Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Sitter å øver til eksamen i samfunnsøkonomi. Og jeg er helt latterlig dårlig i matte. Noen som vil hjelpe?

Anta følgende kostnadsfunksjon: K = 3 + 2X + X2.

Regn ut faste kostnader, variable kostnader og totale enhetskostnader (gjennomsnittskostnader).

Raptorial :)

Hva mener du med X2, det samme some X^2 altså X*X? Eller er det flere variable, så dette er variabel 2?

Kan svare på det første, faste kostnader er det du må betale uansett, altså kostnaden du har om du ikke produserer noe, om du ikke produserer noe betyr det at X=0(siden X er antall enheter du produserer), om X=0, vil 2X=0, og X^2=0*0=0, og du står igjen med K=3, så 3 er de faste kostnadene. Dette er typisk tilfelle, de faste kostnadene er de som er uavhengig av X, så det er konstantleddet i uttrykket dit.

Kan hjelpe med resten om du oppklarer spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg stagnert på pullupsa mine og har gjort det et par uker. Øker i samtlige øvelser, bare ikke denne. Klarte fint 8-9-10 stk for en stund siden, men de siste ukene har jeg syns det har vært tungt med bare 3-4-5-6! HVA SKJERA??

Har du lagt på deg 5kg? :whistle: Det kan være så enkelt som utilstrekkelig restitusjon. Ta noen dager uten pullups og se om det utgjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å øver til eksamen i samfunnsøkonomi. Og jeg er helt latterlig dårlig i matte. Noen som vil hjelpe?

Anta følgende kostnadsfunksjon: K = 3 + 2X + X2.

Regn ut faste kostnader, variable kostnader og totale enhetskostnader (gjennomsnittskostnader).

Raptorial :)

Multipliser x med 0 for FK. FK=3. Dette er de kostnadene som ikke varierer med drift. I motsetning til variable kostnaded (VK) som varierer etter mengde (x).

VK= 2*x + x^2. Jo mer du produserer, jo dyrere blir det.

Gjennomsnittskosnad=K/X Altså hele kostnadsfunksjonen delt på antall produserte enheter.

Edit: For å bruke talleksempel. Du skal produsere 10 enheter.

Totalkostnad: Dvs FK + VK her kalt K: K=3+2*10+10^2=123 (altså 3+20+100).

VK ved å produsere 10 enheter blir:

K=2*10+10^2=120

Totale enhetskostnader (TEK) blir:

123/10=12.3

Kan tenke meg det er en ide å sette seg inn i marginalkostnader(grensekostnad) i tillegg til det du spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius og Morel

takk for gode svar fra dere begge to:)

Men, det jeg ikke skjønner helt. Foreleseren skriver i oppg "regn ut"...og FK er jo lett å regne ut. Men skjønner ikke at det skal være mulig å regne ut resten uten at det blir gitt flere tall. Da må jeg vel evt bare gjøre som Morel gjorde, dele likningen og vise hva som er VK?

GK har jeg full kontroll over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurelius og Morel

takk for gode svar fra dere begge to:)

Men, det jeg ikke skjønner helt. Foreleseren skriver i oppg "regn ut"...og FK er jo lett å regne ut. Men skjønner ikke at det skal være mulig å regne ut resten uten at det blir gitt flere tall. Da må jeg vel evt bare gjøre som Morel gjorde, dele likningen og vise hva som er VK?

GK har jeg full kontroll over:)

Bare hyggelig :).

Du kan sette det opp med 2x+x^2 og vise med tall eksempel, for så å regne ut. Han har sikkert bare formulert seg dårlig. Burde ha sagt: "vis følgende uttrykk", men det går for det samme. Du regner ut det du kan pg viser forståelse :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TIps til enkle men gode kostymer i anledning Halloween? Åpen for å kle meg ut som mye rart, gjerne helst ved å kjøpe ulike småting som gjør kostymet, enn et sett til 500kr pluss... Alt mottas med takk!

http://www.popsugar.com/smart-living/Cheap-Homemade-Halloween-Costumes-20064402#photo-31564493

Bildeserie på toppen av artikkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitter ny Samsung Galaxzy s5 som sluker batteriet, hva gjør jeg galt? Typsike apper jeg bruker er Facebook, Messanger og Instagram. I natt feks var den 70% kl 22 og 10% halv et. Brukte den ikke, men det tikket inn noen instagram og facebookting. Den må lades to ganger til dagen og det syns jeg er veldig mye mtp den ble tatt i bruk på søndag. Jeg føler jeg bruker appene normalt, det er ikke slik at jeg "bor" inne i facebooken ;p

Jeg har den samme telefonen som deg og har ikke hatt samme problemet, enda jeg har latt wifi stå på om natten. I starten gikk det alltid over 24 timer før jeg måtte lade den (nå kommer det an på hvor mye man bruker den, men synker ikke mer enn 10% iløpet av en natt med wifi på). Nå (etter 3 mnd) er den såklart dårligere og da trykker jeg på knappen til venstre hvor jeg får opp en liste over alle kjørende programmer og kan lukke de jeg ønsker eller alle sammen hvis jeg vil. Prøv dette før du legger deg, men blir det ikke bedre så ville jeg nok klaget. Det er også mulig å se hvilke apper som bruker mest strøm et sted der, men husker ikke hvordan i skrivende stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navneskilt-spørsmål. Hva er greia med med å inkludere mellomnavnet på navneskilt når man til vanlig ikke bruker det? Lene Alexandra, Liv Kristine, Jeanette Charlotte osv. når man er Lene, Liv og Jeanette i dagligtale?

(Sa førstenavnet til en person i dag fordi jeg er student og ikke husker navnet og fikk streng beskjed om at det ikke er "bla" men "bla-bla". Stakkars pasienter! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stadig mer lyst til å skaffe meg hund, men har ikke samvittighet til det ettersom jeg bor alene og er borte på jobb iallfall 9-10 timer på hverdager. Ønsket om hund har bygd seg opp i flere år nå. Tenker stadig at jeg venter med det til livssituasjonen endrer seg, men det er jo ikke noen tegn til at den vil det, ettersom jeg ikke har noe ønske om samboer... og det er vel sært å skaffe seg ei hjemmeværende samboer kun fordi man vil ha hundepasser haha. Finnes det noen gode samvittighetsfulle løsninger for folk som jobber fulltid, bor alene, og har lyst på hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stadig mer lyst til å skaffe meg hund, men har ikke samvittighet til det ettersom jeg bor alene og er borte på jobb iallfall 9-10 timer på hverdager. Ønsket om hund har bygd seg opp i flere år nå. Tenker stadig at jeg venter med det til livssituasjonen endrer seg, men det er jo ikke noen tegn til at den vil det, ettersom jeg ikke har noe ønske om samboer... og det er vel sært å skaffe seg ei hjemmeværende samboer kun fordi man vil ha hundepasser haha. Finnes det noen gode samvittighetsfulle løsninger for folk som jobber fulltid, bor alene, og har lyst på hund?

Jeg er i samme situasjon, så jeg vurderer å bytte jobb til en der jeg kan ha med hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stadig mer lyst til å skaffe meg hund, men har ikke samvittighet til det ettersom jeg bor alene og er borte på jobb iallfall 9-10 timer på hverdager. Ønsket om hund har bygd seg opp i flere år nå. Tenker stadig at jeg venter med det til livssituasjonen endrer seg, men det er jo ikke noen tegn til at den vil det, ettersom jeg ikke har noe ønske om samboer... og det er vel sært å skaffe seg ei hjemmeværende samboer kun fordi man vil ha hundepasser haha. Finnes det noen gode samvittighetsfulle løsninger for folk som jobber fulltid, bor alene, og har lyst på hund?

Du kan jo google "hundelufting" eller "hundepass" + stednavnet der du bor. Kanksje du finner noen som kan lufte hunden din mens du er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at veldig, veldig mange her inne har lest sin porsjon med bøker igjennom tidene, så da er mitt spørsmål: hva format foretrekker folk? :huh: Softcover? Hardcover? Full eller halvformat?

Klarer ikke å bestemme meg :oops:

Det kommer litt ann på egentlig. Er det bøker jeg skal ha i bokhylla liker jeg at hardcover. Mens om det er bøker jeg skal ha med med på reise foretrekker jeg pocket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...