Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Får jeg i meg nok salt?

Jeg spiser svært sjelden hel- eller halvfabrikata, og lager det meste av mat fra bunnen av. Bruker lite salt i matlagingen, og drikker forholdsvis mye vann. To-til tre kaffekopper om dagen, omtrent 1.5 liter rent vann og 3-4 dl vann sammen med proteinpulveret etter trening.

Trener tung styrketrenig og CrossFit, og har ca. 7-8 treningsøkter i uken, hvor hver av dem varer i omtrent en time.

Vanlig matinntak:

1 boks cottage cheese med 125 gram bær

2-3 kopper kaffe med 0.5 dl melk i hver kopp

Middag bestående av enten kylling, fisk eller kjøtt + masse grønnsaker eller salat. Hvis jeg bruker saus blir det ofte en fet saus basert på enten fløte, creme fraiche eller smør. Salter kjøtt/fisk litt, men det er ikke mye det er snakk om (smaker ikke noe godt med for mye salt i maten, og jeg er ganske følsom på saltsmaken).

Mine spørsmål er derfor:

Er saltinntaket mitt for lavt i forhold til mengden vann jeg drikker?

Hvordan merker jeg på kroppen at saltinntaket er for lavt?

jeg får mye kramper om jeg mangler salter... nå spiser jeg litt salt- men jeg drikker lite og svetter da ut salt gjennom trening. og ender opp med mye kramper i legger både forside og bak- og oppå foten. det er ikke magnesium mangel, har sjekket og tar tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får mye kramper om jeg mangler salter... nå spiser jeg litt salt- men jeg drikker lite og svetter da ut salt gjennom trening. og ender opp med mye kramper i legger både forside og bak- og oppå foten. det er ikke magnesium mangel, har sjekket og tar tilskudd.

Det kan kanskje forklare hvorfor jeg har tendenser til småkramper selv om jeg tar magnesium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man kramper? | Frisk og Funksjonell

"Man kjenner ikke den nøyaktige grunnen til kramper. Forskere har funnet at kramper er assosiert med repetetiv fyring av aksjonspotensialer (nerveimpulser) og at disse viser et svært likt mønster som gjentar seg konsekvent over tid (Minetto et al. 2013). Disse aksjonspotensialene ligner også på de som blir produsert under voluntære kontraksjoner (viljestyrt muskelbruk). Forskerne mener at fysiologien bak muskelkramper er dårlig forstått på grunn av deres uforutsigbare natur. Det er ikke lett å indusere kramper i en laboratorie-setting med forutsigbarhet.

En vanlig teori er at muskelkramper er forårsaket av dehydrering eller mangel på elektrolytter. Elektrolytter er mineraler med elektrisk ladning i blod og andre kroppsvæsker. Balansen mellom de ulike elektrolyttene er viktig å opprettholde siden de regulerer bl.a. mengden væske i kroppen, surhetsgrad, muskelaktivitet og en rekke helt sentrale prosesser i kroppen. De viktigste elektrolyttene er natrium, kalium, kalsium, magnesium, klor og bikarbonat.

Selv om det ikke er noen bevis for at dehydrering eller elektrolyttmangel er årsaken til muskelkramper kan man ikke totalt utelukke at dette kan være en medvirkende faktor (Schwellnus, 2009)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i det siste opplevd at det romler veldig mye i magen min når spiser lunsj!

Dette er dagens første måltid for min del, før dette drikker jeg bare noen kopper kaffe og som regel en imsdalflaske fylt med ZerOh-saft :)

Dette er ikke vanlig "sulten-romling", men rare lyder som på en måte ligger mer "utenpå" magen enn sulten-romlingen (herregud, så bra forklart..)

Det starter så fort jeg begynner å spise, og gir seg etter hvert i løpet av lunsjpausen, men lydene er så merkelige og forholdsvis høylytte at jeg synes det er utrolig flaut!

Noen som vet hva som forårsaker dette? Er det bare at det er såpass "uvant" for magen å få i seg mat etter mange timer uten (som regel går det mellom 12-15 timer fra siste måltid kvelden før), eller er det kaffen? Safta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje forklare hvorfor jeg har tendenser til småkramper selv om jeg tar magnesium

Ja, jeg var sikker på det var magnesium- men alle prøvene er fine.

jeg får særlig mye kramper på kveldene etter harde økter på boksinga. kan ligge på sofaen og beina/føttene omtrent krøller seg av ingenting.

Jeg går til ernæringsfysiolog og fastlege og begge mener det er saltmangel pga jeg drikker veldig lite iløpet av en dag- også under harde treningsøkter.

samme merker jeg på at jeg lukter salmiakk under bokseøktene eller løpeøkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man kramper? | Frisk og Funksjonell

"Man kjenner ikke den nøyaktige grunnen til kramper. Forskere har funnet at kramper er assosiert med repetetiv fyring av aksjonspotensialer (nerveimpulser) og at disse viser et svært likt mønster som gjentar seg konsekvent over tid (Minetto et al. 2013). Disse aksjonspotensialene ligner også på de som blir produsert under voluntære kontraksjoner (viljestyrt muskelbruk). Forskerne mener at fysiologien bak muskelkramper er dårlig forstått på grunn av deres uforutsigbare natur. Det er ikke lett å indusere kramper i en laboratorie-setting med forutsigbarhet.

En vanlig teori er at muskelkramper er forårsaket av dehydrering eller mangel på elektrolytter. Elektrolytter er mineraler med elektrisk ladning i blod og andre kroppsvæsker. Balansen mellom de ulike elektrolyttene er viktig å opprettholde siden de regulerer bl.a. mengden væske i kroppen, surhetsgrad, muskelaktivitet og en rekke helt sentrale prosesser i kroppen. De viktigste elektrolyttene er natrium, kalium, kalsium, magnesium, klor og bikarbonat.

Selv om det ikke er noen bevis for at dehydrering eller elektrolyttmangel er årsaken til muskelkramper kan man ikke totalt utelukke at dette kan være en medvirkende faktor (Schwellnus, 2009)."

Holder en liten knapp på væske- da jeg jevnlig tar alle ovennevnte tilskudd, som kalsium, magnesium osv - i tillegg til at jeg testes for dette fire ganger i året, og alle prøvene er innafor og fine.

derimot drikker jeg kun noen kopper kaffe om dagen, og kanskje maks en halvliter vann på trene dager... helt håpløst- men jeg tørster ikke og klarer ikke tvinge meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det kommer til selve biffen, så ville jeg si at kyr som har blitt fora på korn får en helt avsindig deilig fettmarmorering, noe som de ikke får på gressdietten.

Jeg er oppvokst på gård, og i månedene mai-september var kyrne ute på beite. Og altså spiste gress. Om ettermiddagen blei de tatt inn i fjøset og melket, og de fikk mjøl (altså korn). De var inne på natta. Om morgenen fikk de mjøl og blei så sluppet ut igjen etter melking.

I vinterhalvåret blei de foret med silogras og mjøl hver dag. Innimellom høy, men det var litt som lørdagsgodis ettersom jeg husker.

Dette var vanlig foringsmåte rundt omkring i Norge. Så ei ku er nok ikke bare fora opp på bare gress eller bare korn, det er en blanding av korn og gress.

Kanskje det finnes steder der de kun får korn med tanke på smak på kjøttet, men tror ikke det gjelder kyr i Norge nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt fra norsk storfe og lam kommer fra dyr som har gått på beite - dette er pålagt gjennom loven (y) Norsk lammekjøtt fra lam som kommer rett fra fjellbeite er det beste kjøttet man kan få tak i med tanke på fettsyrebalansen. Også er det himla godt! :D

Ingen lover utan dispensasjonar. Er ein del kyr her i landet som aldri kjem seg på beite...:( Den triste biverknaden til lausdriftsfjøsar og dårleg planlagde bygg. Dei fleste dyra er heldigvis på beite, men uansett beite eller ikkje, så er grovfôr(gras) ein del av maten til dei drøvtyggande husdyra her i landet. I motsetning til enkelte maisbasert kvegdrifter i f.eks. USA, som minner meir om eit skrekksenario enn dyrehald.

Og når det gjeld beste kjøtet, vil eg påstå(uten å ha noko forskning til å backe meg opp) at geit/kje som kjem frå beite er minst like bra som lam, berre at det smakar betre!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med kreatin for å teste effekten, og i den forbindelse: Korleis få det i seg??:confused: Strø det på maten? Blande det i drikka? Pulveret rett i munnen? Er virkeleg heilt lost her:blush:

Prøvde å løyse det opp i vatn, det gikk ikkje serleg bra og var litt som å drikke vatn med sand i...:yuck:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er reservert... Det hjelper tydeligvis ikke.

Du er reservert i Brønnøysundregisteret? Sjekk ev. at reservasjonen er rett (ikkje huka av på feil ting o.l.).

Om du går inn på Brønnøysundregisteret, står der link til forbrukerrådet, som er instansen du skal klage til om du får telefonar til tross for reservasjon.

Telefonselgerar kan du ellers løyse ved å opplyse om at du er reservert mot slikt tull, og be om å få snakke med sjefen og klage til vedkomande/be dei oppdatere listene sine. Er ein reservert (og har vore det meir enn 3mnd) skal ein slippe slike telefonar. Det kan likevel gå meir enn 3mnd, då somme er slappe til å sjekke telefonlistene sine opp mot Brønnøysundregisteret.

Ev. kan du gjere som min far, og ha det litt moro med selgerane som er dumme nok til å ignorere reservasjonen. Han synest i grunn det er litt festeleg med selgerar, og kan få dei til å snakke i evigheiter og diskutere alt muleg rart:ROFLMAO:

Etter mi meining, er det lov å vere litt frekke mot selgerar som ringer til folk som er reserverte:p Er ein ikkje reservert, kan ein prøve å avvise dei på ein høffelegare måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev. kan du gjere som min far, og ha det litt moro med selgerane som er dumme nok til å ignorere reservasjonen. Han synest i grunn det er litt festeleg med selgerar, og kan få dei til å snakke i evigheiter og diskutere alt muleg rart:ROFLMAO:

Etter mi meining, er det lov å vere litt frekke mot selgerar som ringer til folk som er reserverte:p Er ein ikkje reservert, kan ein prøve å avvise dei på ein høffelegare måte.

Haha, dette gjør min far også. :roflmao:

Og helt enig med det siste der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med kreatin for å teste effekten, og i den forbindelse: Korleis få det i seg??:confused: Strø det på maten? Blande det i drikka? Pulveret rett i munnen? Er virkeleg heilt lost her:blush:

Prøvde å løyse det opp i vatn, det gikk ikkje serleg bra og var litt som å drikke vatn med sand i...:yuck:

Prøv med varmt vann, da løser det seg opp skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å begynne med kreatin for å teste effekten, og i den forbindelse: Korleis få det i seg??:confused: Strø det på maten? Blande det i drikka? Pulveret rett i munnen? Er virkeleg heilt lost her:blush:

Prøvde å løyse det opp i vatn, det gikk ikkje serleg bra og var litt som å drikke vatn med sand i...:yuck:

Merkelig... Sjæl så tar jeg bare en scoop i et glass vann (ca 2 dl), og rører rundt med ei skjei i 2-3 sekunder.

Blir alltid litt bunnslam, men jeg er overraska over hvor lett det løser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...