Gå til innhold

hvorfor tar jeg så mye i markløft?


ola95

Anbefalte innlegg

Hei. Gutt på 18 år og er 192 cm høy. Så ikke den optimale kroppen for markløft. Jeg trente litt teknikk i markløft for 1-2 år siden, men så sluttet jeg og trene markløft fordi jeg synes øvelsen er litt akummel for ryggen. Da øvde jeg med mellom 80-100 kg.

Men nå nylig fikk jeg utfordring av en kompis i markløft og jeg klarte 3x200 kg helt greit. Det var første gangen jeg har hatt mer enn 100 kg på stangen. Så litt senere trente jeg med en med erfaring med markløft og løfter selvfølgelig mer enn meg. Dette ble den andre økta med markløft. Så han utfordret meg i strakmark. Altså en bitteliten knekk i kneet slik at det ikke går på baksidelår og bruker bare ryggen, fører stangen ned under kneerne. Da ente jeg på 6x240 kg, en rep mer enn han jeg trente med. Har funnet ut nå at jeg skal begynne å trene markløft. Men hvorfor og hvordan har jeg fått de kreftene i markløft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg gidder ikke å være sånn: få se eller så skjedde det ikke.

Men, jeg har iallefall hørt at høyden har mye å si på markløft. Og at du er for høy syntes jeg hørtes rart ut.

Det har litt med pendelen i kroppen å gjøre, om jeg ikke husker helt feil.

Men, det er garantert noen som kommer til å rette på meg, så får være ydmyk.

Og klarer du en 6 er på 240, da er du maskin, uansett høyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble den andre økta med markløft. Så han utfordret meg i strakmark. Altså en bitteliten knekk i kneet slik at det ikke går på baksidelår og bruker bare ryggen, fører stangen ned under kneerne. Da ente jeg på 6x240 kg, en rep mer enn han jeg trente med

Rumensk markløft? Var løftet fra rett under knærne og opp eller helt fra bakken? 3x200 kg i konvensjonell mark kan tyde på det.

Uansett bra løft (y). Hvordan har du trent i mellom tiden fra du prøvde markløft første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, at folk i det hele tatt vurderer å tro på dette er latterlig. Sett flere eksempler på det her, bla på treningsforum at folk ljuger om sånt. 6x240 i STRAK markløft andre økta? Rett og slett for godt til å være sant. Du drar altså ca 300 kg i markløft, ca like sterk som bla Vektløftere og styrkeløftere som har trent en årrekke? Slutt å troll, dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, at folk i det hele tatt vurderer å tro på dette er latterlig. Sett flere eksempler på det her, bla på treningsforum at folk ljuger om sånt. 6x240 i STRAK markløft andre økta? Rett og slett for godt til å være sant. Du drar altså ca 300 kg i markløft, ca like sterk som bla Vektløftere og styrkeløftere som har trent en årrekke? Slutt å troll, dette blir for dumt.

3x200kg i mark --> 300 1RM ? Hvordan regnet du ut det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Det er ikke umulig.

Som nevnt over - det har myyyye å si hva du har trent underveis og ellers de siste par åra.

At du er lang er, som nevnt ikke nødvendigvis en ulempe.

(Nikolai Sandvik Ulvesæther som er 18 år er 2 meter lang løftet i Ungdoms NM 285 kg i markløft. (Ny norsk rekord i +120 kg)

Han har ikke trent veldig lenge...)

:)

Jeg anbefaler deg å fortsette å trene markløft - under kyndig veiledning. At markløft kan være en skummel øvelse for ryggen er nemlig helt riktig - spesielt om du har kombinasjonen "ekstremt talent og elendig teknikk". Jeg tipper teknikken er bra, men ung alder og allerede såpass heftige maksløft, krever at du ikke slumser og at du trener etter kvalitetssikret programmering.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar normalt ganske mye mer i konvensjonell mark/sumo mark enn strakmark/rumenske mark. Dersom han tar 240kgx6 i strakmark vil han dermed trolig kunne ta en del mer i vanlig mark. Det var vel det Sozsoz siktet til.

"Altså en bitteliten knekk i kneet slik at det ikke går på baksidelår og bruker bare ryggen, fører stangen ned under kneerne."

Høres mer ut som markløft fra heng eller strake markløft fra heng. Du vil kunne ta mer der enn vanlig mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Altså en bitteliten knekk i kneet slik at det ikke går på baksidelår og bruker bare ryggen, fører stangen ned under kneerne."

Høres mer ut som markløft fra heng eller strake markløft fra heng. Du vil kunne ta mer der enn vanlig mark.

enig, hører ut som rack-pulls eller noe i den duren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kg i mark x 3 høres ikke umulig ut, spes mht til at du er 192 høy og trolig rundt 80-90kg? dvs at du løfter rundt 2,5 av din egen kroppsvekt og det bør en 18-åring som driver med trening klare. Du er nok ikke noe unikum, men du omgir deg med en verden av underachievers; folk som ikke vet at de må laste på stanga for å finne ut hvor sterke de faktisk er! Mange bruker flere år på å tørre å finne sitt eget potensiale, i frykt for å skade seg ved å legge på for mye for raskt, men du bare gassa på; ikke særlig smart, med du var heldig og det gikk bare greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar, bra det er litt diskusjon om det, tar det som et kompliment. Vingespennet er på 205 cm. Har alltid trent mye clean eller vending. Mest fra heng. Så det er vel dra øvelser som er min sterke side. Trener også mye knebøy. Men som sagt så skjønner jeg at jeg må filme et maksløft.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200kg i mark x 3 høres ikke umulig ut, spes mht til at du er 192 høy og trolig rundt 80-90kg? dvs at du løfter rundt 2,5 av din egen kroppsvekt og det bør en 18-åring som driver med trening klare. Du er nok ikke noe unikum, men du omgir deg med en verden av underachievers; folk som ikke vet at de må laste på stanga for å finne ut hvor sterke de faktisk er! Mange bruker flere år på å tørre å finne sitt eget potensiale, i frykt for å skade seg ved å legge på for mye for raskt, men du bare gassa på; ikke særlig smart, med du var heldig og det gikk bare greit :)

Helt enig, har aldri vært redd for å presse kroppen maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...