Jump to content
Chiara

Sliten.

Recommended Posts

Hva kan man gjøre for å få tilbake gnisten? :(

Ingenting er morro lenger, lite gains og! Treningene blir kortere, løpinga blir roligere, turene blir kortere og kortere. Sliter med å komme meg opp om morningen, føler meg "alltid" stiv og støl. Skal sies at jeg sliter med nevropatiske smerter etter prolaps, har prøvd endel smertestillende men bivirkningene gjør at vinninga går bort i spinninga så spiser bare paracet/ibux. Jeg går til fysio 1x uke for dette. Treningen er bra for smertene og det er mye pga dette jeg kommer meg avgårde nå.

Jeg vil ikke si jeg er overtrent heller, og jeg får i meg nok energi og vel så det.

Er det bare en "down" periode? Går det over? Er det noe JEG kan gjøre for å få det til?

Treninga har liksom vært mitt fristed, der jeg har fått tilbake mye mer enn jeg har gitt og jeg synes derfor dette er skikkelig kjipt :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

1. Spiser du nok..?

Ja tror jeg ligger godt i overskudd... :D

Jeg er glad i mat. God mat.

Jeg legger på meg i allefall. jeg veier meg ikke akkurat nå, men ser det. og kjenner det på klærne!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja tror jeg ligger godt i overskudd... :D

Jeg er glad i mat. God mat.

Jeg legger på meg i allefall. jeg veier meg ikke akkurat nå, men ser det. og kjenner det på klærne!

Om du ikke har registrert det med vekt eller målbånd er det ikke nødvendigvis det stemmer heller.

Hvor ofte trener du, og hva trener du?

Tror det er viktig å ikke føle at du trene hele tiden. Pust godt, senk skuldrene, og smil :)

Hva slags trening vil du utføre?

Kanskje det kunne hjelpe å legge om på treningsopplegget sitt - å gjøre noe nytt, noe mer spennende?

Trener du sammen med noen? Kansje du burde finne noen å trene sammen med, hvertfall for en periode?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om du ikke har registrert det med vekt eller målbånd er det ikke nødvendigvis det stemmer heller.

Hvor ofte trener du, og hva trener du?

Tror det er viktig å ikke føle at du trene hele tiden. Pust godt, senk skuldrene, og smil :)

Hva slags trening vil du utføre?

Kanskje det kunne hjelpe å legge om på treningsopplegget sitt - å gjøre noe nytt, noe mer spennende?

Trener du sammen med noen? Kansje du burde finne noen å trene sammen med, hvertfall for en periode?

jeg er i aktivitet hver dag. Tar det på dagsformen, det eneste jeg legger merke til er at det blir mindre og mindre. Må nesten se i loggboka'(igjen :D ) om du vil vite mer spesifikt. Jeg trives med det jeg gjør, jeg syens ikke det er kjedelig sånn sett, jeg er bare ikke med liksom?

Alle er gode ideer,men jeg bor på en liten, og nå kald, plass så det er begrenset med hvor mye jeg kan endre det pr nå.

Jeg vet at om jeg blir sittende så kommer smertene.

Er ikke meningen å virke sytete altså, er fakta jeg kommer med. Jeg vil gjerne endre det bare :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Har hatt et par sånne perioder. Da har jeg bare tatt en uke pause og slappet av. Etter en uke så kribler det i hele kroppen og jeg presterer sterkere enn noensinne. Så kanskje du rett og slett skal ta en liten treningspause frem til overskuddet er tilbake?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg føler med deg, har selv slitet med prolaps lenge og med mye smerter. Det har vært mange nedperioder med depresjon og følelsen av at livsgnisten ikke helt har vært der. Da trening ikke har vært helt aktuelt har jeg gjort om på kostholdet, noe som har hjulpet meg veldig. Fokusere på at kroppen får alt den trenger av ulike vitaminer, mineraler, sporstoffer og energi. Men også tilføre litt mer av matvarer som er litt ekstra med i prosessene som får humöret og kroppen til å føle seg mer glad og i harmoni, dette hjelper igjen positivt mot smerte og depresjon.

1. Lite raske karbohydrater, gå heller for fullkorn, som vil stabilisere blodsukkeret og hjelpe fordøyelsen. Anbefalt dagsdose fra helsedirektoratet er 25-35 gram.

2. Fet fisk (laks, makrell, örret, sild), 2-3 ganger i uken, dette vil gi næring til immunforsvaret, samt redusere symptomer på depresjon.

3. Godt med antioksidanter som vil bekjempe frie radikaler og hjelpe til i flere cellulære prosesser som vil gjøre at kroppen er mer i harmoni. Godt med antioksidanter får du fra grønnsaker, frukt og bær). Her er 5 om dagen uttrykket en god huskeregel (5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, 1 porsjon er ca 100 gr).

4. Proteiner deltar på forskjellige måter i alle livsprosesser i kroppen, og er bygget opp av aminosyrer.

  • Tyrosin er en aminosyre som er med å lage hormoner i kroppen som regulerer stoffskiftet. Stoffskiftet regulerer energien i kroppen kan vi si ganske enkelt, så ved å få i deg bra med spesielt denne, vil du få følelsen av at du har mer energi samt bedre humør. Ved å spise matvarer som kylling, bønner, tunfisk, avokado vil du få i deg tyrosin.
  • Tryptophan er en annen aminosyre som regnes som et av naturens egne antidepressiva, denne godsaken vil du finne i blant annet gresskarfrø.

Det finnes mye som er bra, men jeg tror jeg stopper her. Håper du får noen gode tips du kan prøve ut og lykke til.

Her får du også noen enkle oppskrifter (trykk på navnet så kommer du til oppskriften) som hjelper kroppen og humøret :)

Ovnsbakt-kylling-med-b%C3%B8nnesalat-og-sennepsvinagrette-200x200.jpgCajunstekt-laks-med-agurk-i-yoghurt-200x200.jpgKylling-fajitas-3-200x200.jpg

Avokado-og-sharonsalat-med-limedressing-FLF-1-200x200.jpgGresskar-og-gulrot-suppe-med-ingef%C3%A6r-FLF-200x200.jpgHvit-b%C3%B8nne-og-blomk%C3%A5lsuppe-FLF-5-200x200.jpg

Venstre fra toppen:

  1. Ovnsbakt kylling med bønnesalat og sennepsvinagrette
  2. Cajun stekt laks med agurk i yoghurt
  3. Kylling fajitas

Venstre fra bunnen:

  1. Avokado- og sharonsalat med limedressing
  2. Gresskar- og gulrotsuppe med ingefær
  3. Hvit bønne- og blomkålsuppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mange sånne perioder gjennom årene. Det beste er å prøve å sove godt, begynn med ca 10 dager helt fri fra treningen. Deretter begynner du rolig trening. Dette funker veldig bra. Samt fokusere på næringsrik mat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg har hatt mange sånne perioder gjennom årene. Det beste er å prøve å sove godt, begynn med ca 10 dager helt fri fra treningen. Deretter begynner du rolig trening. Dette funker veldig bra. Samt fokusere på næringsrik mat :)

^this (y)

Hatt mange sånne runder oppigjennom årene her også. Første gang skjønte jeg ikke hva som skjedde, og tenkte jeg skulle ta meg sammen og trene hardere. Det endte med at bare det å ta seg en dusj var ufattelig slitsomt. Anbefaler det han over her sier på det varmeste, og at du når du begynner å trene igjen tar det litt rolig i begynnelsen. ingen PRs første treningsuke ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
^this (y)

Hatt mange sånne runder oppigjennom årene her også. Første gang skjønte jeg ikke hva som skjedde, og tenkte jeg skulle ta meg sammen og trene hardere. Det endte med at bare det å ta seg en dusj var ufattelig slitsomt. Anbefaler det han over her sier på det varmeste, og at du når du begynner å trene igjen tar det litt rolig i begynnelsen. ingen PRs første treningsuke ;)

Haha, du har også prøvd å bare trene hardere som meg? :p Der har jeg driti meg litt ut før. hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haha, du har også prøvd å bare trene hardere som meg? :p Der har jeg driti meg litt ut før. hehe

Hehe, oh yes! Hadde jo null fremgang.. og beste medisin mot det var forced reps, negativer, dropsett og whatnot:hungover: Hvis man bare visste den gang hva man vet i dag. Tok vel 2 måneder før jeg kom meg på trening igjen. Man lærer heldigvis med årene ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hadde det sånn før jul. er vandt med å går på skole, jobbe og trene minst 5 ganger i uka- hele året...men så hadde jeg bare ikke lyst mer, eller jeg hadde lyst til å ha lyst, om du forstår ;) måtte bevist ta en fri periode, uten å føle at jeg burde trene... konsentrerte meg om å gå på skole og jobb, og gikk en tur om jeg hadde lyst, konsentrert meg om å være flink med maten, da jeg skal ned i vekt...og få minst 8 timers søvn. etter ca 10-14 dager var trenings lysten tilbake for fullt ;) gi deg selv litt tid, så skal du se det blir bedre =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips alle sammen :)

Skal til Roma med jobb snart så da blir det noen fridager! Det jeg er redd for er at smertene skal bli værre, som de har blitt ved slike pauser før...

Share this post


Link to post
Share on other sites
vil anbefale litt bevegelighets øvelser, sett på litt musikk og gjør litt "impro-yoga" ;) eller snakk med fysio =)

Er til fysio ukentlig akkurat nå :)

For smertelindring og tøy/bøy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...