Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

En måte å få smerte i sena over kneskåla er å la knærne rykke framover i bunnen av bøyen. Film deg selv fra siden og se. Du trenger ikke legge ut videoen, det er lett synlig hvis det skjer.

Jepp, det er akkurat det jeg tror problemet er. Men jeg har sjeldent hatt mye knevandring tidligere når jeg har løftet i sokkelessen. Tar sikkert bare litt tid å bli vandt til skoene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får vondt i høyre kne ved hip thrust! Why?????

Er ĵo ikke akkurat den mest teknisk avanserte øvelsen.. Holder tilbake antall kilo, og rep, pga dette. Knepper, gjør vondt lenge etter på, ed bevegelse, som å reise seg opp fra lav stol, ikke når jeg sitter.

Tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen på foten min er vel ca den samme som før. Problemet kom første gangen jeg prøvde skoene. Korrelasjon, kausalitet osv .. Jeg tenkte kanskje at det var vanlig og at man kanskje bøyer på en annen måte med sko --> blir støl nye steder. Det er så lenge siden jeg har vært støl i låra, så kanskje jeg har glemt åssen det er. :facepalm:

Personen jeg snakker om driver med vektløfting, bøyer meget mange kilogram og virker greit intelligent m.m. Men, teit måte å formulere seg på.

Kompetent person:

[ATTACH=full]149857[/ATTACH]

Ja han ja .. Dr gradsstipendiat. minst. Muligens hashtag professor med diettkurs fra David Bowie's school of applied cooking.

Fornøyd med skoa sånn btw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i høyre kne ved hip thrust! Why?????

Er ĵo ikke akkurat den mest teknisk avanserte øvelsen.. Holder tilbake antall kilo, og rep, pga dette. Knepper, gjør vondt lenge etter på, ed bevegelse, som å reise seg opp fra lav stol, ikke når jeg sitter.

Tips???

Hvordan er beina dine plassert?

To ting jeg kan tenke gjøre utslag for smerter er:

1: du har føttene for nærme rumpa.

2: du vinkler kneet feil.

Ta å film deg selv. Det er et par ting du skal se etter for bra utførelse: http://www.afpt.no/?page=15&title=trening&post=1044&rel=49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en kuriositet enn et dumt spørsmål egentlig:

Jeg kjører en rutine etter trening hvor jeg tar 3 runder med kuldekulp i 2 min, så badstue i 5min, og avsluttet det med kuldekulp igjen.

Når jeg er på runde #3 og særlig på siste kuldekulp, så skjer det noe funky med pusten. Igår telte jeg 5-6 slag etter utpust før jeg følte for å ta nytt drag luft. Puster veeeeeeeldig sakte og har lange pauser mellom pust, og det føles naturlig o_O

Skjer det noe med oksygenopptak eller måten det blir håndtert av kroppen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kuriositet enn et dumt spørsmål egentlig:

Jeg kjører en rutine etter trening hvor jeg tar 3 runder med kuldekulp i 2 min, så badstue i 5min, og avsluttet det med kuldekulp igjen.

Når jeg er på runde #3 og særlig på siste kuldekulp, så skjer det noe funky med pusten. Igår telte jeg 5-6 slag etter utpust før jeg følte for å ta nytt drag luft. Puster veeeeeeeldig sakte og har lange pauser mellom pust, og det føles naturlig o_O

Skjer det noe med oksygenopptak eller måten det blir håndtert av kroppen på?

Jeg har ikke sett på all forskningen om dette, men etter trening eller i situasjoner der du har høy puls/høy temperatur i kroppen har du jo gjerne utvidede blodårer for å transportere oksygen til kroppen. Nedsenking i kaldt vann/is vil da tvinge blodårene i periferien til å trekke seg sammen for å skyve blodet inn mot hjertet og beholde varme/sirkulasjon i de viktigste delene, noe som igjen fører til lavere følt behov for, basically, å puste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett på all forskningen om dette, men etter trening eller i situasjoner der du har høy puls har du jo gjerne utvidede blodårer for å transportere oksygen til kroppen. Nedsenking i kaldt vann/is vil da tvinge blodårene i periferien til å trekke seg sammen for å skyve blodet inn mot hjertet og beholde varme/sirkulasjon i de viktigste delene, noe som igjen fører til lavere følt behov for, basically, å puste ;)

<3 takker. Ganske amazing å føle det på kroppen faktisk, så jeg ble nysgjerrig på mekanikken bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yo. Sliter litt med klesvasken. Har litt rødfarge som er farget over på hvite deler på samme t-skjorte. Noen som vet hvordan jeg får den tilbake ?

varsom bruk av klor på den hvite delen ... få for gudsskyld ikke klor på den røde delen da er det takk og farvell.

Drypp på litt klor på aktuelle området og skyll deretter med kaldt vann lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg fuckings lei. Nå må noen hjelpe meg å finne ut hvor mange kcal jeg trenger. Det er helt tydelig at jeg ikke klarer det selv.

Spis som du vanligvis gjør i en uke og notér ned alt. På slutten av uken summerer du alt, stapper inn i en kaloriteller á la MyFitnessPal e.l. og deler kaloriene på 7 (dager). Hvis du har holdt deg vektstabil så er dette en god tilnærmelse til å finne ut hvor mange kalorier du trenger for vedlikehold, og du kan justere opp og ned ut i fra dette alt etter som hva målet ditt er (bulk/cut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis som du vanligvis gjør i en uke og notér ned alt. På slutten av uken summerer du alt, stapper inn i en kaloriteller á la MyFitnessPal e.l. og deler kaloriene på 7 (dager). Hvis du har holdt deg vektstabil så er dette en god tilnærmelse til å finne ut hvor mange kalorier du trenger for vedlikehold, og du kan justere opp og ned ut i fra dette alt etter som hva målet ditt er (bulk/cut).

Jah.. så enkelt var det. Tydelig at ammetåka tar meg ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et potensielt ganske dumt spørsmål.

tl;dr Kan jeg gå over til å bare trene sumo-markløft?

Jeg foretrekker å gjøre sumo, hovedsakelig fordi jeg er sterkere i øvelsen enn klassisk markløft, og da får jeg litt ego-boost, også littegrann pga #datass. Jeg var hobbystyrkeløfter i en kort periode for halvannet år siden, og da var det jo greit å bruke den varianten man er sterkest i. Nå er jeg bare en gjennomsnittlig hobbymosjonist.

Men er det like "bra" som klassisk markløft? Bør jeg variere? Jeg har stort sett trent klassisk markløft siden jeg gikk over til å kuke rundt, men det var deilig å kjenne seg litt sterkere med sumoen. Jeg liker jo begge, men jeg har bare én markløftdag i uka. Har det noen hensikt å ta annenhver uke, eller er det en dårlig idé for progresjon? Jeg vil jo bli sjitsterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens andre dumme fra meg: er det noen som har erfaring med å spise etter periodisk faste men å trene veldig tidlig om morran? Si at du trener fra 6 til 7, men hvis du starter første måltid da kl 730 for eks så er jo 10 timer 1730. Det går jo ikke :p er det noen som skjønner hva jeg skal fram til?

Hva er det som ikke går? Å faste fra 17:30 til neste morgen tenker du?

Det mest vanlige ved periodisk faste slik jeg har sett andre gjøre, og gjort selv, er å ha første måltid ved lunsjtider (12-13) og siste måltid på kvelden (i 20-tiden) og det fungerer greit for meg ettersom jeg har dårlig matlyst om morgenen, pluss at jeg liker å kunne sove lenge (Altså, at jeg slipper å stå opp tidligere for å lage/spise mat før jeg drar på skolen klokken 7). Å trene om morgenen har aldri vært min greie, og jeg fungerer greit dårlig på morgenen om jeg har mat i magen eller ikke, så akkurat der har jeg ikke så mye å tilføye :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...