 proteiner, men at det holder med å

spise mellom 1.5 til 2 g protien pr kg som er 136-182 gram. Å spise 200 g protiener er unødvendig og dyrt. Ønsker man ikke å spise så mye karbs så fyll på med litt ekstra fett da, f.eks nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha broren din er vel vanskeligere å vippe av pinnen. Skulle ønske jeg lærte meg noen kule triks fra YouTube elns mens slåssing fremdeles var aktuelt.

Eventuelt lettere å vippe av pinnen :p Og da blir ting skummelt :p

Slåssing har egentlig ikke vært aktuelt siden de dagene jeg lett la han i bakken (mest fordi han ble så sint at han ikke klarte å tenke logisk), men i blant skal han jo kile og plage meg. Prøver jeg å gjøre det samme tilbake tar han bare og holder armene mine hahaha. Han skal få seg en uventet overraskelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt lettere å vippe av pinnen :p Og da blir ting skummelt :p

Slåssing har egentlig ikke vært aktuelt siden de dagene jeg lett la han i bakken (mest fordi han ble så sint at han ikke klarte å tenke logisk), men i blant skal han jo kile og plage meg. Prøver jeg å gjøre det samme tilbake tar han bare og holder armene mine hahaha. Han skal få seg en uventet overraskelse ;)

Her er en video som forklarer bedre det jeg forsøkte:

Husk at uansett hvor store folk er, trenger de to føtter for å komme seg fremover, få det ene beinet opp fra bakken og 80 prosent er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig for meg å vite hvor du vil klassifisere han i det skjema - derfor jeg skrev at jeg ikke vet hvor aktiv han er i løpet av en dag.

Utgangspunkt fra at han er stillesittende så skal han på vedlikehold spise: 3300 til 3500. Skal han ned i vekt bør han ligge på 2800-3000 kalorier.

Angående om det blir mye Karbs: nei.

Jeg har ikke sagt at han skal ligge under 150 proteiner, men at det holder med å

spise mellom 1.5 til 2 g protien pr kg som er 136-182 gram. Å spise 200 g protiener er unødvendig og dyrt. Ønsker man ikke å spise så mye karbs så fyll på med litt ekstra fett da, f.eks nøtter.

Takk for innspill! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med å få dekket reiseutgifter når man pendler? Har ingen erfaring med det, men mulig det blir en realitet. Skriver man det av på skatten eller hvordan fungerer det?

Jeg har tidligere pendlet til jobb, da jeg bodde i Horten og jobbet på Tjøme, og kjørte frem og tilbake hver dag. Når skatten ble regnet ut førte jeg bare opp antall dager jeg pendlet og hvor mange km det ble, sammen med hvor mye jeg betalte i bomvei,og ta-daa! Masse penger tilbake på skatten :)

Jeg mener skatteetaten har en sånn hjelpenettside for de som lurer på hvordan fradrag skal fylles ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere pendlet til jobb, da jeg bodde i Horten og jobbet på Tjøme, og kjørte frem og tilbake hver dag. Når skatten ble regnet ut førte jeg bare opp antall dager jeg pendlet og hvor mange km det ble, sammen med hvor mye jeg betalte i bomvei,og ta-daa! Masse penger tilbake på skatten :)

Jeg mener skatteetaten har en sånn hjelpenettside for de som lurer på hvordan fradrag skal fylles ut?

Fantastisk! Blir i såfall noe lignende på meg. Jeg googlet litt, så får se når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med å få dekket reiseutgifter når man pendler? Har ingen erfaring med det, men mulig det blir en realitet. Skriver man det av på skatten eller hvordan fungerer det?

det skrives av på skatten ja. Det er en sats pr km pendlevei, og skatteetaten har en hjelpeside for reisevei og sats. minstebeløpet du må over er 13 500 eller deromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere som har chromebook!!!

Jeg får ikke åpnet filene mine på onedrive. De kommer opp, men så blir skjermen hvit.. Ingenting blir blokkert, så skjønner ikke hva det kan være. Noen som har noe anelse hva dette kan være? (jeg får åpnet filene på telefonen).

Får lastet ned filene og åpnet dem i docs - så har nødløsning her jeg sitter med 2 skoleoppgaver. Men liker å bruke word, så vil ha problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...