Gå til innhold

Oppskrift for slow cooker / crock pot samletråd


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Et poeng med crockpot over sous vide er vel at sistnevnte ikke i stor grad brukes til å koke kraft eller gryter? Mange som bruker crockpot med hud, brusk og bein (og en liten skvett sitron eller eddik pluss litt løk, purre, ol. mot slutten) for å lage megakraftig kraft stappfull av gelantin og mineraler.

Så er det sausen da.. et par-tre marinerte flintsteiker i crockpotten, sammen med løk, hvitløk, ingefær, eller hva enn en måtte ha i skapet... OM NOM NOM NOM :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det Ann å bruke noen av disse maskinene til spareribs? Jeg har gjentatte ganger (ok, kun to, men var jo så dyre å kjøpe og føles bortkasta når jeg "ødelegger" dem) forsøkt å tilberede de spareribsene en kjøper på butikken, ferske, i ovnen, me føler ikke de blir så møre! Følger jo retningslinjene på pakka og de er jo forsåvidt litt møre. Men etter å ha spist spareribs på sitt beste flere ganger i USA er jeg blitt bortskjemt :p

Holder ikke at selve kjøttet jo i og for seg er mørt nok, da jeg føler at kjøttet inntil beinet alltid bare holder seg seigt, og i visse tilfeller bare henger fast der og...! Savner møøøøre ribs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en ganske shvær crockpot for at det skal bli plass til spareribs til flere. Jeg har aldri prøvd, tør ikke :whistle: Leirgryte/römertopf funker som fææn til spareribs.

Pro tip: Kok ribbene i cola. Det høres rart ut, men syra og sukkeret i colaen gjør at kjøttet blir digg som faen. Deretter inn i ovnen lagvis med løk + BBQ-saus og litt vin/eddik/kraft på lav temp i noen timer. Prøv maispuré (mais, smør, fløte) som tilbehør så har du et heidundrende måltid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det Ann å bruke noen av disse maskinene til spareribs? Jeg har gjentatte ganger (ok, kun to, men var jo så dyre å kjøpe og føles bortkasta når jeg "ødelegger" dem) forsøkt å tilberede de spareribsene en kjøper på butikken, ferske, i ovnen, me føler ikke de blir så møre! Følger jo retningslinjene på pakka og de er jo forsåvidt litt møre. Men etter å ha spist spareribs på sitt beste flere ganger i USA er jeg blitt bortskjemt :p

Holder ikke at selve kjøttet jo i og for seg er mørt nok, da jeg føler at kjøttet inntil beinet alltid bare holder seg seigt, og i visse tilfeller bare henger fast der og...! Savner møøøøre ribs!

Jeg vet ikke noe helt sikkert, men jeg skulle tro det. Hva med å legge de lagvis i blanding av vann+søtt+salt+syrlig+digg og sette tempen på low, og komme tilbake et par timer senere? Sausen siler du og koker inn på komfyren, og bruker til å gratinere ribsa i ovnen for bedre grillsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det skal gå helt fint. Del opp ribsa så du får lagt de lagvis, og ha oppi vann, noe salt, noe syrlig, noe søtt, og noe digg. La trekke på svak varme, lææææng. Når du kan vri et av ribsa rundt sin egen akse er den ferdig. Sil av kraften og kok denne inn til en ganske så tykk masse, til konsistensen ligner "barbecue"saus. Pensle denne på ribsa og sleng under grillen til alt sammen er gyllenbrunt og digg.

Litt selvpromotering ; Hvis du søker på forumet etter en tråd kalt" Christian leker med maten", så har jeg skrevet om når jeg laget ribs i ovnen etter metoden jeg skrev om lengre oppe i innlegget. Fungerer absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namm, takk for gode tips!!

Spiste som sagt spareribs ved et par anledninger når jeg var i USA. Vært der flere ganger ulike steder, men en sommer kjørte min beste venninne og jeg USA på tvers, da gjennom sørstatene (orket ikke kjøre midt i landet, er jo bare ørken...), og et av de beste måltidene hadde vi i Nashville! Ba taxisjåføren ta oss til et sted som ikke var turistfelle eller fancy, men dit fastboende dro selv for å få den beste maten. Han tok oss til en ufancy "countryaktig diner" i sentrum med kantinepreg, hvor en fikk plastikkbrett og gikk bort til glasseisken hvor en kunne velge mellom grillede, marinerte kyllinglår med crispy skinn eller grillede, marinerte rack of ribs... Tilbehør var maisstuing eller helgrillet hvitløkssmør-marinert maiskolbe, coleslaw og/eller refried beans. Nothing more - nothing less. Spareribsene var glasert med husets Tennessee-Jack Daniel-glaze... Fikk tre stooore racks (hver litt større enn den ene du får på fridays) med dobbelt så mye kjøtt mellom enn her og tilbehøret dekket en egen middagstallerken. Hele bøtteballetten kostet 80kr, og det var inkludert 8dl diet coke med gratis påfyll...

USA <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridays og spareribs? Altså, det blir som å dra til Italia med bagasjen full av Spaghetti ala Capri:p

Steder som ikke er markedsført ovenfor turister serverer bedre mat i 95%av tilfellene <3

Helt enig!

Har så utrolig mange gode, uforglemmelige matopplevelser gjennom mine reiser (har vært veldig privilegert opp gjennom årene som har hatt anledning til å reise mye) og det er gjennom å tenke på disse en virkelig får øynene opp for hvor stor betydning god mat faktisk har. Både for sosialt og helse, men også livsglede, minner og virkelig livskvalitet :) En har kanskje litt raskt for å glemme det av og til, spesielt i denne verdenen med fokus på prestasjon, kropp, estetikk, "optimat makro- og mikrosammensetting" osv.. Mat blir redusert til tall, nummer og innhold, fremfor de andre sosiale, samlende og psykologiske kvalitetene den også kan ha. Kan selvfølgelkg ikke knytte dette til hvert eneste måltid hver dag, men godt å minnes om dette av og til :)

(Var på mini-julebord med venninnene torsdag og en av fitnessjentene hadde matboks... På restaurant... På julebord.. Det ene julebordet med venninnene vi har hvert år. Jeg støtter sunnhet, støtter egne valg, men ble trist med tanke på hvordan da bare det med mat, sosialt, samvær er blitt overskygget :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Har tatt med slow cookeren på fjellet. Tør jeg å bruke den til å tilberede en surret reinsdyrstek? Tenkte å brune i panne først og legge gulrøtter, løk i bunnen, en skvett rødvin, trekke på "lav" i ganske mange timer mens vi er på skitur osv. Noen som har erfaring med stek av relativt magert kjøtt? Blir det bare tørt? Har med steketermometer også, så jeg kan jo få fulgt med litt på slutten.

Edit: Calling Aurelius, Raptorial, Gamlebyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboern og jeg fikk Crock Pot til jul, hurra!

Nå prøver vi oss på vårt første måltid, en svær gryte med chili. Det er noe vi lager ganske ofte, så det blir spennende å se hvordan resultatet blir i crock pot! Hvis resultatet blir bra, så skal jeg poste oppskriften her, den er litt annerledes fra trådstarters chili-oppskrift.

Nyttårsaftenmenyen er pulled pork. Gleder meg! Og jeg gleder meg til å lage mye og enkel mat framover! HURRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt med slow cookeren på fjellet. Tør jeg å bruke den til å tilberede en surret reinsdyrstek? Tenkte å brune i panne først og legge gulrøtter, løk i bunnen, en skvett rødvin, trekke på "lav" i ganske mange timer mens vi er på skitur osv. Noen som har erfaring med stek av relativt magert kjøtt? Blir det bare tørt? Har med steketermometer også, så jeg kan jo få fulgt med litt på slutten.

Edit: Calling Aurelius, Raptorial, Gamlebyen

magert kjøtt kan nok funke, men det er lett at det kan bli litt tørr om det står lenge. Dog tror jeg en fem seks timer går bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gira, svinenakken har vært i crock poten siden 10 i dag morges med løk, hvitløk og cola og diverse andre greier. Da jeg kom hjem fra trening lukta det så utrooolig godt i hele leiligheten!

Om ca en halvtime skal vi ta den ut og rive den fra hverandre. Gleder meg til middag.

Og gårsdagens chili ble bra.

[ATTACH]156203[/ATTACH]

Dette ble slengt oppi:

1,2 kg kjøttdeig

3-4 små løk

1 kinesisk hvitløk

1 chilli (kunne sikkert hatt flere)

4 bokser hermetiske tomater

100 g sorte bønner (tørkede)

100 g hvite bønner (tørkede)

En dæsj balsamicoeddik

Noen ss tomatpuré

Krydder: spisskummen, tørket chilli, paprika, salt, pepper

Fersk koriander

Hadde på high på ca 5t. Jeg lærte følgende: vær raus med krydder. Dette var første gang jeg brukte tørkede bønner og ikke hermetiske, og jeg undervurderte hvor lang tid det ville ta å koke dem. De trenger LANG tid. (Disse hadde heller ikke ligget i bløt.)

Dette kan bli en riktig så økonomisk rett hvis man har en høyere bønne:kjøtt-ratio. (Den er allerede ganske økonomisk av seg!) Jeg kjøpte 1 kg sorte og hvite bønner for henholdsvis 30 og 35 kr på Tahir market i Trondheim. Neste gang skal jeg ha (mye) mer chili i fra begynnelsen av.

post-1672-14440994932872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gira, svinenakken har vært i crock poten siden 10 i dag morges med løk, hvitløk og cola og diverse andre greier. Da jeg kom hjem fra trening lukta det så utrooolig godt i hele leiligheten!

Om ca en halvtime skal vi ta den ut og rive den fra hverandre. Gleder meg til middag.

Og gårsdagens chili ble bra.

[ATTACH]156203[/ATTACH]

Dette ble slengt oppi:

1,2 kg kjøttdeig

3-4 små løk

1 kinesisk hvitløk

1 chilli (kunne sikkert hatt flere)

4 bokser hermetiske tomater

100 g sorte bønner (tørkede)

100 g hvite bønner (tørkede)

En dæsj balsamicoeddik

Noen ss tomatpuré

Krydder: spisskummen, tørket chilli, paprika, salt, pepper

Fersk koriander

Hadde på high på ca 5t. Jeg lærte følgende: vær raus med krydder. Dette var første gang jeg brukte tørkede bønner og ikke hermetiske, og jeg undervurderte hvor lang tid det ville ta å koke dem. De trenger LANG tid. (Disse hadde heller ikke ligget i bløt.)

Dette kan bli en riktig så økonomisk rett hvis man har en høyere bønne:kjøtt-ratio. (Den er allerede ganske økonomisk av seg!) Jeg kjøpte 1 kg sorte og hvite bønner for henholdsvis 30 og 35 kr på Tahir market i Trondheim. Neste gang skal jeg ha (mye) mer chili i fra begynnelsen av.

Du kan jo også leke med forskjellige typer chili, som røkt meksikansk adobo eller habanero eller kinesisk blomsterpepper /sichuan-chili. Sistnevnte er det jo litt krutt i og, så da går jo mengdene ned^^

En annen mulighet er jo innkjøp av andre typer kjøtt, selv har jeg stor suksess med kjøttgryte på høyrygg. Masse smak, selv om jævelskapen måtte koke lææææng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gira, svinenakken har vært i crock poten siden 10 i dag morges med løk, hvitløk og cola og diverse andre greier. Da jeg kom hjem fra trening lukta det så utrooolig godt i hele leiligheten!

Om ca en halvtime skal vi ta den ut og rive den fra hverandre. Gleder meg til middag.

Og gårsdagens chili ble bra.

[ATTACH]156203[/ATTACH]

Dette ble slengt oppi:

1,2 kg kjøttdeig

3-4 små løk

1 kinesisk hvitløk

1 chilli (kunne sikkert hatt flere)

4 bokser hermetiske tomater

100 g sorte bønner (tørkede)

100 g hvite bønner (tørkede)

En dæsj balsamicoeddik

Noen ss tomatpuré

Krydder: spisskummen, tørket chilli, paprika, salt, pepper

Fersk koriander

Hadde på high på ca 5t. Jeg lærte følgende: vær raus med krydder. Dette var første gang jeg brukte tørkede bønner og ikke hermetiske, og jeg undervurderte hvor lang tid det ville ta å koke dem. De trenger LANG tid. (Disse hadde heller ikke ligget i bløt.)

Dette kan bli en riktig så økonomisk rett hvis man har en høyere bønne:kjøtt-ratio. (Den er allerede ganske økonomisk av seg!) Jeg kjøpte 1 kg sorte og hvite bønner for henholdsvis 30 og 35 kr på Tahir market i Trondheim. Neste gang skal jeg ha (mye) mer chili i fra begynnelsen av.

Tips til smaker i chiligryte:

http://frukofoedskoekken.dk/chili-con-pollo-crock-pot/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...