Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Stående skulderpress med manualer er gull :)

Skiller den seg frå sittande skulderpress med manualar på andre måtar enn at ein står i staden for å sitta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det tar vel litt mer på core musklene siden du må stabilisere to manualer samtidig som du står uten støtte :p 

Den aktiverer hele skulderen i større grad. Stående press med manualer er faktisk bedre enn vanlig militærpress også. Pluss at du må jobbe mer med å holde overkroppen stabil.

Hmmm. Høyrest fristande ut. Skal absolutt vurdera denne (og). :) Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det virket veldig kjent det der! Men hvordan gikk det med ryggen din? Har det gått over av seg selv eller har du fått noe behandling? Nå vet jeg jo hva jeg kan jobbe med fremover så takk for svar :)

De første gangene "gikk det over" av seg selv. Det trodde jeg hvert fall, for etter å ha vært stiv som en stokk i en ukes tid føltes det som det slapp (Så jeg har heldigvis ikke gått så langt som skiveutglidning) og jeg har fortsatt som før med litt lavere vekter. 

Da jeg for 3. eller 4. gang på noen år hadde fått en skikkelig smell i ryggen som satte meg ut fra trening i noen uker tenkte jeg at jeg må gjøre noe feil (til tross for at "bro's" på diverse gymmer har sagt at løftinga mi ser bra ut). Så jeg avtalte time med @Kjetil1234 (artikkelforfatteren).

Hovedproblemet mitt var at jeg også gikk og løp med fremrotert bekken noe som konstant vil føre til slitasje på korsryggen. Dette forplanter seg til bl. a svake hoftebøyere og veldig svak muskulatur i korsryggen noe som førte til veldig dårlig bekkenkontroll under løft (det roterer bakover uten at jeg klarer å forhindre det og forårsaker en uønsket krumning når jeg bøyer meg ned (noe det forøvrig gjør på veldig mange når jeg ser meg rundt på gymmen)).

Nå har det blitt noen timer med han og jeg er ikke lenger stiv i ryggen etter mark, bøy og fotball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal man kjøre "samme bane" som militærpress, eller litt mer jamnt med øra sånr man kjører stående manual press?

Med militærpress starter du jo med vekta litt framfor deg og legger mye av arbeidet på fronten av skuldra.

Med stående hantelpress jobber du i en litt annen bane gjennom hele presset hvor det er lettere å aktivere siden og baksiden enn det mange klarer med militærpress. (De har sett på aktiveringen mellom de forskjellige i en studie jeg ikke orker å lete fram akkurat nå).

Samme med sittende press.. Mange klarer ikke sitte rett opp og ned slik man skal og kompenserer med å lene seg noe bakover slik at fronten blir mer aktivert, og dermed faller mye av belastningen bort fra siden/baksiden.

Endret av FrkHoel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bakhodet press med stang kan også være en "idee" om ikke manualpress er morro? :p

 

Om du har skuldermobiliteten til det :) Men når det er sagt så er jeg ikke begeistret for noen øvelser som gjøres bak hodet da bevegelsesbanen er noe "unaturlig" (pluss at du ender med å presse hodet framover) og legger mye stress på skulderleddet og rotatorkuffen om mobiliteten ikke er god nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det er forskjell med tanke på oppspenn og slikt, men ca hvor mye avlaster henholdsvis rødt og lilla strikk (dobbelt) i benkpress? Kommer ikke på noen måte å måle dette på på egen hånd.....synes også det er ganske stor forskjell på de to strikka,skulle vel hatt et sort et, men hva er normalt å bruke? @burny_?

Ta bilde av hvordan du har hengt det så eg forstår litt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...