Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva gjør oss mette, mengde eller næringsinnhold? Blir man f.eks like mett av mat på 250g som hvis man spiser 500g av mat med samme næringsinnhold?

Det er en kombinasjon. Det er mange faktorer som styrer appetitten. Generelt sett trenger man bra med protein og fiber + en del karbs, fett og volum. Det er et ganske komplisert system.

Hvis du vil bli mett på lite kcal: protein + fiber(grønnsaker, frukt, bønner osv)

Hvis du vil forstå mekanismene bak kan du lese denne:

http://www.precisionnutrition.com/all-about-appetite-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål er på vei.

Toro pannekaker (bare tilsette vann) inneholder 522g pulver. For å finne næringsverdiene kan jeg da multiplisere 5,2 med innholdet pr. 100g for å finne næringsinnholdet i hele pakken? Selvom de ferdigstekte pannekakene veier "2 kg" etter alt av røre er brukt? Håper noen forstod hva jeg prøvde å formidle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål er på vei.

Toro pannekaker (bare tilsette vann) inneholder 522g pulver. For å finne næringsverdiene kan jeg da multiplisere 5,2 med innholdet pr. 100g for å finne næringsinnholdet i hele pakken? Selvom de ferdigstekte pannekakene veier "2 kg" etter alt av røre er brukt? Håper noen forstod hva jeg prøvde å formidle :)

Jepp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dumt spørsmål er på vei.

Toro pannekaker (bare tilsette vann) inneholder 522g pulver. For å finne næringsverdiene kan jeg da multiplisere 5,2 med innholdet pr. 100g for å finne næringsinnholdet i hele pakken? Selvom de ferdigstekte pannekakene veier "2 kg" etter alt av røre er brukt? Håper noen forstod hva jeg prøvde å formidle :)

Ja, så lenge næringsinnholdet er oppgitt per 100 g tørr vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Hvilket senter i Oslo har drop-in timer og er ok å trene på? Jeg har inntatt hovedstaden og skulle hatt meg en økt på lørdag :)

Elixia ringnes park, 50% på dropin om du er med en ansatt.

Halla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Har veldig lyst til å lage en team-hoodie, dvs at vi designer en hettegenser for et idrettslag. Logo bak, og kallenavn/ekte navn foran - men gjerne sydde bokstaver og ikke bare plast-ish som er påklistret, om dere skjønner? Noen som vet hvor man kan lage dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lyst til å lage en team-hoodie, dvs at vi designer en hettegenser for et idrettslag. Logo bak, og kallenavn/ekte navn foran - men gjerne sydde bokstaver og ikke bare plast-ish som er påklistret, om dere skjønner? Noen som vet hvor man kan lage dette?

Et alternativ som kan se bra ut, men koste langt mindre er såkalt flock "print", eller fløyelstrykk.

Da blir motivet kuttet ut av en fløyelsfolie og presset på med varme. Ser veldig mye mer forseggjort ut en plastic-ish bokstaver.

Flock vs flex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lovisa
Er det noen lov/regel som sier hvor tidlig man kan begynne å larme med kirkeklokker?

I Forurensningsforskriften er natt definert som perioden frå kl 23 til kl 07, så i utgangspunktet kan klokka 07 vera ein grense, men det spørs jo kva støynivået blir inne i boligane nær kyrkja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen lov/regel som sier hvor tidlig man kan begynne å larme med kirkeklokker?

Oslo har egen foskrift for regulering av støy (lovdata), og denne reguleringen er strengere enn ellers:

§ 3.Bruk av kirkeklokker og av varslingsapparater som er påbudt i eller med hjemmel i lov, omfattes ikke av forskriftene. Disse gjør ellers ingen innskrenkning i den øvrige lovgivning om støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som ikke går i kirka hver søndag er fucked. Kirka er ikke bundet av alminnelige regler, og kan egentlig bjelle i vei midt på natta hvis de føler for de og ikke bryter overliggende lovverk

Det var noe slikt jeg hadde inntrykk av.

Hurra for å bo ca 50 meter unna.

Det hender enda jeg overraskes av hvor jævlig tidlig de ringer på søndagsmorran.

Er blitt god til å ignorere, men når de ringer i 10 minutter sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...