Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Hvorfor antar alle normalvektige at feite sitter hele dagen og skyller ned godis og potetgull med sukkerbrus..? Dette er beviselig ikke tilfelle i det hele tatt. De aller fleste overvektige har gjentatte ganger gjort kjempeinnsatser med kalorirestriksjon, som fører til litt vektnedgang, slapphet og økende sultfølelse. Sånn kan man ikke leve resten av livet, så før eller siden går man tilbake til kostholdet som gjorde en overvektig i utgangspuktet.

Kutter man ut brød, ris, pasta, poteter og ferdigmat (og, ja, godteri og potetgull) tvinges man til å ha et mer bevisst forhold til mat. Erstattningsmaten er gjerne mer mettende og inneholder fort mer mikronæringsstoffer per kalori enn mye av det man spiste før omleggingen. Insulin-rant til side er det ikke forferdelig rart dette fort kan føre til et behagelig og vedlikeholdbart vekttap.

Jeg skrev ikke alle, jeg skrev mange.

Jeg kan selvsagt ikke vite om det finnes ekstremt overvektige som ikke spiser godteri og som er aktive, men

da må de ha fått i seg mange kg brød for å få nok kalorier til å gå opp i vekt, noe jeg ser på som usannsynlig.

Det jeg ønsket å påpeke er at det for mange ikke nødvendigvis er slik at det er karbohydratene man finner

i brød, ris og poteter som har gjort dem feite.

Og for disse blir det derfor rart at det de fremhever som viktigst ved vektnedgangen er at de har kuttet ut

disse matvarene. De finner da en sammenheng mellom å kutte ut brød, ris og poteter med det å gå

ned i vekt, men glemmer eller utelukker at de også har kuttet ut godteri, junkfood og brus, samtidig som

de har blitt mer aktive.

Samtidig er det viktig at man ser på hvilken kontekst man skal se det i. For en som skal gå ned i vekt

bør all mat vurderes ut fra næringsinnhold og metthetsfølelse, og da vil jo mat som brød gi mindre metthetsfølelse enn brokkoli pr. kalori.

Men at de (når de blir normalvektige) utelukker brød, ris og poteter ved å si at det har gjort dem feite mener jeg er feil da

man ikke kan finne den sammenhengen, jf. Årsak/korrelasjonssammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper det skjer fordi de alltid har visst at snop, junkfood og brus er noe de burde kuttet ut, men kanskje ikke klart å gjennomføre. Men det å kutte ut brød, poteter, ris og pasta er det som ble gjort annerledes når de opplevde vektnedgang, og derfor opplever de det som den store forskjellen fra tidligere. Men dette er selvfølgelig 100% spekulering fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke alle, jeg skrev mange.

Jeg kan selvsagt ikke vite om det finnes ekstremt overvektige som ikke spiser godteri og som er aktive, men da må de ha fått i seg mange kg brød for å få nok kalorier til å gå opp i vekt, noe jeg ser på som usannsynlig. Det jeg ønsket å påpeke er at det for mange ikke nødvendigvis er slik at det er karbohydratene man finner i brød, ris og poteter som har gjort dem feite.

Og for disse blir det derfor rart at det de fremhever som viktigst ved vektnedgangen er at de har kuttet ut

disse matvarene. De finner da en sammenheng mellom å kutte ut brød, ris og poteter med det å gå

ned i vekt, men glemmer eller utelukker at de også har kuttet ut godteri, junkfood og brus, samtidig som

de har blitt mer aktive.

Samtidig er det viktig at man ser på hvilken kontekst man skal se det i. For en som skal gå ned i vekt

bør all mat vurderes ut fra næringsinnhold og metthetsfølelse, og da vil jo mat som brød gi mindre metthetsfølelse enn brokkoli pr. kalori.

Men at de (når de blir normalvektige) utelukker brød, ris og poteter ved å si at det har gjort dem feite mener jeg er feil da

man ikke kan finne den sammenhengen, jf. Årsak/korrelasjonssammenhengen.

Potet får fortsatt ufortjent mye tyn. Selv om man ved vektnedgang kutter karbkilder med høy energitetthet som ris og pasta så er det ikke nødvendig å kutte potet. Potet er av de mest mettende grønnsakene vi har, relativt lav energitetthet og likevel næringsrik. Win (y)

Slenger du på litt olje/smør og smaksetter med urter og hvitløk så er potet phukking awesome tilbehør til gode middager. Ovnsstekte poteter, kokte poteter, bakte poteter, potetstappe (gjerne med rotgrønnsaker i tillegg), røstipoteter, fløtegratinerte poteter, anna-potet osv. osv. Mmmmm, digg!

http://fitnessbloggen.no/en-matvare-som-er-naeringsrik-sunn-metter-og-smaker-nydelig/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tidenes dumme spm, siden jeg sjelden eller aldri blir støl/får doms kan jeg da ikke bli sterk?

spør pga jeg blei "angrepet" av en jypling på gymmet forrige dagen, for om jeg gjorde samme øvelsene hver trening så bygde jeg ikke muskler ei heller blei jeg sterkere...

spørsmålet er da som følger:

kan man ikke bli sterk om man ikke blir støl?

som en fun fact, jeg spurte om det ikke hjalp att jeg økte hvertfall annahver økt? nei nei bygde ikke muskler, for muskla lærte seg bare øvelsen...

det kom fra en som maxa på knebøy 50kg dvs min oppvarmings vekt :p morro og bli opplært, må bare spørre om han har noe i det eller om han bare driver m fjas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidenes dumme spm, siden jeg sjelden eller aldri blir støl/får doms kan jeg da ikke bli sterk?

spør pga jeg blei "angrepet" av en jypling på gymmet forrige dagen, for om jeg gjorde samme øvelsene hver trening så bygde jeg ikke muskler ei heller blei jeg sterkere...

spørsmålet er da som følger:

kan man ikke bli sterk om man ikke blir støl?

som en fun fact, jeg spurte om det ikke hjalp att jeg økte hvertfall annahver økt? nei nei bygde ikke muskler, for muskla lærte seg bare øvelsen...

det kom fra en som maxa på knebøy 50kg dvs min oppvarmings vekt :p morro og bli opplært, må bare spørre om han har noe i det eller om han bare driver m fjas.

http://fitnessbloggen.no/stol-av-trening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg har jo lest denna der for lenge siden og det var jo det der jeg hadde bak i minnet.

men han var jo trossalt en 17år gammal pjok som gikk på idrettslinja, og trente bare en muskelgruppe 1 gang pr uke, så regna med han hadde steinkontroll ;)

Slik jeg har fortått det, og det er got mulig jeg tar feil, er at kroppen selvsagt tilpasser seg den belastningen den utsettes for, mao. man blir sterkere. Dersom det ikke er variasjon vil man stagnere. Men dette betyr ikke at man skal skifte ut øvelsene hver eneste uke. Det "holder" å endre, dvs øke, belastningen for å unngå dette.

Virker som han kjører en fire/fem-splitt, og det er jo et opplegg som funker bra.

Og kjører man et helkroppsprogram så funker jo det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har fortått det, og det er got mulig jeg tar feil, er at kroppen selvsagt tilpasser seg den belastningen den utsettes for, mao. man blir sterkere. Dersom det ikke er variasjon vil man stagnere. Men dette betyr ikke at man skal skifte ut øvelsene hver eneste uke. Det "holder" å endre, dvs øke, belastningen for å unngå dette.

Virker som han kjører en fire/fem-splitt, og det er jo et opplegg som funker bra.

Og kjører man et helkroppsprogram så funker jo det også.

ja var det jeg regna med, så lenge man blir sterkere så gjør man jo noe "rett" uannsett metode :D

skal starte på 5x5 programmet idag. satser på att det skal bli morro :D men snakk om få øvelser da :D er jo vant til usannsynlig mange :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja var det jeg regna med, så lenge man blir sterkere så gjør man jo noe "rett" uannsett metode :D

skal starte på 5x5 programmet idag. satser på att det skal bli morro :D men snakk om få øvelser da :D er jo vant til usannsynlig mange :D

Å fokusere på utvalgte (og riktige øvelser) og gi jernet på de, kan nok få i gang fremgangen enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tidenes dumme spm, siden jeg sjelden eller aldri blir støl/får doms kan jeg da ikke bli sterk?

spør pga jeg blei "angrepet" av en jypling på gymmet forrige dagen, for om jeg gjorde samme øvelsene hver trening så bygde jeg ikke muskler ei heller blei jeg sterkere...

spørsmålet er da som følger:

kan man ikke bli sterk om man ikke blir støl?

som en fun fact, jeg spurte om det ikke hjalp att jeg økte hvertfall annahver økt? nei nei bygde ikke muskler, for muskla lærte seg bare øvelsen...

det kom fra en som maxa på knebøy 50kg dvs min oppvarmings vekt :p morro og bli opplært, må bare spørre om han har noe i det eller om han bare driver m fjas.

Haha, det der er faktisk det dummeste jeg har hørt på lenge..

1. Muskelen er et "dumt stykke kjøtt".. den lærer ingenting. Du lærer deg et bevegelsesmønster (nervesystemet tilpasser seg) og det er faktisk positivt og gjør at du kan øke belastning over tid.

2. Flere metoder for hypertrofi (muskelvekst) http://fitnessbloggen.no/5-tips-bedre-resultater/

3. DOMS er ikke det samme som å bygge muskler. Det sier ingenting om du bygger eller ikke. Ser det ble linket til artikkel her.

4. Klarer du å øke i styrke i en øvelse så er det ingen grunn til å bytte. Står du å stanger på samme vekten uansett om du øker matinntak etc. ja DA kan du vurdere å bytte øvelse for å gi muskelen en litt annen stimuli.

5. Å trene muskelen 1 gang i uka er fryktelig lite optimalt (se metoder for hypertrofi) (med mindre du tygger superhavregryn).

fikk jeg med meg alt nå? hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...