Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Skal man virkelig smelle stanga i gulvet for hver rep når man tar markløft? Blir ikke det bittelitte grann juks? Man mister jo spennet på en måte da man får en ørliten hvilepause når stanga er i gulvet. <_<

Stanga skal ligge i ro ja, som @okveine skriver.

Personlig er det lettere å få spennet på plass når stanga er på bakken, fremfor å hele tiden være i bevegelse. Markløft med sprett kan sikkert ha noen fordeler i at du slipper å dra stanga helt opp fra bakken, men vil tro det øker faren for ryggskade.

På engelsk heter det jo deadlifts, fordi stanga er "dead", dvs ligger i ro på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal innrømme at jeg aldri har hørt bouncing deadlifts før nå. Har alltid trodde det var noe litt for tøffe karer gjorde fordi vekten egentlig var for tung (og det er det nok kanskje i mange tilfeller også). 

Uansett så ser jeg for meg at det er veldig skummelt å slippe tunge vekter i bakken, holde spennet i hele kroppen og så "ta i mot" vekta i knehøyde mens den er på vei ned igjen. Det "nappet" du må få i det du begynner å motvirke tyngdekraften kan umulig være godt for hverken kropp eller sjel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg aldri har hørt bouncing deadlifts før nå. Har alltid trodde det var noe litt for tøffe karer gjorde fordi vekten egentlig var for tung (og det er det nok kanskje i mange tilfeller også). 

Uansett så ser jeg for meg at det er veldig skummelt å slippe tunge vekter i bakken, holde spennet i hele kroppen og så "ta i mot" vekta i knehøyde mens den er på vei ned igjen. Det "nappet" du må få i det du begynner å motvirke tyngdekraften kan umulig være godt for hverken kropp eller sjel. 

Hvis du spretter markløften såpass at du kan ta den i mot ved knehøyde, har du enten veldig lite vekter på stanga,eller så bruker man gummiskiver med noe hinsides mye sprett i:P Men ja, overdreven bounce er ikke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha oralkirurgi for å fjerne noen bakterier i en gammel rotfylling, og lurer på om dette er en behandling som vil gi meg rett på noe refusjon?

Holdt på å falle ut ved oral men henter meg inn igjen! 
vil råde deg å gå til en tannlege som har direkte oppgjør,dermed må ikke du legge ut ekstra, slik min tannlege vel har: 
http://www.tannlegesor.no/default.asp?mkat=141
Men sjekk med tannlegen din om du får dekket i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at i bulgarske utfall SKAL det beinet som er i bakken jobbe hardest, slik at fremside lår må gjøre jobben. Men, er det egentlig en fasit på dette, eller kommer det an på om du vil trene framside lår, eller om du heller vil aktivisere rumpa og la bakre bein jobbe hardere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er ikkje eg nokon ekspert her, men jfr denne artikkelen av mr Fjeldberg

http://fitnessbloggen.no/lage-kondisjonstrenings-program/

så skal langkøyringspulsen din ligge på 60-70% av maks. Dersom du har gjennomsnittleg puls så er din maks (220-17) 203, dvs du skal ligge på mellom 120-140, med forbehald om individuelle forskjellar

han spør om langINTERVALL ikkje langkøyring. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spretter markløften såpass at du kan ta den i mot ved knehøyde, har du enten veldig lite vekter på stanga,eller så bruker man gummiskiver med noe hinsides mye sprett i:P Men ja, overdreven bounce er ikke optimalt.

Som sagt var det nytt for meg at dette var en øvelse og ikke bare en jukseform av markløft. På linken Sverrejk posta står det følgende:

The rebound of the plates off the floor will bring the bar up to your knees if you Deadlift with bumper plates.
Read more: http://stronglifts.com/deadlift/bouncing/

[/quote]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tenkt at i bulgarske utfall SKAL det beinet som er i bakken jobbe hardest, slik at fremside lår må gjøre jobben. Men, er det egentlig en fasit på dette, eller kommer det an på om du vil trene framside lår, eller om du heller vil aktivisere rumpa og la bakre bein jobbe hardere?

Det er det fremre beinet som skal jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ønske meg en bok om styrke til jul! Har sett litt på "Strength training anatomy" av Fredric Delavier. Vil gjerne ha noe lignende, så jeg lurte på om noen hadde noe å anbefale? Stikkord er en haug ulike styrkeøvelser, gode illusjoner til hvordan du gjør dem og hvilke muskler som blir benyttet under de ulike, litt som en mini styrkeøvelsesbibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som man skal la stanga hvile på brystet mellom hver rep når man tar benkpress?<_<

Ja og nei.

Stopp på brystet er et viktig treningsverktøy for enkelte, men det er ikke nødvendig å trene på måten for alle.

Markløft derimot, der er det kun ulemper ved å ikke la stanga ligge "død" mellom hver rep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og nei.

Stopp på brystet er et viktig treningsverktøy for enkelte, men det er ikke nødvendig å trene på måten for alle.

Markløft derimot, der er det kun ulemper ved å ikke la stanga ligge "død" mellom hver rep

det heter jo Deadlift ikke bouncelift så 1+ til @okveine 

på gymmet der jeg trener har de fått så sjukt mye klager på støy fra de i 2 etg, så der har de kjøpt inn noen helt sjuke matter, nesten så du ikke får stabilitet nok i løftet pga mykt underlag, også har de slike "crossfit" plater man har på 100kg på stanga og det ser ut som 400kg. 

De to tinga sammen = major bounce om man vil ha slikt, men det gjør også att det blir veldig lungt i lokalet så da er jeg happy, jeg får markløfte og de andre slipper klage :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor realistisk er det at en 30 år gammel fyr på 175cm som veier 100kg som ikke har trent en dag siden han gikk ut av militæret 7 år siden klarer å løfte 60 i benk, 90 i knebøy, 110 i mark og 130 i beinpress? :p

Har en kompis som har regnet ut ca hvor mange % per kg kroppsvekt jeg løfter i disse øvelsene og mener han skal klare å matche % per kg kroppsvekt innen en uke.

Det er helt latterlig, right? Aldri i verden om han har sjans...

...aaaand? Hvordan gikk det, princess? :playful:

 

Jeg har alltid tenkt at i bulgarske utfall SKAL det beinet som er i bakken jobbe hardest, slik at fremside lår må gjøre jobben. Men, er det egentlig en fasit på dette, eller kommer det an på om du vil trene framside lår, eller om du heller vil aktivisere rumpa og la bakre bein jobbe hardere?

Er det fremste beinet som skal gjøre jobben, ja. Du kan 'modifisere' øvelsen til å ta mer på baksiden (rumpe/hamstrings) ved å lene overkroppen lengre frempå (men fortsatt være rett i ryggen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes da også en mellomting. En kan vel helt fint bygge muskelmasse med litt "touch and go" (?)

Du bygger jo muskler med det også, men er ikke poenget med markløft å bli sterk i å løfte noe fra bakken? Satt på spissen, er det jo bare første repetisjonen hvor du trener på dette når du bruker "touch and go". Du må ikke jobbe like hardt for å løfte stanga fra bakken. Man kan se effekten av det ved at man ofte klarer fler reps nær 1RM, enn om du hadde trena med stopp/reset i bunn. Touch and go kan også gjøre at man lettere mister spennet eller at teknikken ikke er like bra, som igjen gjør større risiko for ryggplager, enn om du hadde spent deg opp på nytt for hver rep.

Mark med sprett har dog sin hensikt dersom man behersker det, og bruker det som et verktøy. F.eks til å trene mer på lockout etc.

I mine øyne vil markløft med "touch and go" i de flese tilfeller være mest for å pleie egoet ved å få inn flere reps, tyngre vekter og raskere fremgang. Man gjør seg selv bare en bjørnetjeneste.

 

Nå har jeg også sett bort fra at øvelsen per definisjon skal utføres ved at stanga legges helt død mellom hver repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis for dårlig til å søke.

Box squat. Jeg kan velge mellom to kasser. En kasse som er noe høyere enn det jeg vanligvis kjører (ca. 90 grader), og en kasse som er noe lavere enn det jeg vanligvis kjører.

Hvilken er å foretrekke?

Så lenge du klarer å kjøre korrekt teknikk med en lavere kasse så ville jeg gått for den laveste. Men så er jo spørsmålet om du får til å teste på en tilsvarende lav før du bestiller .. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har kjørt meg fast på militærpress, og lurer på å bytta ut den øvelsen. Er det nokon som har eit godt forslag til alternativ øvelse? 

 

Programmet på dagen det er snakk om å bytta ser slik ut:

8-12 sett med Benkpress (varierer frå 1-3, 3-5 og 8-12 repetisjonar)

5x4-6 Militærpress

Og 3 mindre øvelsar dersom eg orker meir, erfaringsmessig blir det push-ups i TRX og Tricepsextentions i TRX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...