Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Noen tips til øvelser som er "ufarlige" når man har vondt i knær? Kjedelig med bare overkroppstrening mens man venter på tid hos spesialist ...

Det avhenger vel litt av hva slags vondt du har, hva slags skade du mistenker og om det er noen øvelser som gjør veldig vondt å gjøre.

I dag er det slik at de fleste kneskader faktisk trenes opp og at du kan trene tungt siden. Det er bare hvis du skal drive med toppidrett at de som regel anbefaler operasjoner (hvis du ikke går til det private hvor de operer under en lav sko). Uansett, det ligger mange programmer og øvelser ute som passer for de med kneskader. Gå inn på skadefri.no f.eks.

Ellers så skal trening av hamstring gå greit, mark, strak/Rumensk mark, Leg curl. Rumpe bør også gå greit: hip thrust, Gluten Brigde, kick backs, pull throug. Det eneste jeg ville holdt meg unna hadde vært utfallsvarianter og knebøy siden du kanskje ikke er så stabil. Dette til du har trent opp kneet. Etter det bør det gå fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det avhenger vel litt av hva slags vondt du har, hva slags skade du mistenker og om det er noen øvelser som gjør veldig vondt å gjøre.

I dag er det slik at de fleste kneskader faktisk trenes opp og at du kan trene tungt siden. Det er bare hvis du skal drive med toppidrett at de som regel anbefaler operasjoner (hvis du ikke går til det private hvor de operer under en lav sko). Uansett, det ligger mange programmer og øvelser ute som passer for de med kneskader. Gå inn på skadefri.no f.eks.

Ellers så skal trening av hamstring gå greit, mark, strak/Rumensk mark, Leg curl. Rumpe bør også gå greit: hip thrust, Gluten Brigde, kick backs, pull throug. Det eneste jeg ville holdt meg unna hadde vært utfallsvarianter og knebøy siden du kanskje ikke er så stabil. Dette til du har trent opp kneet. Etter det bør det gå fint :)

Takk! Akkurat sånne tips jg var ute etter :-) er uvisst hva slags skade det er, trolig belastningsskade, men skal utredes videre. Har også fysioavtale til uka, så blir nok mer ordnings da. I mellomtiden holder jeg meg til å teste det du nevnte med lett belastning så fremt det ikke gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens andre dumme spm:

til dere jentene med langt hår som ofte er veldig tørt (og da mener jeg tørt!), hvordan får dere det fint og beholder fuktigheten? Hvor ofte vasker dere? Hvilke produkter bruker dere? Etc etc... Syns jeg har prøvd alt nå jeg....

Vasker håret hver 3. dag, bruker shampo fra Wella for farget hår (halve er farget), og hårkur i stede for balsam. Så bruker jeg hårolje. Sistnevnte er spesielt viktig for at det føles og ser sunt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens andre dumme spm:

til dere jentene med langt hår som ofte er veldig tørt (og da mener jeg tørt!), hvordan får dere det fint og beholder fuktigheten? Hvor ofte vasker dere? Hvilke produkter bruker dere? Etc etc... Syns jeg har prøvd alt nå jeg....

Vasker håret 2-3 ganger i uken. Bruker varmebeskyttende spray før hårføning, leave-in kur etter hårvask og hårolje i tuppene etter behov (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens andre dumme spm:

til dere jentene med langt hår som ofte er veldig tørt (og da mener jeg tørt!), hvordan får dere det fint og beholder fuktigheten? Hvor ofte vasker dere? Hvilke produkter bruker dere? Etc etc... Syns jeg har prøvd alt nå jeg....

- Hårolje i tørt hår når man ordner seg for dagen er gull! (her bruker jeg ikke noe spes merke)

- Ellers er det så lite vasking som mulig, vinterstid kun 2 ggr i uka (utenom dette prøver jeg å ikke ha vann i håret eller å kun skylle det hvis jeg er veldig svett etter trening)

- Sjampo og balsam fra iHerb (Giovanni 2chic Ultra-sleek, brazilian keratin & argan oil)

- Minimalt med produkter og hårføning (mest fordi jeg er lat egentlig)

- Passe på å få i meg nok fett i kosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker håret hver 3. dag, bruker shampo fra Wella for farget hår (halve er farget), og hårkur i stede for balsam. Så bruker jeg hårolje. Sistnevnte er spesielt viktig for at det føles og ser sunt ut. :)

Vasker håret 2-3 ganger i uken. Bruker varmebeskyttende spray før hårføning, leave-in kur etter hårvask og hårolje i tuppene etter behov (y)

- Hårolje i tørt hår når man ordner seg for dagen er gull! (her bruker jeg ikke noe spes merke)

- Ellers er det så lite vasking som mulig, vinterstid kun 2 ggr i uka (utenom dette prøver jeg å ikke ha vann i håret eller å kun skylle det hvis jeg er veldig svett etter trening)

- Sjampo og balsam fra iHerb (Giovanni 2chic Ultra-sleek, brazilian keratin & argan oil)

- Minimalt med produkter og hårføning (mest fordi jeg er lat egentlig)

- Passe på å få i meg nok fett i kosten

Takk jenter! Det var noe jeg må prøve å få inn i hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat mottatt en pakke fra Iherb, levert med DHL, som jeg trodde gikk rett under tollgrensa. Har fått en fin regning i posten, hvor DHL vil at jeg skal betale flere kroner i "annen importavgift", "merverdiavgift", 2kr i "tollavgift" samt "utleggsgebyr". Hva i huleste er alt dette for noe? Bruker å betale regningene mine, men da liker jeg å vite hva det egentlig er jeg betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat mottatt en pakke fra Iherb, levert med DHL, som jeg trodde gikk rett under tollgrensa. Har fått en fin regning i posten, hvor DHL vil at jeg skal betale flere kroner i "annen importavgift", "merverdiavgift", 2kr i "tollavgift" samt "utleggsgebyr". Hva i huleste er alt dette for noe?

"Merverdi" og "tollavgift" er moms og toll. "Annen importavgift" og "utleggsgebyr" er penger som DHL tar fordi de kan. :( De må jo tjene penger på noe, så hvorfor ikke kreve penger av folk som ikke har mulighet til å velge det bort?

Edit: for å gi et litt mer nyansert svar: det å føre en vare inn i landet er ikke fritt for byråkrati og skjemavelde. Denne jobben tar alle speditører seg betalt for, det være seg DHL, Posten, UPS eller hvem det nå måtte være. Disse kostnadene dukker opp som "annen importavgift", "utleggsgebyr", "administrasjonsgebyr", osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Merverdi" og "tollavgift" er moms og toll. "Annen importavgift" og "utleggsgebyr" er penger som DHL tar fordi de kan. :( De må jo tjene penger på noe, så hvorfor ikke kreve penger av folk som ikke har mulighet til å velge det bort?

Greit nok at jeg tidligere ikke har bestilt for mer enn 200kr da jeg brukte DHL, men da fikk jeg ingen slik regning! Er det fordi jeg nå har bestilt for en større sum? Jeg så ikke noen informasjon hos dette på Iherb, men hvem vet, kanskje jeg ser dårligere enn jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at jeg tidligere ikke har bestilt for mer enn 200kr da jeg brukte DHL, men da fikk jeg ingen slik regning! Er det fordi jeg nå har bestilt for en større sum? Jeg så ikke noen informasjon hos dette på Iherb, men hvem vet, kanskje jeg ser dårligere enn jeg tror.

Ja, hvis forsendelsen havner under den magiske grensa så omgås alt byråkratiet og jobben til speditør blir dermed kun å få levert pakken til døra di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis forsendelsen havner under den magiske grensa så omgås alt byråkratiet og jobben til speditør blir dermed kun å få levert pakken til døra di.

Drittsekker. Velvel, så mye for å tro at man fikk billig frakt, dette ble jo mye dyrere enn om jeg skulle ha bestilt i Norge. Bye bye DHL, jeg står over dere i fremtiden.... Menmen, takk for svar uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det gjøre skade på tredemølla å løpe på den når den ikke er skrudd på?

Testet det ut i dag som et alternativ til å dytte en slede, og det funket veldig bra sånn sett. Vil bare ikke ødelegge apparatet.

Såvidt meg bekjent skal det gå helt fint! Vet de gjør mye av det på f.eks. barry's bootcamp og har sett flere på senteret gjøre det, går utifra at de hadde blitt stoppet om det hadde ødelagt møllen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...