Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Energi-drikker og lignende m høyt innhold av "raske" karbohydrater: Noen drikker dette under trening og får masse energi. Hvis jeg drikker det blir jeg drittrøtt, all energi forsvinner og noen ganger kunne jeg nesten lagt meg ned for å sove.

Betyr dette at jeg har insulinresistens og diabetes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart veldig støl etter trening 18.des, trente igjen 20.des, sjølv om eg forsatt var veeeeldig støl.

Spørsmål: kan ein trene sjølv om ein er støl, eller er det lite lurt?

Det går fint å trene selv om man er støl. Du trenger jo ikke å trene de samme muskelgruppene, men in the end spiller det liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går fint å trene selv om man er støl. Du trenger jo ikke å trene de samme muskelgruppene, men in the end spiller det liten rolle.

Supert! :)

Satsar på at grad av stølheit roar seg litt etter som forma blir betre. Fornuftig å ikkje trene same muskelgruppe, einaste dumme var at eg trente fullkropp begge gongane, så hadde ingen "ledige" muskelgrupper:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et noe snodig spørsmål som jeg egentlig aldri har funnet svaret på :p

DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) - den gode og stive følelsen sikkert alle her på forumet er godt vant til, pleier som regel og inntreffe dagen etter man har trent de aktuelle musklene.

Men med meg kommer det senere; myyyye senere. Type: trene, våkne dagen etterpå og DOMS inntreffer ikke før jeg er ferdig på jobb :p

Hvorfor i alle dager har jeg VDOMS (Very Delayed Onset Muscle Soreness? :joyful: Dette gjelder alle muskler - ikke noen spesifikke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et noe snodig spørsmål som jeg egentlig aldri har funnet svaret på :p

DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness) - den gode og stive følelsen sikkert alle her på forumet er godt vant til, pleier som regel og inntreffe dagen etter man har trent de aktuelle musklene.

Men med meg kommer det senere; myyyye senere. Type: trene, våkne dagen etterpå og DOMS inntreffer ikke før jeg er ferdig på jobb :p

Hvorfor i alle dager har jeg VDOMS (Very Delayed Onset Muscle Soreness? :joyful: Dette gjelder alle muskler - ikke noen spesifikke :p

Kor mange timer er det snakk om? Dooms er vanligst 6-48t etter trening. Mange (meg sjølv inkludert opplever 2.dags stølhet som verst.) Altså trene mandag, verst stølhet onsdag.

Ved stølhet utover 48t så er det som inflamasjon å regne. Men der er det eit glidende skille mellom stølhet og inflamasjon. 5dagers stølhet kan forekomme ved høg arbeidskapasitet/evne til å bryte ned i kombinasjon med at det er lenge siden utøvelsen av den øvelsen/aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energi-drikker og lignende m høyt innhold av "raske" karbohydrater: Noen drikker dette under trening og får masse energi. Hvis jeg drikker det blir jeg drittrøtt, all energi forsvinner og noen ganger kunne jeg nesten lagt meg ned for å sove.

Betyr dette at jeg har insulinresistens og diabetes?

Jeg er ingen lege, men jeg kjenner et par personer med lik reaksjon som deg, de har ADHD/ en lignende diagnose, og kan fint finne på å bruke koffeintabletter som sovepiller.

Sier ikke at du har det, men jeg tror ikke det er diabetes, da det nok ville manifestert seg på andre måter, nen kanskje dette hadde vært noe å ta opp med fagfolk? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

River veldig mye hud av hendene når jeg trener KB, og da funker det veldig dårlig med flytende magnesium - og elixia labmertseter har ikke pulver for oss som trener der. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe selv? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

River veldig mye hud av hendene når jeg trener KB, og da funker det veldig dårlig med flytende magnesium - og elixia labmertseter har ikke pulver for oss som trener der. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe selv? (:

Du kan prøva der kor dei driv med innandørs klatring. Dei har kanskje... Eg fekk i allefall kjøpt flytande magnesium der, og same staden hadde og pulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye protein er for mye (gram, eller gram x kroppsvekt), eller er det bare en myte at for mye protein er hardt for nyrer etc?

Det er gjort studier hvor mennesker har ligget på 3+ proteiner x kv uten noen form for problemer.

Så du skal spise veldig veldig mye for at det skal bli skadelig. Overskudd av proteiner gjøres om til glukose uansett så. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort studier hvor mennesker har ligget på 3+ proteiner x kv uten noen form for problemer.

Så du skal spise veldig veldig mye for at det skal bli skadelig. Overskudd av proteiner gjøres om til glukose uansett så. :)

Bør og nevne at de har null positiv effekt av det, og at det er en drøy påkjenning for nyrer.

Føre var-prinsipper og whatnot.

Flere studier som viser signifikant skade enn ingen skade ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...