Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

QueenWinther, slik jeg har forstått det(håper noen som vet sikkert kan rette meg hvis jeg skulle ha feil) brukes intervalltrening til å "booste" forbrenningen, altså at man forbrenner mer i etterkant av økten. Derfor vil denne formen for kardio trenge umiddelbar energi, som den henter fra glykogen. Mens under langkjøring bruker man mer energi der og da, og vil derfor prioritere å hente energi fra et større "lager". Gav det mening?! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på alt for mye.

Jeg leste akkurat at kroppen tar mest energi av sine fettlagre - energiomsetningen i kroppen under muskelarbeid som varer lenge(typ mer enn sekunder) kommer i all hovedsak av aerob metabolisme. Ved arbeid på <40min med høy intensitet vil mye energi komme fra glykogenlagrene i musklene, og ved lengre varighet vil det prosentandelen fettsyrer--> energi øke. Hvorfor anbefales da intervaller for å gå ned i vekt/kvitte seg med fett?

Enkelt og greit fordi hard intervalltrening bruker langt mer energi enn å holde et tempo på mølla som en knapt blir kortpustet av. Til syvende og sist har det lite å si om energien kommer fra fett- eller muskelceller. Det blir uansett et underskudd, om det er direkte fra fettcellene over en 2-3 timers gørrkjedelig økt eller fra musklene på en 20 minutters intervalløkt (hvorpå næring man spiser havner i musklene for å erstatte det man har brukt opp fremfor å lagres).

Dessuten er intervalltrening langt mer effektivt for å øke oksygenopptaket, og er den hard nok kan den også øke muskeltversnittet i musklene som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "god" bør man være før man spiser proteinpulver og har makroer for å finne riktig sammensetning av mat ?

Dette er nok garantert diskutert før - men synes mange virker å være i overkant opphengt i dette.

Burde det ikke holde å spise normal sunn mat og ha en viss formening om hvor mange kalorier man bør få i seg alt avhengig av om man vil ned , opp eller holde seg i vekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "god" bør man være før man spiser proteinpulver og har makroer for å finne riktig sammensetning av mat ?

Dette er nok garantert diskutert før - men synes mange virker å være i overkant opphengt i dette.

Burde det ikke holde å spise normal sunn mat og ha en viss formening om hvor mange kalorier man bør få i seg alt avhengig av om man vil ned , opp eller holde seg i vekt ?

Igrunn jo. Proteinpulver er et kosttilskudd, og er et verktøy for å få i seg nok proteiner om det ikke er mulig gjennom vanlig kost.

For de aller fleste vil et vanlig(det kan riktignok diskuteres hva vanlig innebærer) kosthold fungere utmerket. For personer som er i stor fysisk aktivitet, eller vil gjøre endringer i kroppskomposisjon, kan endringer i kostholdet forenkle den prosessen betydelig.

For personer uten særlig kunnskap om ernæring, kan et par enkle retningslinjer om makronæringsstoffer hjelpe de i å få et mer balansert kosthold, og ihvertfall gi de økt innsikt i mat, ernæring og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor "god" bør man være før man spiser proteinpulver og har makroer for å finne riktig sammensetning av mat ?

Dette er nok garantert diskutert før - men synes mange virker å være i overkant opphengt i dette.

Burde det ikke holde å spise normal sunn mat og ha en viss formening om hvor mange kalorier man bør få i seg alt avhengig av om man vil ned , opp eller holde seg i vekt ?

Jeg synes selv jeg har kommet langt med sunt bondevett og normalt kosthold. Har peiling nok til å vite hvor mye jeg må spise i løpet av dagen for å gå i ett lite kcal overskudd, og hva jeg må spise for å få i meg ønsket mengde protein. I min matverden er alt lov, og jeg bryr meg fint lite om det er tirsdag eller lørdag når jeg spiser sjokolade. Moderasjon er en fin ting!

Jeg tar ingen kosttilskudd, men har noe proteinpulver stående i tilfelle dårlig matlyst (typ dagen derpå). Jeg prøvde kreatin en periode, men merket ingen forskjell så jeg sluttet. Omega 3 osv får jeg gjennom kosten, er veldig glad i fisk. Jeg er 175/68kg og har rundt 16-17 i fettprosent og en ok styrke (er over nybegynnernivå). Har gått opp 8-10kg i løpet av de siste årene, noe som var målet mitt da jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finner ikke noen annen tråd som passer, så jeg spør her:

Vet at man skal ha en liten knekk i knærne når man tar rumenske markløft. Skal denne knekken opprettholdes i topposisjon (og ellers gjennom hele settet), eller er det bare mens man senker stangen?

Slik jeg forstår det skal knærne være bøyd under hele utførelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket peanutsmør er det sunneste?? (Jeg må skrive peanut - ble for rart for meg med pianøtt...)

Har hørt forskjellige meninger - noen sier det beste er at peanutsmøret inneholder så mye nøtter som mulig, andre sier at Mills sitt er det sunneste - på grunn av kombinasjonen av peanuts og fett, en tredje part hevder at det bør være 100% økologisk :p

Jeg har testet mange typer; Mills, rema1000 sitt, Skippy, Green Choice etc.

Jeg spiser en skje innimellom til kaffen, jeg bruker det i matretter, baking, og av og til på riskaker (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket peanutsmør er det sunneste?? (Jeg må skrive peanut - ble for rart for meg med pianøtt...)

Har hørt forskjellige meninger - noen sier det beste er at peanutsmøret inneholder så mye nøtter som mulig, andre sier at Mills sitt er det sunneste - på grunn av kombinasjonen av peanuts og fett, en tredje part hevder at det bør være 100% økologisk :p

Jeg har testet mange typer; Mills, rema1000 sitt, Skippy, Green Choice etc.

Jeg spiser en skje innimellom til kaffen, jeg bruker det i matretter, baking, og av og til på riskaker (y)

Hva legger du i 'sunneste'?

Peanøttsmør, som det også faktisk heter, er jo et fint kompromiss mellom 'peanutsmør' og 'pianøttsmør' (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i 'sunneste'?

Peanøttsmør, som det også faktisk heter, er jo et fint kompromiss mellom 'peanutsmør' og 'pianøttsmør' (y)

Det er derfor jeg poster spørsmålet mitt i tråden for dumme spørsmål! haha :D

Noen mener at det med mest nøtter er sunnest - på grunn av renheten til produktet osv. Mens andre mener at Mills peanutsmør og Skippy; er sunnere fordi de har innhold som sammen har en god effekt på bla. fettforbrenningen o_O Høres crazy ut! Prøver å finne den artikkelen det stod i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er derfor jeg poster spørsmålet mitt i tråden for dumme spørsmål! haha :D

Noen mener at det med mest nøtter er sunnest - på grunn av renheten til produktet osv. Mens andre mener at Mills peanutsmør og Skippy; er sunnere fordi de har innhold som sammen har en god effekt på bla. fettforbrenningen o_O Høres crazy ut! Prøver å finne den artikkelen det stod i...

Det høres rart ut, for det er for Skippy og Mills er "vannet ut" med sukker og oljer. Jeg vil si det er mer næringsrikt(sunnere) med det som er lagd av 99% nøtter. Det jeg syns er best på smak og konsistens er Green Choice sitt peanøttsmør. Det pleier å ha det på meny og mange andre matbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut, for det er for Skippy og Mills er "vannet ut" med sukker og oljer. Jeg vil si det er mer næringsrikt(sunnere) med det som er lagd av 99% nøtter. Det jeg syns er best på smak og konsistens er Green Choice sitt peanøttsmør. Det pleier å ha det på meny og mange andre matbutikker.

Okei! Takk for svar :) da går jeg for Green choice sin! Den er go den! Og økologisk er jo en bonus (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg vite om jeg burde velge fastpris, spotpris eller standard variabel pris når jeg skal velge kraftleverandør ? Føler meg stokk dum her jeg sitter å prøver å finne ut av dette :grumpy:

Tja, si det.

det er jo et lite sjansespill.

Om du ønsker en stabil strømregning, velger du fastpris. Dermed unngår du å plutselig få en høy regning dersom det blir sprengkulde og nye forbruksrekorder i Norge.

Spotpris er basert på gjeldende dagspriser (jeg tror det er dag og ikke uke) på den nordiske kraftbørsen NordPool. Det innebærer at du kan oppleve til dels store svingninger i strømregninga avhengig av temperatur og forbruk (tilbud og etterspørsel og alt det der).

Standard variabel pris er basert på prisutviklingen på NordPool, dog uten de store svingningene opp og ned som med spotpris, men regningen og prisen vil nok variere noe i takt med forbruket i landet.

Ser at du holder til i Bergen, dermed er det gode overføringslinjer og lite flaksehalser til regionen i det nasjonale kraftnettet (i motsetning til f eks Midt-Norge).

Fyllingsgraden i magasinene er 79,3 prosent, og det ser ut til at vi kan få en mild vinter, med lavere strømpriser enn den del tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitter ny Samsung Galaxzy s5 som sluker batteriet, hva gjør jeg galt? Typsike apper jeg bruker er Facebook, Messanger og Instagram. I natt feks var den 70% kl 22 og 10% halv et. Brukte den ikke, men det tikket inn noen instagram og facebookting. Den må lades to ganger til dagen og det syns jeg er veldig mye mtp den ble tatt i bruk på søndag. Jeg føler jeg bruker appene normalt, det er ikke slik at jeg "bor" inne i facebooken ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...