Gå til innhold

Tråden for dumme spørsmål!


magerkesam

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan man slutte på dagen hvis man ikke har arbeidskontrakt?

Har fått høre at i 'teorien' kan man det, men hvordan er det i praksis da?? Jeg mener, hvis du ikke har arbeidskontrakt så har du det ikke og da kan du si til sjefen at du slutter, og så GÅ: Right?

Hvis det heller ikke foreligger en muntlig kontrakt, så tviler jeg sterkt på at det skulle være noe i veien for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man slutte på dagen hvis man ikke har arbeidskontrakt?

Har fått høre at i 'teorien' kan man det, men hvordan er det i praksis da?? Jeg mener, hvis du ikke har arbeidskontrakt så har du det ikke og da kan du si til sjefen at du slutter, og så GÅ: Right?

Arbeidsgiver kan jo gi deg fyken når som helst, så da burde jo du kunne gå når som helst... fair play. Sjekk denne linken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det heller ikke foreligger en muntlig kontrakt, så tviler jeg sterkt på at det skulle være noe i veien for det..

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan kan en muntlig avtale være bindende? Hvis arbeidstakeren slutter på dagen og arbeidsgiver nekter, så blir det jo bare ord mot ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan kan en muntlig avtale være bindende? Hvis arbeidstakeren slutter på dagen og arbeidsgiver nekter, så blir det jo bare ord mot ord?

I denne linken står det følgende:

"

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men det kan lett oppstå uenighet om hva som ble avtalt mellom deg som arbeidstaker og arbeidsgiver"

"

Hva er en arbeidsavtale?

SVAR: En arbeidsavtale er en avtale mellom deg og arbeidsgiver, som beskriver rettigheter og plikter mellom deg som arbeidstaker og arbeidsgiver. Hvilke punkter som minimum skal inngå i den skriftlige arbeidsavtalen, fremgår av arbeidsmilljøloven § 14-6."

I loven står det at avtalen SKAL være skriftlig.

Jeg tenker at en munltig avtale må inneholde punktene i arbeidmiljøloven 14-6... og det er lite sannsynlig at den gjør... uansett så skal avtalen være skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah.. men da har jeg et til dumt spørsmål :p Når man ikke går på Atkins da? Da teller de? ;p La oss si man vil spise 50g karb i et måltid etter trening.. da teller alt ? Hehe

Man trenger ikke å telle med karbohydratene i fiber eller kunstig søtstoff. De har jo ingen innvirkning på kroppen uansett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så hvis arbeidsgiver sier at ja du skal få kontakt, og så har du jobbet der i 3 mnd uten at noe skjer kan du si ha det på badet, hvis jeg forstod det rett? Vil ikke gjøre noe feil. Har vært inne på arbeidstilsynets hjemmesider.

Ja det kan du! Når man begynner i ny jobb skal man få skriftlig arbeidskontrakt innen en måned etter man har begynt. Har du ikke skriftlig arbeidskontrakt har du ingen rettigheter som ansatt, og heller ingen forpliktelser. Du kan slutte når du vil (for i teorien er du ikke ansatt)! (y)

Edit: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du! Når man begynner i ny jobb skal man få skriftlig arbeidskontrakt innen en måned etter man har begynt. Har du ikke skriftlig arbeidskontrakt har du ingen rettigheter som ansatt, og heller ingen forpliktelser. Du kan slutte når du vil (for i teorien er du ikke ansatt)! (y)

Okei, da har jeg endel ting klart for meg. Takk takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du! Når man begynner i ny jobb skal man få skriftlig arbeidskontrakt innen en måned etter man har begynt. Har du ikke skriftlig arbeidskontrakt har du ingen rettigheter som ansatt, og heller ingen forpliktelser. Du kan slutte når du vil (for i teorien er du ikke ansatt)! (y)

Edit: http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-014.html

Njææh. Dette stemmer ikke.. Brudd på kravet om skriftlighet er en formfeil fra arbeidsgivers side, men det gjør ikke selve arbeidsavtalen ugyldig av den grunn..

EDIT - dersom intet annet er avtalt er gjensidig oppsigelsefrist i alminnelighet en mnd, jf. aml. § 15-3..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njææh. Dette stemmer ikke.. Brudd på kravet om skriftlighet er en formfeil fra arbeidsgivers side, men det gjør ikke selve arbeidsavtalen ugyldig av den grunn..

EDIT - dersom intet annet er avtalt er gjensidig oppsigelsefrist i alminnelighet en mnd, jf. aml. § 15-3..

Hva kan i realiteten arbeidsgiver gjøre da, når en etter f.eks. tre måneder fortsatt ikke har presentert en arbeidskontrakt for en ansatt, og denne ansatte da velger å gå?

Etter det jeg har sett så blir det gjort fint lite, da slike smutthull som regel går begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at det blir gjort fint lite i praksis stemmer nok.

Hva arbeidsgiver kan "kreve" (juridisk sett) vil bero på en tolkning av den muntlige avtalen. Dersom det er forutsatt/avtalt mellom partene at man f.eks. jobber fulle dager fast, eller det er satt opp timelister fram i tid, så kan arbeidsgiver i teorien kreve at man står i jobb ut oppsigelsestiden.

Hva en arbeidsgiver gidder å kreve rent praktisk sett, når man ikke engang gidder å opprette skriftlig arbeidsavtale, er jo et helt annet spørsmål. Særlig dersom det vil være lite pes for arbeidsgiver å finne noen som kan erstatte vedkommende...

Før man bestemmer seg for hva man gjør er det uansett greit å tenke på konsekvensene. Dersom man slutter plutselig så kan det hende man har et restkrav på lønn - og man har helt sikkert et restkrav på opptjente feriepenger. Det at man har et krav på dette betyr jo ikke at arbeidsgiver forholder seg til loven (ref. gidder ikke skrive arbeidskontrakt). Man kan selvfølgelig slutte på dagen og satse på at arbeidsgiver uten mer styr betaler, eller så kan man ende opp med å måtte gå til forliksrådet for å få pengene sine. Det er jo også litt pes, og noe jeg ville ha tatt i betraktning før jeg bestemte meg for å stikke på dagen og risikere å lage sur stemning (selv om ikke arbeidsgiver krever at man står i jobben ut oppsigelsestiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bare jobbet i 3 mnd så er en fortsatt under prøvetid etter normale regler om prøvetid. I prøvetiden er det normalt 14 dagers oppsigelsestid.

Men står det ikke noe om prøvetid i arbeidsavtalen (som du ikke har fått) så har du ikke prøvetid...

§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(7) Ved arbeidsavtaler der arbeidstaker skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt bidrag: Kjedelig å bruke samsung galaxy s3'en på trening med spotify premium. Går det an å bruke ein eldre mobil til dette formålet, med offline spelelister? Har SE W995 og Nokia C7 liggande.

Her er en liste over enheter du kan bruke sammen med Spotify :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT - dersom intet annet er avtalt er gjensidig oppsigelsefrist i alminnelighet en mnd, jf. aml. § 15-3..

Ja, men regelen forutsetter fortsatt kontrakt. Dersom det ikke står i kontrakten er oppsigelsesfrist 1 mnd.

Jeg vet ikke hva man har for rettigheter om kontrakten uteblir lenger en 1 mnd, men dette er da altså et krav som jeg ser flere steder på nettet og noe du bør sjekke opp nærmere dersom arbeidsgiver ikke er behjelpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva man har for rettigheter om kontrakten uteblir lenger en 1 mnd, men dette er da altså et krav som jeg ser flere steder på nettet og noe du bør sjekke opp nærmere dersom arbeidsgiver ikke er behjelpelig.

Man har rett til at arbeidsavtalen nedfelles skriftlig. Og selvfølgelig til å fortsette i jobben på avtalte vilkår. Og arbeidsmiljølovens regler gjelder for øvrig. Jeg oppfattet imidlertid spørsmålsstiller dit hen at hun ønsket å avslutte arbeidsforholdet, og lurte på hvilke begrensninger det lå på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia mi er at jeg syns ikke det er spess kult å måtte mase på en arbeidskontrakt, da det virker som at jeg ikke er en 'viktig' nok ansatt til at jeg kan få en arbeidskontrakt. Jeg mener, alle får jo det, og jeg har ikke avtalt noe hverken skriftlig eller muntlig, så da kan jeg jo faktisk bare gå.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia mi er at jeg syns ikke det er spess kult å måtte mase på en arbeidskontrakt, da det virker som at jeg ikke er en 'viktig' nok ansatt til at jeg kan få en arbeidskontrakt. Jeg mener, alle får jo det, og jeg har ikke avtalt noe hverken skriftlig eller muntlig, så da kan jeg jo faktisk bare gå.... ?

Så lenge du har jobbet der i tre mnd så har dere vel avtalt noe muntlig? Jeg har svart ovenfor på hva som er forskjellen mellom den rent juridiske siden av det og den praktiske. Hvis jeg skal gjette vilt uten å ha noensomhelst egentlig snøring på din situasjon, vil jeg tippe at en arbeidsgiver som har hatt deg gående i tre mnd uten å ville sette opp kontrakt antakelig ikke vil trekke deg for forliksrådet for å tvinge deg til å bli i jobben ut oppsigelsestid. Men som sagt, om de skylder deg penger kan det være enklest å prøve å lande dette på en OK måte med arbeidsgiver. Hvis du f.eks. har tjent opp kr 30000 brutto fra arbeidsgiver i den tiden du har jobbet der, så har du 10,2 % av dette til gode som feriepenger. Feriepenger utbetales som regel uten skattetrekk året etter at de er opptjent, men når man avslutter et arbeidsforhold har man rett til å få feriepengene utbetalt sammen med siste lønning (men da trekkes det skatt av dem, og NB-når jeg sier trekkes skatt så har dette kun betydning for selve utbetalingen, da feriepenger ikke *er* skattefrie, man betaler bare litt mer skatt av lønna i resten av året for å ha litt mer penger å rutte med om sommeren). Når det er sagt har du selvsagt krav på å få utbetalt opptjente feriepenger selv om du går på dagen og selv om arbeidsgiver ikke krever at du står i stillingen i oppsigelsestiden. Jeg sier bare at det rent praktisk sett kan være vanskeligere å få de utbetalt uten å styre litt med det.

Og det er egentlig alt jeg kan si om dette på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...