Gå til innhold

skal mann gi hundre prosent på trening?


Anbefalte innlegg

hei!

Jeg får mye inntrykket av at styrketrening handler om å ta seg helt ut iløpet av øktene. for i bunn å grunn handler muskelbygging om at musklene skal brytes ned under styrke trening, for så å bygges opp igjen i restitusjons fasen, hvor man inntar et høyt protein inntak, nok karbohydrater og hvor man lar kroppen hvile. men hva om man kjører flere lette økter iløpet av en uke, istedenfor et par tunge. hva ville vært mes effektivt? lurer litt på dette, for i det sisste har jeg hatt mange av disse harde øktene, men ser lite effekt på armene, og dette irriterer meg litt. pleier å kjøre baseøvelser, med 7 reps og 3 sett. så lurer litt på om det kunne vært en tanke å trene oftere med lavere intensitet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktig å skille styrketrening og muskelbygging. Du kan bli jævlig sterk av å trene mye styrketrening uten en kropp hvor det ser nevneverdig ut som du trener styrke(ihvertfall med klær på). Du sier du har lite effekt på armene, da spør jeg deg om du har mye TUT(time under tention) eller med andre ord: hvor stort volum har du i dette tillfellet på armene iløpet av en uke?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
har fått lagt på ett par kilo på push-upsa, og chinsa ganske jevnt i det sisste, det er de to første øvelsene jeg har på programmet, på dips, preacher curls og push down har det vært lite økning.

Hvordan er markløften? Roing?

Det er ikke nødvendig å trene armene 2-3x i uken for øvrig.. Kommer helt ann på hva du gjør ila økten, ikke antall økter.

Samtidig: høyde/vekt?alder? Trener du med korrekt teknikk? hvor mange reps på baseøvelser vs isolasjonsøvelser?

Og selvfølgelig kan genetikk spille inn. Armene mine er blant det som vokser fortest f.eks, mens brystet er ikke tilstedet :p hehe!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er markløften? Roing?

Det er ikke nødvendig å trene armene 2-3x i uken for øvrig.. Kommer helt ann på hva du gjør ila økten, ikke antall økter.

Samtidig: høyde/vekt?alder? Trener du med korrekt teknikk? hvor mange reps på baseøvelser vs isolasjonsøvelser?

Og selvfølgelig kan genetikk spille inn. Armene mine er blant det som vokser fortest f.eks, mens brystet er ikke tilstedet :p hehe!

jeg tar ikke markløft. kjører heller ikke roing, tar andre øvelser på øvre rygg:) åpner som regel økta med å ta øvre rygg (husker ikke helt navnet på øvelsene her), tar deretter push-ups, chins, dips, bicepcurl og nedtrekk. har vel ca. 65 kilo på nedtrekk i tau, med 10 reps og 4 fire sett. og 15 kilo i belte på dipsa, med 6 reps med tre sett.

veier 70 kg. er 175cm og 17 år:)

er litt motsatt for meg, brysta kom ganske fort samt øvre rygg, mens armene henger litt etter :) ellers har jeg en storebror som har meste av muskler i hele overkroppen, men kanskje vi har forskjellige gener:)

takk for svar:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jeg tar ikke markløft. kjører heller ikke roing, tar andre øvelser på øvre rygg:) åpner som regel økta med å ta øvre rygg (husker ikke helt navnet på øvelsene her), tar deretter push-ups, chins, dips, bicepcurl og nedtrekk. har vel ca. 65 kilo på nedtrekk i tau, med 10 reps og 4 fire sett. og 15 kilo i belte på dipsa, med 6 reps med tre sett.

veier 70 kg. er 175cm og 17 år:)

er litt motsatt for meg, brysta kom ganske fort samt øvre rygg, mens armene henger litt etter :) ellers har jeg en storebror som har meste av muskler i hele overkroppen, men kanskje vi har forskjellige gener:)

takk for svar:)

Kan garantere deg at du rett og slett spiser for lite :)

Er 173cm og 82kg(har selvfølgelig litt fett på kroppen).. Men hadde jeg veid 70kg, så hadde jeg nok følt meg altfor liten! Målvekten min måtte vært mellom 75-85kg med muskler...

For øvrig... Hvorfor ikke markløft? Den bygger generelt bra armer sammen med ro øvelser :)

Uansett! Spis masse mat, ha progresjon i treningen(overall) så kommer armene også til slutt! :)

Tren de 1-2x i uken (2-3øvelser med ish 3x8-12) så burde de også kommet (tren selvfølgelig baseøvelser)!

PS: husk at triceps er den mest synlige delen i "armen" og denne er også størst :) Så kanskje du må trene mer triceps vs biceps :) Supersett? Mange muligheter!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
jeg tar ikke markløft. kjører heller ikke roing, tar andre øvelser på øvre rygg:) åpner som regel økta med å ta øvre rygg (husker ikke helt navnet på øvelsene her), tar deretter push-ups, chins, dips, bicepcurl og nedtrekk. har vel ca. 65 kilo på nedtrekk i tau, med 10 reps og 4 fire sett. og 15 kilo i belte på dipsa, med 6 reps med tre sett.

veier 70 kg. er 175cm og 17 år:)

er litt motsatt for meg, brysta kom ganske fort samt øvre rygg, mens armene henger litt etter :) ellers har jeg en storebror som har meste av muskler i hele overkroppen, men kanskje vi har forskjellige gener:)

takk for svar:)

du er bare 17 år gutt! slapp av å nyt den framgangen du har. Aldersmessig er du primet for muskelbygging så kjempebra du trener styrke! :) Bare å fortsette med det du gjør. Ingen forventer at du trener perfekt i en slik alder. Kontinuitet er det viktigste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kan garantere deg at du rett og slett spiser for lite :)

Er 173cm og 82kg(har selvfølgelig litt fett på kroppen).. Men hadde jeg veid 70kg, så hadde jeg nok følt meg altfor liten! Målvekten min måtte vært mellom 75-85kg med muskler...

For øvrig... Hvorfor ikke markløft? Den bygger generelt bra armer sammen med ro øvelser :)

Uansett! Spis masse mat, ha progresjon i treningen(overall) så kommer armene også til slutt! :)

Tren de 1-2x i uken (2-3øvelser med ish 3x8-12) så burde de også kommet (tren selvfølgelig baseøvelser)!

PS: husk at triceps er den mest synlige delen i "armen" og denne er også størst :) Så kanskje du må trene mer triceps vs biceps :) Supersett? Mange muligheter!

wow! 82 kilo på 173 cm, greit imponderende;)

men har prøvd å ligge på160 gram proteiner hver dag. men har prøvd å holde meg unna for mye karbohydrater. så kanskje problemet er løst!

men da tar jeg markløft og slenger på et par roøvelser på neste økt!

føler at tricepsen er god på vei, det er mest bicepsen som henger etter:P men da tar jeg til meg de rådene, og bruker dem godt på neste økt;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
wow! 82 kilo på 173 cm, greit imponderende;)

men har prøvd å ligge på160 gram proteiner hver dag. men har prøvd å holde meg unna for mye karbohydrater. så kanskje problemet er løst!

men da tar jeg markløft og slenger på et par roøvelser på neste økt!

føler at tricepsen er god på vei, det er mest bicepsen som henger etter:p men da tar jeg til meg de rådene, og bruker dem godt på neste økt;)

Med 160g protein har du mer enn nok ihvertfall :)

Sats på ca 1g pr kg kroppsvekt med fett(70-80g per dag) :) Og resten karbs :)

Ligg generelt litt i overskudd type opp til 0,5kg ekstra i uken :) Så får du en fin progress, husk å øk vektene... Kjør baseøvelser+spis maten din ;) Juster kostholdet etterhvert og NYT reisen! Jeg var dum nok til å ikke begynne tidlig(og seriøst)! Du er fortsatt ung og kan utnytte kroppen enda mer! Så kjør på, nyt det og kos deg ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Med 160g protein har du mer enn nok ihvertfall :)

Sats på ca 1g pr kg kroppsvekt med fett(70-80g per dag) :) Og resten karbs :)

Ligg generelt litt i overskudd type opp til 0,5kg ekstra i uken :) Så får du en fin progress, husk å øk vektene... Kjør baseøvelser+spis maten din ;) Juster kostholdet etterhvert og NYT reisen! Jeg var dum nok til å ikke begynne tidlig(og seriøst)! Du er fortsatt ung og kan utnytte kroppen enda mer! Så kjør på, nyt det og kos deg ;)

skriver de kloke ordene over senga mi! så skal jeg nyte reisen! :D igjen tusen takk for råd og tips:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Med 160g protein har du mer enn nok ihvertfall :)

Sats på ca 1g pr kg kroppsvekt med fett(70-80g per dag) :) Og resten karbs :)

Ligg generelt litt i overskudd type opp til 0,5kg ekstra i uken :) Så får du en fin progress, husk å øk vektene... Kjør baseøvelser+spis maten din ;) Juster kostholdet etterhvert og NYT reisen! Jeg var dum nok til å ikke begynne tidlig(og seriøst)! Du er fortsatt ung og kan utnytte kroppen enda mer! Så kjør på, nyt det og kos deg ;)

men altså som jeg forstår deg rett, gi alt på alle økter, tren 1-2 ganger i uka. ha en jevn økning og spis nok:P?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

men altså som jeg forstår deg rett, gi alt på alle økter, tren 1-2 ganger i uka. ha en jevn økning og spis nok:p?

Gi alt ja :)

Tren 3-4x mener jeg er nok f.eks fullkroppsprogram eller 2-splitt og fokuser på baseøvelser! Ha en jevn økning i vekten du løfter(type prøv å øke vekten hver uke/hver 2.uke) og spis i overskudd :)

Tren gjerne armene 1-2x i uken etter øktene ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
altså trene baseøvelser 3-4 ganger i uka (kjører en to splitt), så tar jeg en liten finish på armene med isolasjons øvelser 1-2 ganger i uka;) kunne okklusjontrenig vært en bra tanke her?

Har ingen erfaring med okklusjonstrening, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Personlig synes jeg 2-splitt 4økter i uken er bra. Og kjøre litt armer på slutten av økten er noe jeg også selv gjør. Men selvfølgelig, du må finne ut hva som funker for deg :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Har ingen erfaring med okklusjonstrening, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Personlig synes jeg 2-splitt 4økter i uken er bra. Og kjøre litt armer på slutten av økten er noe jeg også selv gjør. Men selvfølgelig, du må finne ut hva som funker for deg :)

den er grei:) da har jeg et fint utgangspunkt på et snart nytt treningsår :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn GROVT:

For samme resultat, med forskjellig framgangsmåte:

Desto sjeldenere du trener en muskel, desto hardere må du trene den. (Eks 4splitt, hver muskel 1 dag i uka)

Derimot trener du den oftere, så kan du trene lettere (lavere intensitet) (Eks et program der du trener imellom kroppen 5 dager i uka).

Og det er ganske stor forskjell og. I mine øyne, uansett målet ditt: Tren i mellom hele kroppen minst 3 dager i uken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sånn GROVT:

For samme resultat, med forskjellig framgangsmåte:

Desto sjeldenere du trener en muskel, desto hardere må du trene den. (Eks 4splitt, hver muskel 1 dag i uka)

Derimot trener du den oftere, så kan du trene lettere (lavere intensitet) (Eks et program der du trener imellom kroppen 5 dager i uka).

Og det er ganske stor forskjell og. I mine øyne, uansett målet ditt: Tren i mellom hele kroppen minst 3 dager i uken.

This (y)

Men jeg kjenner jeg fikk vondt i øynene av 7 reps. Visste du ikke at 7 reps i treningsverdenen ikke gir noen effekt? Det må være enten 6 eller 8. 7 er ikke lov. Det ser bare rart ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...