Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trap bar (akkurat lært hva den innretningen jeg har sett på gymmet heter...). Why? Til markløft?

Hvorfor bør man/bør man ikke bruke trap bar? Når burde man evt velge den? Har aldri sett den i bruk de årene jeg har trent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en ny rute opp en fjelltopp, og har hittil gått den to ganger, begge med pulsklokke. Første gangen gikk jeg med høy puls som søren, og forbrant vel (i følge pulsklokken) nærmere 800 kcal på veien opp. I dag ville ikke pulsen stige, og forbrant (igjen, i følge pulskokken) ca 500 kcal. Brukte ca like lang tid.

Er det så stor forskjell på forbrenningen ut fra dagsform, eller er det pulsklokken som tar feil? Altså, vet jo at høyere puls gir høyere antall forbrente kalorier, men samme tur og omtrent likt tempo skulle vel gi et mer likt resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en ny rute opp en fjelltopp, og har hittil gått den to ganger, begge med pulsklokke. Første gangen gikk jeg med høy puls som søren, og forbrant vel (i følge pulsklokken) nærmere 800 kcal på veien opp. I dag ville ikke pulsen stige, og forbrant (igjen, i følge pulskokken) ca 500 kcal. Brukte ca like lang tid.

Er det så stor forskjell på forbrenningen ut fra dagsform, eller er det pulsklokken som tar feil? Altså, vet jo at høyere puls gir høyere antall forbrente kalorier, men samme tur og omtrent likt tempo skulle vel gi et mer likt resultat?

Det er ikke pulsen din som bestemmer hvor mye arbeid du har gjort, men hvor langt du har gått. Så om du gikk samme ruten begge gangene brukte du like mange kcal ;) Generelt bruker du 0,7kcal pr kg pr km under gange, 1kcal ved løping (bortover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pulsen din som bestemmer hvor mye arbeid du har gjort, men hvor langt du har gått. Så om du gikk samme ruten begge gangene brukte du like mange kcal ;) Generelt bruker du 0,7kcal pr kg pr km under gange, 1kcal ved løping (bortover).

Formulerte meg nok litt uheldig i forhold til høy puls i forhold til antall forbrente kalorier i første innlegget der. Men takk for oppklarende svar! :) Så jeg har forbrent like mange kalorier selv om pulsklokken viser veldig forskjellige tall? Vet jo at man skal ta det med en klype salt, men synes det er litt rart likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formulerte meg nok litt uheldig i forhold til høy puls i forhold til antall forbrente kalorier i første innlegget der. Men takk for oppklarende svar! :) Så jeg har forbrent like mange kalorier selv om pulsklokken viser veldig forskjellige tall? Vet jo at man skal ta det med en klype salt, men synes det er litt rart likevel.

Ja det har du. Så lenge du har gått like mange oppover og nedoverbakker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor dras dusjforhenget mot varmt vann? Du veit, når du står og dusjer og må finne en måte å klistre forhenget til veggen på så du slipper den ekle følelsen når det klistrer seg til deg. Særlig på offentlige dusjer som på gymmen.

Den er da ganske enkel? Varmtvannet du dusjer i varmer opp lufta i dusjen, som trekker oppover. I toppen av dusjen er det som regel ganske åpent, så denne lufta får slippe ut. Hva skjer i dusjen når luft dras opp og ut? Jo, ny luft må komme inn, men forhenget er i veien og dras med inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

noen biologer som har tips for hvordan huske hvor man finner auxiner, gibberelliner, cytokininer, etylen og abscisinsyre, samt hva de påvirker? hjelp, eksamen i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

auxiner, aux =stor, auxiner sørger for plantevekst. Finnes hos planter, sopp og alger.

gibberelliner, gibberish = fører til at planten blir idiotisk lang og tynn. Planter og sopp.

Cytokinin har jeg ikke noe fancy for... fører til celledeling og vekstregulering hos høyere planter, moser, sopp, og bakterier-

Etylen er en gass... Fører vel til tidligere plantemodning hvis jeg ikke husker helt feil.

Abscisinsyre er ABA... hvilket jeg bare tenker på som ABBA, og derfor noe jævlig stress... Og er et plantehormon man finner ved stress.

Sorry for elendige råd, men hey... Klokka er halv fire, og jeg har vært ute og grilla og slappet av med voksenbrus. Hodet er ikke helt med.

FrkHoel har muligens noen fancy råd, men må jo regne med at det er litt kort varsel... (og selvfølgelig at det her er ekstremt langt unna det hu driver med... er som sagt ikke helt skrudd på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger sår ekstra næring (kcal, vitaminer, mineraler?)

Jeg har egentlig to teorier om sårheling og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror!

1. Man trenger mer energi for å bygge seg opp igjen fordi man er i manko, og kroppen trenger mer energi på å bygge seg opp enn å vedlikeholde.

2. Man trenger ikke spise mer enn vanlig, fordi kroppens celler blir uansett byttet ut, prosessen vil IKKE skje raskere med mer mat. Kroppen bytter jo ut cellene hele tiden, innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger sår ekstra næring (kcal, vitaminer, mineraler?)

Jeg har egentlig to teorier om sårheling og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror!

1. Man trenger mer energi for å bygge seg opp igjen fordi man er i manko, og kroppen trenger mer energi på å bygge seg opp enn å vedlikeholde.

2. Man trenger ikke spise mer enn vanlig, fordi kroppens celler blir uansett byttet ut, prosessen vil IKKE skje raskere med mer mat. Kroppen bytter jo ut cellene hele tiden, innenfra.

Om man snakker om ekstremt store skader kan nok matinntaket ha noe å si, men om du tenker på små kutt, skrubbsår og lignende, tror jeg ikke det har så stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger sår ekstra næring (kcal, vitaminer, mineraler?)

Jeg har egentlig to teorier om sårheling og klarer ikke helt bestemme meg for hva jeg tror!

1. Man trenger mer energi for å bygge seg opp igjen fordi man er i manko, og kroppen trenger mer energi på å bygge seg opp enn å vedlikeholde.

2. Man trenger ikke spise mer enn vanlig, fordi kroppens celler blir uansett byttet ut, prosessen vil IKKE skje raskere med mer mat. Kroppen bytter jo ut cellene hele tiden, innenfra.

Reperasjonen av kroppsvev skjer ved at nærliggende bindevev, altså fibroblaster, deler seg fort og ofte og slipper ut store deler kollagen, som da er brorparten av den extracellulære matrixen. Blodårer øker også i antall for å sørge for at det blir tilgang til blod. Arrdannelse skjer fordi reperasjonen ikke er perfekt, og består i all hovedsak av fibroblaster, kollagen og andre proteiner.

Og joda. Dette er selvfølgelig en prosess som krever energi, men, selvsagt avhengig av størrelsen, ikke noe så vesentlig at man skal endre inntaket av mat drastisk/i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt og dumt spørsmål...Spør likavell jeg.

Alltid vært veldig allergisk mot katt.

I går, rundt middagstider tok jeg meg en cetrizin (reseptfri allergimedisin mot øye og nese). På kvelden var jeg hos ei venninne som hadde katt..som lå på fanget..og røyta noe JÆVLIG. Reagerte ikke ett fnugg!

Ikke en gang 12t senere etter tab i magen..

Alltid så har jeg hatt sånn forkjølelsnesa og øyne i allefall..med tab.

Kan man vokse fra allergi?

Merker pollen i år da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...