Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Går over.

Finn en du liker og bruk den.

Glem at du har hørt noe om det.

Ikke glem at du har hørt det... Ved langdistanseløping ( ultra feks ) eller ekstremte utholdensevents er dette anbefalt å gjøre rett etter løpet. Det virker mot muskelsmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har enda ett spm (kommer sikkert mange fler også :p)

Jeg trente bein og rumpe på lørdagen med bird dog, glute bridge, hip thrust, markløft, knebøy, bulgarsk utfall og goblet squat 3x10 på alle. Søndagen og mandagen var jeg veldig stiv i beina og rumpa, men idag klarer jeg nesten ikke gå. Er "normalt" stiv i lår og rumpe, men leggene mine er helt ødelagte. Føler jeg vagger istedetfor å gå. Har jeg trent dårlig da eller er det normalt å kunne bli så stiv? Eller har tar jeg for mange øvelser på bein?

Trent dårlig? Hva legger du i det?:) Du har nylig begynt å trene så da er det ikke rart du blir støl, og særlig ikke når du tar så mange sett(øvelser) som belaster beina. En nybegynner kan godt trene fullkroppsprogram i begynnelsen, tre ganger i uka. Da blir du ikke helt mørbanka. Sjekk ut RYP programmet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til: Er fiskeolje (vital artic oil) gunstig som tilskudd når man skal ned i fettprosent uansett diett? Da mener jeg diett som baserer seg på lavkalori og ikke LCHF selvfølgelig. Jeg vet det medisinske bak det, men ikke så mye i praksis (og jeg studerer ikke menneskemedisin.. :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke det, men om du skal kan du blande det ut i akkurat det som passer deg. Ingenting i veien for å ikke bruke pulver og bare spise vanlig etter treningen. Kan være lurt på diett for metthetsfølelse.

Ok, leste at det var viktig i Børge Fagerlis artikkel om styrkeprogram for nybegynnere. Han nevnte proteiner og evt. frukt, men du mener jeg fint kan spise vanlig og ikke tenke så mye på komposisjonen av måltidet rett etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en til: Er fiskeolje (vital artic oil) gunstig som tilskudd når man skal ned i fettprosent uansett diett? Da mener jeg diett som baserer seg på lavkalori og ikke LCHF selvfølgelig. Jeg vet det medisinske bak det, men ikke så mye i praksis (og jeg studerer ikke menneskemedisin.. :p)

Hva med denne Asle Bøe ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vits med feste-klyper på vektskiver når det er nokså lette vektskiver på stanga? For eksempel ved knebøy eller markløft. Jeg tar de på uansett da.

Om du blir litt ustødig ett lite øyeblikk og vipper stanga litt kan de jo trille av, så jeg tar de alltid på in case of emergency.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal innta proteiner rett etter trening: Jeg har lest proteinshake, blander man da i vann? (det er jo ikke så godt?!) siden melk fort blir varmt? Ser for meg bananmos med proteinpulver og jeg vet ikke om det blir suksess eller ei...

noen smaker ok med vann, andre ikke. Har du ingen butikk i nærheten av treningssenteret du kan kjøpe en halvliter melk i da? Du er ikke nødt til å drikke en etter trening for å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det å klare å løfte stangen med god balanse slik at vektene ikke sklir rundt er en viktig del av øvelsen. Derfor er jeg imot å bruke klyper og bruker det aldri.

Tipper det er lurt å bruke klyper frem til du er trygg på at du greier det uten uansett, hvis ikke får du plutselig stanga i hodet en vakker dag :p Du vil jo uansett prøve å holde stanga horisontalt i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo ikke alltid det er et speil der da, så det lureste er å trene uten klyper fra dag 1. Skjønner heller ikke hvordan man kan få stanga i hode av å ikke bruke klyper.

Så liksom for meg ett scenario hvor stanga kommer i ubalanse og vektskivene faller av på ene siden, hvorpå den andre sinde dundrer mot deg, stanga trefet bakken og du får vektene på andre siden i hodet. Har en veldig grafisk fantasi :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, så jeg kan droppe klypene altså? Jeg har kontroll på stanga, og skivene står jo for så vidt stille. det er ikke nødvendigvis normen med klyper? Men tenk hvis de skulle ruller over på foten til noen da :oops: Edit : takk for svarene, jeg ble klokere altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det å klare å løfte stangen med god balanse slik at vektene ikke sklir rundt er en viktig del av øvelsen. Derfor er jeg imot å bruke klyper og bruker det aldri.

I markløft for reps, eller om man plutselig mister balansen, er det mye mer til skade at vektene sklir utover enn at man "trener inn dårlig balanse". Det er veldig forskjellig hvor mye forskjellige vektskiver og stenger sklir, og enkelte steder er de glattere enn andre. Da ser jeg ikke noe problem med klyper. Bare ikke bruk dem om du benker alene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest klypene lengre ut og se om du klarer å løfte uten at dette skal skli, jeg begynte med klyper men fant ut kjapt at det var like greit uten. Dessuten kan jeg bare vippe stangen over på en side så sklir vektene av og ned på plass. Slipper å sette stangen på plass også for å rydde vektene på plass som er på hver side av benken uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondispørsmål:

Jeg har myoprotein sjokolade og jeg antok at målebegeret som følger med er 1 posjon (40g) og har gått ut i fra dette, men når jeg veide det så ble det 10 gram, med andre ord mye mindre. Skal sies at vekta er kjempegammel og jeg begynte derfor å tvile litt på den. Any clues?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...