Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

6000 i måneden på mat, er mye. Men det er ingenting eksepsjonelt med det.

Og nei, man trenger ikke å ha russisk kaviar på brødskiva i matpakken istedetfor Mills.

Bare ganske enkelt min temmelig beskjedne middag idag, blei på rundt 100-lappen. Og det var en middag som nok hadde virket lett selv for en som ikke PF-er. Og jeg må jo ha lunsj, og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har som rutine å kjøpe lunsj hver dag f.eks. på bensinstasjon eller lignende til ca. 100 kr, så blir jo bare det 2000 kr i måneden. Om en da regner med innkjøp av frokostmat, litt dyr middagsmat, kveldsmat, fyllemat, og takeaway-mat de dagene en ikke orker å lage middag selv, så er en vel rimelig fort oppe i 6000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har som rutine å kjøpe lunsj hver dag. f.eks. på bensinstasjon eller lignende til ca. 100 kr, så blir jo bare det 2000 kr i måneden. Om en da regner med innkjøp av frokostmat, litt dyr middagsmat, kveldsmat, fyllemat, og takeaway-mat de dagene en ikke orker å lage middag selv, så er en vel rimelig fort oppe i 6000?

Jepp, pengene triller fort av gårde. Jeg bruker vel mellom 3500-4000kr og jeg lager stort sett alt av mat selv. Så jeg tror ikke akkurat det er vanskelig å bruke 6000kr :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge statestikken på banken min brukte jeg 4500kr hos matbutikker..Da ligger jeg i overskudd, eter kun fersk mat. (minus husholdningsartikkler, men det er det vell maks 300kr av), og da begrenser jeg meg.

Så 6000kr? hadde jeg fisi lett ut hvis jeg villa spise mer..Junk, dritmat og ferdigmat er ofte dyrt. Man kjøper jo som normalt ekstra OPPÅ alt det andre. En sjokolade her, potetgull der..cola der..boller i mellom lunsj og middag etc.Tro det er mange som lever sånn, enda enklere når man er to for da merker man ikke det samme dragsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge holder ferdigtilberedte matvarer seg i kjøleskap? Torsk, kylling, seifilet og slike ting? Kan jeg lage klart lunsj for hele uka (t.o.m torsdag) på søndag f.eks, eller blir det gammelt før torsdagen?

Du kan jo legge det i fryseren også. Men selv pleier jeg la det ligge opptil 3-4 dager i kjøleskapet. Det er viktig å ikke la det stå for lenge i romtemperatur før du setter i kjøleskap (men ikke sett varme ting i kjøleskapet da) og pakk det i lufttett emballasje. Varm maten skikkelig godt opp igjen. Den skal ikke bare være lunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det så er ventjle et ord som virker understrekende. (trønderuttrykk) At det er masse av noe. (enten at man tror masse på noe eller at det er masse av noe)

"Fliring da ventjle" blir altså masse fliring.

bilder da ventle er mange bilder.

Det er et søkt uttrykk og jeg føler meg bondsk bare for å ha hørt om det, og vagt forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "ventle"? Det blir påstått at dette er et uttrykk som blir brukt i over halve landet, uten at noen kan komme med en forklaring på hva det betyr...

Uttalt "ventli"? Sånn som trønderne sier det mener de ikke noe mer enn "vel" tror jeg. Feks. "Dyrt da, ventli?" -> "Dyrt da, vel?". Sånn mormor bruker det hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det så er ventjle et ord som virker understrekende. (trønderuttrykk) At det er masse av noe. (enten at man tror masse på noe eller at det er masse av noe)

"Fliring da ventjle" blir altså masse fliring.

bilder da ventle er mange bilder.

Det er et søkt uttrykk og jeg føler meg bondsk bare for å ha hørt om det, og vagt forstått det.

Uttalt "ventli"? Sånn som trønderne sier det mener de ikke noe mer enn "vel" tror jeg. Feks. "Dyrt da, ventli?" -> "Dyrt da, vel?". Sånn mormor bruker det hvert fall...

Høres litt mer logisk ut nå ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...