Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Du, og alle andre som tror at det er noe spesielt med dere siden dere ikke legger på dere, har bare lav kunnskap når det gjelder trening og kosthold. Kroppen er vitenskap. Basalforbruket ditt er ikke på 10.000 kalorier daglig om du tror det. Forbrenningen til folk varierer ikke så mye at det har noe som helst å si... Du må bare spise nok. Hvor mange måltider spiser du daglig? 3? 4? Hvis du ikke går opp i vekt med 3 måltider, spis 4, hvis det ikke funker, spis 5, 6, 7, 8 eller 9 måltider daglig... Kjøp en gainer og spis til du ser at du får i deg et overskudd med kalorier, så enkelt er det!

Var dette jeg tenkte jeg ville få til svar. Så får bare forsette å prøve da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du, og alle andre som tror at det er noe spesielt med dere siden dere ikke legger på dere, har bare lav kunnskap når det gjelder trening og kosthold. Kroppen er vitenskap. Basalforbruket ditt er ikke på 10.000 kalorier daglig om du tror det. Forbrenningen til folk varierer ikke så mye at det har noe som helst å si... Du må bare spise nok. Hvor mange måltider spiser du daglig? 3? 4? Hvis du ikke går opp i vekt med 3 måltider, spis 4, hvis det ikke funker, spis 5, 6, 7, 8 eller 9 måltider daglig... Kjøp en gainer og spis til du ser at du får i deg et overskudd med kalorier, så enkelt er det!

Hva er det du egentlig sier? At alle har dønn like lett/vanskelig for å legge på seg? Det kan virke sånn, og om det er det du sier, så tar du feil. Alt fra genetikk, aktivitet i barndommen, til hvor effektiv bakteriekultur du har i tynntarmen spiller i stor grad inn på dette. Og det varierer i stor grad hos folk. Om poenget ditt er at alle kan gå opp eller ned i vekt, men at det kan være vanskeligere for noen enn for andre, da er jeg enig. Syns det var litt uklart formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Spiser nok litt for lite, har prøvd noen ganger å telle kcal i en uke. Blir ofte mindre enn jeg har håpet. Er ikke kjempeaktiv, mest gåturer med hund. Har bare tenkt det kanskje er genetisk siden min far er tynn og alltid har vært det. Han spiser mye mer enn meg. Men da spiser vi begge for lite da vell.. 

Du vet at du spiser for lite, og lurer på om forbrenningen din er unormalt høy? Første steg er å spise mer - velg gjerne kcal-tette matvarer med mye sunt fett, som nøtter, oljer osv. 

Endret av QueenWinther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du egentlig sier? At alle har dønn like lett/vanskelig for å legge på seg? Det kan virke sånn, og om det er det du sier, så tar du feil. Alt fra genetikk, aktivitet i barndommen, til hvor effektiv bakteriekultur du har i tynntarmen spiller i stor grad inn på dette. Og det varierer i stor grad hos folk. Om poenget ditt er at alle kan gå opp eller ned i vekt, men at det kan være vanskeligere for noen enn for andre, da er jeg enig. Syns det var litt uklart formulert.

Beklager er elendig på å forklare og formulere meg. Lurer mest på om gener har noe å si både overvekt og undervekt. Altså sliter jeg med å legge på meg fordi det ligger i genene mine? Det er "meningen" at jeg skal være tynn?  Håpet egentlig det var noe mer enn at jeg må spise mer. Selvfølgelig hjelper jo det å spise mer. Men må jeg spise mye mye mer enn andre for å klare å gå opp? Mens noen sier de bare ser på sjokolade så legger de på seg. Forvirrende dette men tenkte det kunne være flere forklaringer enn at jeg hele livet har spist for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du spiser for lite, og lurer på om forbrenningen din er unormalt høy? Første steg er å spise mer - velg gjerne kcal-tette matvarer med mye sunt fett, som nøtter, oljer osv. 

Men det var jo kun den uka noen ganger litt for lite. Tenker da, har jeg spist for lite hele livet? Synes det er litt rart. Men kanskje det bare er så "enkelt", sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager er elendig på å forklare og formulere meg. Lurer mest på om gener har noe å si både overvekt og undervekt. Altså sliter jeg med å legge på meg fordi det ligger i genene mine? Det er "meningen" at jeg skal være tynn?  Håpet egentlig det var noe mer enn at jeg må spise mer. Selvfølgelig hjelper jo det å spise mer. Men må jeg spise mye mye mer enn andre for å klare å gå opp? Mens noen sier de bare ser på sjokolade så legger de på seg. Forvirrende dette men tenkte det kunne være flere forklaringer enn at jeg hele livet har spist for lite. 

Det enkle svaret er ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du egentlig sier? At alle har dønn like lett/vanskelig for å legge på seg? Det kan virke sånn, og om det er det du sier, så tar du feil. Alt fra genetikk, aktivitet i barndommen, til hvor effektiv bakteriekultur du har i tynntarmen spiller i stor grad inn på dette. Og det varierer i stor grad hos folk. Om poenget ditt er at alle kan gå opp eller ned i vekt, men at det kan være vanskeligere for noen enn for andre, da er jeg enig. Syns det var litt uklart formulert.

Jeg har en doktorgrad i ernæring og tror jeg vet hva jeg snakker om. Bare spis til du legger på deg er alt jeg sier, simple as that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en doktorgrad i ernæring og tror jeg vet hva jeg snakker om. Bare spis til du legger på deg er alt jeg sier, simple as that.

haha. Du vet nok hva du snakker om ja. Jeg satte forsåvidt mer spørsmål til hvordan jeg oppfattet deg, enn kunnskapene dine. Hvertfall var det ment sånn. Men doktorgrad da. Impressive! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finnes det hacklift i Bergen? SIB-sentre (for ikke-student)/I-train?

Evnt hva ville forkjellen på hacklift og vanlig benpress være...?

 

@Håvard Vika @Avokado @Amba @Natalie

eg lika at du får fram meg i detta spørsmålet, men svaret mitt er kanskje ikkje det beste. Eg har kun trent på SiB, og meina VT skal ha hacklift? (I såfall har ein raring brukt feil maskin til samma øvelse). Har sjølv prøvd ein gang, og synes at hacklift er meir utfordrande og tyngre enn beinpress, men i den forstand at eg kjenner det meir på framsida av låra. Synes det er enklare å aktivera baksida/rumpa i beinpress (spesielt liggande). Hmm ..men sånn sett bruka eg ingen av delene til vanlig :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg lika at du får fram meg i detta spørsmålet, men svaret mitt er kanskje ikkje det beste. Eg har kun trent på SiB, og meina VT skal ha hacklift? (I såfall har ein raring brukt feil maskin til samma øvelse). Har sjølv prøvd ein gang, og synes at hacklift er meir utfordrande og tyngre enn beinpress, men i den forstand at eg kjenner det meir på framsida av låra. Synes det er enklare å aktivera baksida/rumpa i beinpress (spesielt liggande). Hmm ..men sånn sett bruka eg ingen av delene til vanlig :p 

VT og Studententeret har det nok, men er kun åpent for studenter så det er utelukket. Ser for meg at det finnes på typiske byggergym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finnes det hacklift i Bergen? SIB-sentre (for ikke-student)/I-train?

Evnt hva ville forkjellen på hacklift og vanlig benpress være...?

Det er et hacklift-apparat på Odin. Det det eneste jeg har sett i byen i alle fall.

 

Mine tanker om forskjellene:

Hacklift:
hack-squat.png
Overkroppen er vertikal og bunnposisjonen ligner mest på en frontbøyposisjon. Lett å nå "godkjent" dybde.
Sannsynligvis mer stimuli for overside lår og mindre for baksiden enn i benpress


Leg press

Leg_press.png
Overkroppen er vinklet ca. 90 grader i forhold til retningen man skyver. Bunnposisjonen ligner litt på en ekstrem lowbarposisjon. Her kan man sannsynligvis tåle mye høyere belastning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt vanskelig å erstatte øvelsen da. Takk for forklaringen!

Hacklift er knedominant og beinpress (i de fleste tilfeller) mer hoftedominant

En kan få til hacklift med stang eller kabeltrekk - litt kronglete og har grep som begrensningsfaktor, men fullt mulig om en absolutt må ha inn den øvelsen
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hacklift er knedominant og beinpress (i de fleste tilfeller) mer hoftedominant

En kan få til hacklift med stang eller kabeltrekk - litt kronglete og har grep som begrensningsfaktor, men fullt mulig om en absolutt må ha inn den øvelsen
 

Vil ha det så nøyaktig og enkelt som mulig, så kronglete trening frister lite. Finner nok ut av det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Du, og alle andre som tror at det er noe spesielt med dere siden dere ikke legger på dere, har bare lav kunnskap når det gjelder trening og kosthold. Kroppen er vitenskap. Basalforbruket ditt er ikke på 10.000 kalorier daglig om du tror det. Forbrenningen til folk varierer ikke så mye at det har noe som helst å si... Du må bare spise nok. Hvor mange måltider spiser du daglig? 3? 4? Hvis du ikke går opp i vekt med 3 måltider, spis 4, hvis det ikke funker, spis 5, 6, 7, 8 eller 9 måltider daglig... Kjøp en gainer og spis til du ser at du får i deg et overskudd med kalorier, så enkelt er det!

Min far som sikkert mange flere før han, sa til meg engang: "Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar." Dette er vel også filosofien til tråden. @Chico11 spør et enkelt spørsmål om det kan skyldes genene. Ikke at en selv mener "at en er noe spesielt". Reagerer på ordbruken "Du har bare lav kunnskap." Unødvendig bruk av stråmann og en kan med fordel avstå fra hersketeknikker. Ser du skriver at du har en doktorgrad innen ernæring. Hvilken avdeling disputerte du for? Hvilket år og hva skrev du om i din avhandling?

Endret av Danisan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig smelle stanga i gulvet for hver rep når man tar markløft? Blir ikke det bittelitte grann juks? Man mister jo spennet på en måte da man får en ørliten hvilepause når stanga er i gulvet. <_<

Vet ikke om du snakker om bouncing deadlifts vs tradisjonell deadlift. Men tradisjonell er bedre mtp skadeforebyggende trening for korsrygg. Det er lettere å "bounce" vekten istedenfor å la den ligge død i et sekund før du spenner på nytt. Kan lese mer om det her:
http://stronglifts.com/deadlift/bouncing/
Artikkel om ryggskader ved deadlift: http://stronglifts.com/deadlift/back-pain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig smelle stanga i gulvet for hver rep når man tar markløft? Blir ikke det bittelitte grann juks? Man mister jo spennet på en måte da man får en ørliten hvilepause når stanga er i gulvet. <_<

Smelle? Nei. Man skal senke kontrollert, og stanga skal ligge fullstendig i ro på bakken imellom hver rep :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...