Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis jeg trener 5*5 på baseøvelsene, er det da en dum idé å trene med samme vekt på hvert set? Jeg kjører for eksempel 5*5 på 110 i markløft. Bør jeg heller minske litt på de første settene og kjøre tyngre på de siste? Og hvordan bør det i så fall se ut? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tronaldo skrev:

Kan man få diaré av å spise et måltid med mye salt? Type spekeskinke og saltbakte poteter. Masse. Spør for en venn.

Skyldes vel stort sett at man har fått i seg bakterier eller parasitter via fordervet mat, forurenset vann eller dårlig hygiene, så det kan vel muligens ha vært litt dårlig spekeskinke du har fått i deg? Vanligvis blir salt anbefalt til å hjelpe mot diaré i hvert fall, så det burde vel ikke være i saltinnholdet problemet ligger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. mars 2016 at 0.23, Expekt skrev:

Hvis jeg trener 5*5 på baseøvelsene, er det da en dum idé å trene med samme vekt på hvert set? Jeg kjører for eksempel 5*5 på 110 i markløft. Bør jeg heller minske litt på de første settene og kjøre tyngre på de siste? Og hvordan bør det i så fall se ut? 
 

Det lurer jeg og på! Noen som kan svare? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, VegaMaren said:

Skyldes vel stort sett at man har fått i seg bakterier eller parasitter via fordervet mat, forurenset vann eller dårlig hygiene, så det kan vel muligens ha vært litt dårlig spekeskinke du har fått i deg? Vanligvis blir salt anbefalt til å hjelpe mot diaré i hvert fall, så det burde vel ikke være i saltinnholdet problemet ligger :) 

Det kan hende. Det kan være helt tilfeldig tidspunkt også, random magevirus. For kompisen min altså. Mer som en venn av en venn egentlig ;)

On 14. mars 2016 at 0:23 AM, Expekt said:

Hvis jeg trener 5*5 på baseøvelsene, er det da en dum idé å trene med samme vekt på hvert set? Jeg kjører for eksempel 5*5 på 110 i markløft. Bør jeg heller minske litt på de første settene og kjøre tyngre på de siste? Og hvordan bør det i så fall se ut? 
 

Det er mange varianter av 5x5. Samme vekt på alle sett, progressivt høyere vekt, pyramide, dropsett osv. Valget av hvilken variant vil også være avhengig av hvor viderekommen du er. En nybegynner kan fint jobbe seg oppover i vekt for hvert sett, slik at de første par settene er mer som oppvarming enn tunge arbeidssett. Her er en artikkel med 5 ulike måter å gjøre 5x5 på: http://startingstrength.com/site/article/5_ways_to_5_x_5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14.3.2016 at 0.23, Expekt skrev:

Hvis jeg trener 5*5 på baseøvelsene, er det da en dum idé å trene med samme vekt på hvert set? Jeg kjører for eksempel 5*5 på 110 i markløft. Bør jeg heller minske litt på de første settene og kjøre tyngre på de siste? Og hvordan bør det i så fall se ut? 
 

Man kan gjøre begge deler, det er fint få noen tyngre vekter av og til, da funker toppsett fint. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom VG på nett og kom over overskriften: "Så høy solfaktor bør du bruke" (i påsken). 

Ble nysgjerrig fordi jeg alltid har trodd at jo høyere solfaktor man bruker jo mer beskyttelse, men på tur veddet jeg mot en som sa at solfaktoren bare betyr hvor lenge du kan oppholde deg i solen, mens beskyttelsen så og si er lik uavhengig av solfaktor. 

http://www.minmote.no/#!/artikkel/23639702/tips-fra-hudeksperter-dette-maa-du-huske-paa-i-paaskesolen I artikkelen kommer det her frem at man bør bruke solfaktor 50, og man bør smøre seg ofte.

 

Så da lurer jeg på, hva er riktig? Har ikke solfaktor noe å si for beskyttelsen, og hvorfor sier hudspesialist og lege at man bør smøre seg ofte selv med solfaktor 50? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.   Er det noen som vet hvorfor jeg ikke kan føle glutes'a  mer når jeg blir sliten   ?   Jeg har ganske mange øvelser på rumpa,  men etter en stund får jeg ikke kontakt med rumpe muskelen lenger.  Kjenner ikke at den arbeider i det hele tatt.  Er det fordi muskelen  er sliten? ?   Øvelsene  fungerer vel uansett?    Har alltid god kontakt før jeg begynner og på de første øvelsene.    Takker for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Misie skrev:

Hei.   Er det noen som vet hvorfor jeg ikke kan føle glutes'a  mer når jeg blir sliten   ?   Jeg har ganske mange øvelser på rumpa,  men etter en stund får jeg ikke kontakt med rumpe muskelen lenger.  Kjenner ikke at den arbeider i det hele tatt.  Er det fordi muskelen  er sliten? ?   Øvelsene  fungerer vel uansett?    Har alltid god kontakt før jeg begynner og på de første øvelsene.    Takker for svar 😊

Skudd i blinde fra meg: Ganske stor muskel, så når den får pump skygger pumpen for din følelse av kontakt? Øvelsen har nok sin virkning for det. Tid for økning kanskje? Hvordan føles det dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Misie skrev:

Hei.   Er det noen som vet hvorfor jeg ikke kan føle glutes'a  mer når jeg blir sliten   ?   Jeg har ganske mange øvelser på rumpa,  men etter en stund får jeg ikke kontakt med rumpe muskelen lenger.  Kjenner ikke at den arbeider i det hele tatt.  Er det fordi muskelen  er sliten? ?   Øvelsene  fungerer vel uansett?    Har alltid god kontakt før jeg begynner og på de første øvelsene.    Takker for svar 😊

Jenter har en tendens til å overøse rumpa med høyt volum. Vi må huske på at rumpa får juling i en rekke øvelser. Både quad- og hamstringøvelser involverer rumpa i stor grad (knebøy, utfall-varianter, markløft, RDL, strakmark what not). Jenter tåler generelt høyere volum, frekvens og høyere reps enn gutter, men det er viktig å ikke gå over forstanden. 

Jeg har ikke sett nok på øktene dine til å si noe helt konkret, men det kan se ut som du har slightly for høyt volum. Baseøvelsene ser bra ut volum-messig, men 15 reps syns jeg er litt i overkant på de fleste andre øvelser. 10-12 reps er kanskje litt bedre. (Litt samme som magetrening; folk elsker høye reps og tror det vil lure frem sixpacken, når de istedenfor burde holde lave reps). Tren f.eks hip thrust lavere rep, pull through-variant med strikk i smith-maskin med høyere rep. (Evt. RDL + høy rep rumpe). Markløft er ingen perfekt øvelse for muskelbygging. For en jente med fokus på rumpe syns JEG at du vil få bedre resultat med en kombinasjon lav rep RDL, høy rep rumpe, evt. Lav rep rumpe + hamstring lår curl + rumpe. (For en del jenter som er Veldig myke er det også ofte et problem å aktivere hamstring skikkelig i både markløft OG med RDL, derfor er ofte maskin-øvelser på hamstring et bedre alternativ). Markløft er fin øvelse og alt det der, men den er rett og slett ikke veldig bra for spesifikk muscle targeting. finnes bedre øvelser for quad (mark aktiverer quad slightly i bunn bare), finnes bedre øvelser for hamstring (RDl/ lår curl), finnes bedre øvelser for rygg (mye), finnes bedre øvelser for rumpe (det meste annet).... 

Anyways, nå sporer jeg av her. Poenget mitt er.. Rumpa får veldig mye hitting fra overlap fra quad- og hamstringøvelser generelt. Den trenger ikke spesifikt så mye volum som de fleste jenter tror (med mindre det er som del av periodisering). At du ikke kjenner muskelen så godt kan være flere grunner til, men min hypotese er at du allerede kjører den nok og ikke har grunn til bekymring. Å få pump fra øvelser har ingen betydning for muskelvekst (pump er generelt ikke noe som trengs period). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaiman skrev:

Skudd i blinde fra meg: Ganske stor muskel, så når den får pump skygger pumpen for din følelse av kontakt? Øvelsen har nok sin virkning for det. Tid for økning kanskje? Hvordan føles det dagen etter?

Er ganske så støl dagen etter.   Men  du har nok rett, det fungerer  nok uansett  😊  takk  for  svar!    Kan sikkert  øke , men tar så tungt jeg klarer der og da.  Tar jo mange øvelser  på rumpe hver økt, så blir sliten og må da gå ned på kilo.   Kanskje færre  øvelser  og  mer kg! !    ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Marcus Halberstram skrev:

Jenter har en tendens til å overøse rumpa med høyt volum. Vi må huske på at rumpa får juling i en rekke øvelser. Både quad- og hamstringøvelser involverer rumpa i stor grad (knebøy, utfall-varianter, markløft, RDL, strakmark what not). Jenter tåler generelt høyere volum, frekvens og høyere reps enn gutter, men det er viktig å ikke gå over forstanden. 

Jeg har ikke sett nok på øktene dine til å si noe helt konkret, men det kan se ut som du har slightly for høyt volum. Baseøvelsene ser bra ut volum-messig, men 15 reps syns jeg er litt i overkant på de fleste andre øvelser. 10-12 reps er kanskje litt bedre. (Litt samme som magetrening; folk elsker høye reps og tror det vil lure frem sixpacken, når de istedenfor burde holde lave reps). Tren f.eks hip thrust lavere rep, pull through-variant med strikk i smith-maskin med høyere rep. (Evt. RDL + høy rep rumpe). Markløft er ingen perfekt øvelse for muskelbygging. For en jente med fokus på rumpe syns JEG at du vil få bedre resultat med en kombinasjon lav rep RDL, høy rep rumpe, evt. Lav rep rumpe + hamstring lår curl + rumpe. (For en del jenter som er Veldig myke er det også ofte et problem å aktivere hamstring skikkelig i både markløft OG med RDL, derfor er ofte maskin-øvelser på hamstring et bedre alternativ). Markløft er fin øvelse og alt det der, men den er rett og slett ikke veldig bra for spesifikk muscle targeting. finnes bedre øvelser for quad (mark aktiverer quad slightly i bunn bare), finnes bedre øvelser for hamstring (RDl/ lår curl), finnes bedre øvelser for rygg (mye), finnes bedre øvelser for rumpe (det meste annet).... 

Anyways, nå sporer jeg av her. Poenget mitt er.. Rumpa får veldig mye hitting fra overlap fra quad- og hamstringøvelser generelt. Den trenger ikke spesifikt så mye volum som de fleste jenter tror (med mindre det er som del av periodisering). At du ikke kjenner muskelen så godt kan være flere grunner til, men min hypotese er at du allerede kjører den nok og ikke har grunn til bekymring. Å få pump fra øvelser har ingen betydning for muskelvekst (pump er generelt ikke noe som trengs period). 

Takk for langt svar 😊   du har helt rett i at jeg har for mye volum på rumpe.   Jeg er bare så redd for at den skal begynne å henge..  😄   men skal begynne  med færre reps og mer kg.  Tror nok det er lurt ja 👍    Liker godt mark uansett da, men kanskje  ikke  den beste øvelsen for rumpe nei.   ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Terskeltrening said:

Ble nysgjerrig fordi jeg alltid har trodd at jo høyere solfaktor man bruker jo mer beskyttelse, men på tur veddet jeg mot en som sa at solfaktoren bare betyr hvor lenge du kan oppholde deg i solen, mens beskyttelsen så og si er lik uavhengig av solfaktor. 

Så da lurer jeg på, hva er riktig? Har ikke solfaktor noe å si for beskyttelsen, og hvorfor sier hudspesialist og lege at man bør smøre seg ofte selv med solfaktor 50? 

Jeg er av samme oppfatning som vennen din, men jeg har ikke gjort noe research for å sjekke om det er 100% riktig. 

Grunnen til at de anbefaler å smøre ofte er vel fordi man svetter og/eller bader så beskyttelsen blir svekket. Derfor burde man påføre mer jevnlig.

 

Det siste her tar jeg bare på husk, men jeg mener at solfaktor 50 stiller i en litt annen klasse. At den inneholder noe ekstra som beskytter ekstra mye utover lavere solfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er skuddår trente jeg intervall idag! 4x4 min. Trener "aldri" løping, men varmer jo opp til styrke... spinning sporadisk. Har maxpuls på 205-210 (?).

I dragene lå jeg på 185-198 (!), såvidt borti 200 HF. Vet at det er høy puls, men føltes helt fint, og ville teste om jeg klarte 200. Gjennomførte alle dragene på 12-12,5 km/t, P=2 min: 6 km/t 1 min, så 10km/t 1 min. 1,5% stigning.

Spørsmål:

- Har jeg høy laktatterskel? Eller hvor er den ca? Og hvor mye syre produserer kroppen når jeg er borti 200 HF? Hva måles det i?

- Noen har sagt til meg at du forbrenner mer rett under terskel enn over.. Stemmer det? Synes det virker rart.. 

- Gir en slik intervall dårligere effekt på kondisjonsforbedring enn 4x4 med litt lavere puls? (På kort tid).Har jo hørt 4x4 skal være 85-95%, og her er jeg 90-96%

Hvis det er relevant for ev utregning er jeg 21 år, 160 cm, ca 53 kg. Noen som har noen linker til grundige sider på dette? Har ikke studert biologi og fysikk men forstår endel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsuka mi går ikke opp pga stengt senter 2. Påskedag og jeg ender med å enten måtte trene fullkropp 2 dager på rad, eller fullkropp samme dag som klatring ELLER bare droppe den siste fullkroppsøkta? Jeg hater å droppe økter og elsker å trene, men er det noe som er smartere enn noe annet her?

(Trener fullkropp 3x i uka, klatring 2x, spinning 1-2x + fysio for skuldre hver dag og er for tiden i moderat underskudd kcal-messig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kiira skrev:

Treningsuka mi går ikke opp pga stengt senter 2. Påskedag og jeg ender med å enten måtte trene fullkropp 2 dager på rad, eller fullkropp samme dag som klatring ELLER bare droppe den siste fullkroppsøkta? Jeg hater å droppe økter og elsker å trene, men er det noe som er smartere enn noe annet her?

(Trener fullkropp 3x i uka, klatring 2x, spinning 1-2x + fysio for skuldre hver dag og er for tiden i moderat underskudd kcal-messig)

Hadde jeg vært deg, ville jeg droppet økten og gledet meg over litt ekstra trykk på neste økt. ^^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger nå i underskudd, ca 1400 kcal per dag (vedlikehold er ca 1650). Når jeg nå har trent cardio og forbrent omlag 300 kcal, skal jeg da spise disse inn igjen? Slik at balansen blir 1400? Jeg har alltid tenkt dette som bonustap, slik at underskuddet i dag da blir 250 (på redusert mat) og 300 på trening... Hvis ikke tar det ko en evighet å gå ned i vekt. Tenker jeg helt feil her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TineR skrev:

Jeg ligger nå i underskudd, ca 1400 kcal per dag (vedlikehold er ca 1650). Når jeg nå har trent cardio og forbrent omlag 300 kcal, skal jeg da spise disse inn igjen? Slik at balansen blir 1400? Jeg har alltid tenkt dette som bonustap, slik at underskuddet i dag da blir 250 (på redusert mat) og 300 på trening... Hvis ikke tar det ko en evighet å gå ned i vekt. Tenker jeg helt feil her? 

Kort svar: ja, du bør spise det inn igjen.

Lengre svar: det tar tid å gå ned i vekt. Et kcal-underskudd på 500 er standardanbefalingen, og med det vil en gå ned ca. 0,5kg i uka. Det er en bærekraftig vektnedgang. I ditt tilfelle er 1650 kcal allerede skremmende lavt, 1400 kcal er hårreisende og dersom du ikke spiser inn igjen det du forbruker på trening så snuser du på ~1000kcal og det er helt hinsides. Med mindre du er særdeles kortvokst på 1,40m og 35kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HenrikWL skrev:

Kort svar: ja, du bør spise det inn igjen.

Lengre svar: det tar tid å gå ned i vekt. Et kcal-underskudd på 500 er standardanbefalingen, og med det vil en gå ned ca. 0,5kg i uka. Det er en bærekraftig vektnedgang. I ditt tilfelle er 1650 kcal allerede skremmende lavt, 1400 kcal er hårreisende og dersom du ikke spiser inn igjen det du forbruker på trening så snuser du på ~1000kcal og det er helt hinsides. Med mindre du er særdeles kortvokst på 1,40m og 35kg.

Tusen takk for svar! Elsker mat så jeg skal med letthet spise det inn igjen! ^_^ Har absolutt ingen intensjon om å ligge for lavt, tvert i mot. 1650 er det kostholdsrådgiver på treningen har opplyst som mitt vedlikeholdsnivå, har derfor lagt meg på 250 kcal i underskudd for jeg tenkte det kunne være en sunn tilnærming. Oppdaget i en tilfeldig diskusjon i går at treningsbuddyen spiser inn igjen kcal-ene men det gjør ikke jeg, derfor spørsmålet. Målet er å være sunn og frisk og gjerne litt lettere (3-4kg) inn mot sommeren men jeg har ingen hast (y)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...