Gå til innhold

hvorfor tar jeg så mye i markløft?


ola95

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hahahahaaa X) latterlig å se så mange negative folk tro at dette ikkje er fullt mulig..

Ja. Hahahaha. Helt utrolig å ikke tro at en 18-åring som gir inntrykk av at han aldri har trent før, løfter 6 reps på 240 kg i rumenske markløft. Så teite folk er!

Men i ettertid har det kommet frem at han er en veldig fysisk aktiv 18-åring på over 100 kg. Med tanke på hvor lett han tok Power clean fra heng med 130 kg i videoen over, så tror jeg nå på ham. Det er uansett imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Så utrolig å ikke tro at en 18-åring som gir inntrykk av at han aldri har trent før...

Faktisk så ga han aldri det inntrykket, folk antok det av en eller annen grunn siden han sa at han ikke har trent særlig mye markløft før. Men tar man en kjapp titt i profilen hans har så ser man jo hva han er i stand til, og er man fortsatt skeptisk så kan man bruke google og gjøre et søk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo hovedparten av de beste markløftere i verden veldig høye, så å være høy trenger ikke være negativt på noen måte. Lange lårbein og kort rygg samt lange armer er noe som ofte forekommer hos høye mennesker som utgjør veldig gode "vinkler" i markløft, men knebøy derimot vil føles som om hofta er i kina før man kan snu om man skal på godkjent dybde.

Et markløft fra klosser, eller rackpull som det refereres til et utrolig mye lettere enn vanlig markløft.

Jeg dro 200kg i markløft 3. gang jeg prøvde øvelsen da jeg var 16, og det er nok av eksempler på folk som har gjort lignende så det er langt fra umulig å løfte slike vekter om de fysiske forutsetningene er på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og med overnevnte sitat/ordtak kan det være en fin lærepenge for oss alle om hvordan man behandler med-debatanter, nykommere og generelt folk på internett med en noenlunde grunnlegende respekt.

Det er altid rom for diskusjoner, krangler, uenigheter og forskjellige synspunkt såfremst det foregår på et mer eller mindre folkelig eller saklig måte.

Uahvengig av mistanker, hvor dårlige dager man kan ha, eller hvor ironisk man ønsker å være har alle rett - spesielt nykommere - til å bli møtt med innlegg der man iallefall forsøker å være hyggelig, og at man i det minste viser respekt i for den man skriver til. Føler man seg irritert, støtt, lurt, forsøkt lurt, kynisk, lei av de samme postene, irriterende bedreviter med mer foreslår jeg personlig at du kobler ut tastaturet.

Helt ærlig så må jeg si at jeg har mine største tvil på at mye som blir sagt her inne på forumet generelt, og i denne tråden er ting man hadde sagt direkte til personens annsikt. Tenk, trykk, send. Ikke omvendt.

Husk at ikke alle er vant med forum og/eller internettkulturen.

- Mod Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke mye karbohydrater for å bli sterkere.

Ja, men jeg skrev "...som ikke spiser karbohydrater...".

Uansett, en utøver i kraftsport vil yte bedre med karbohydrater.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/

"Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg skrev "...som ikke spiser karbohydrater...".

Uansett, en utøver i kraftsport vil yte bedre med karbohydrater.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC524027/

"Therapeutic use of ketogenic diets should not require constraint of most forms of physical labor or recreational activity, with the one caveat that anaerobic (ie, weight lifting or sprint) performance is limited by the low muscle glycogen levels induced by a ketogenic diet, and this would strongly discourage its use under most conditions of competitive athletics."

Uenig, skal du bli sterk bør du trene få repetisjoner. Hvor stort er behovet for glykogen da? SVÆRT lite. Skal du løpe maraton funker det dårlig med ketogen diett. Kontekst er viktig

Weight lifting er ikke det samme som weightlifting, men det vet du kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er behovet for glykogen da? SVÆRT lite.

"Svært lite" er ikke særlig presist ;) Selv om det kan være korrekt i enkelte tilfeller så er kontekst viktig. Hvis vi ser på hva guruer på det tverrfaglige feltet kosthold og styrketrening som Alan Aragon og Lyle McDonald så anbefaler de typisk 2-7 gram karb for hver kilo LBM. Jeg vil ikke si dette er "svært lite".

Selv om man løfter med få repetisjoner for styrketrening så kan det forsatt være snakk om heftig volum tilsammen i løpet av en treningsuke, i alle fall når man er viderekommen og løfter relativt tunge vekter. Skal man spise for ytelse så bør man definitivt spise karb, IMHO. Karb er viktig for restitusjon. Low-Carb = Low Muscle Glycogen = Increased Muscle Breakdown.

Weight lifting er ikke det samme som weightlifting, men det vet du kanskje.

Nå er vel poenget at det er snakk om anaerob aktivitet, og ikke om det gjelder vektløfting eller å løfte vekter. Styrketrening er anaerob aktivitet.

Fra Lyle McDonalds artikkel How many carbohydrates do you need?

TKI6oTC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uenig, skal du bli sterk bør du trene få repetisjoner. Hvor stort er behovet for glykogen da? SVÆRT lite. Skal du løpe maraton funker det dårlig med ketogen diett. Kontekst er viktig

Weight lifting er ikke det samme som weightlifting, men det vet du kanskje.

Få repetisjoner, mange sett, opptil flere økter om dagen, mange dager i uka..

Jeg er klar over at weight lifting ikke er det samme som weightlifting, ja. Hva var poenget med å påpeke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alan Aragon og Lyle McDonald så anbefaler de typisk 2-7 gram karb for hver kilo LBM. Jeg vil ikke si dette er "svært lite".

Selv om man løfter med få repetisjoner for styrketrening så kan det forsatt være snakk om heftig volum tilsammen i løpet av en treningsuke, i alle fall når man er viderekommen og løfter relativt tunge vekter. Skal man spise for ytelse så bør man definitivt spise karb, IMHO. Karb er viktig for restitusjon. Low-Carb = Low Muscle Glycogen = Increased Muscle Breakdown.

Nå er vel poenget at det er snakk om anaerob aktivitet, og ikke om det gjelder vektløfting eller å løfte vekter. Styrketrening er anaerob aktivitet.

Fra Lyle McDonalds artikkel How many carbohydrates do you need?

TKI6oTC.png

2-7 er vanvittig spenn. 2 g pr LBM er lite karbohydrater. 7 g pr LBM er MYE ! Har ikke sagt at man ikke skal spise karbohydrater? Det er uten tvil bedre enn en ketogen diett, men behovet for karbohydrater er ikke så enormt som folk skal ha det til. Takk for tabellen, men har lest alle bøkene til Lyle og Girth Control av Alan ;)

Jeg er klar over at volum spiller inn. Siden du er så fan av lyle, og tar alt han sier for gull.

"So if you did a workout containing 24 work sets, you’d only need about 60 extra grams (24 sets * 5 grams/2 sets = 60 grams) of carbohydrate to replace the glycogen used. So if you were starting at the bare minimum of 50 grams per day and were doing roughly 24 sets/workout, you’d need to consume an additional 60 grams (total 110 grams/day) to cover it. If you didn’t function well in ketosis and were starting at the 100-120 g/day, you’d increase to 160-180 g/day. I’d note that, for the average male lifter, this works out to about 1 g/lb or ~2 g/kg lean body mass carbohydrate per day"

Under mine volumfaser spiser jeg ikke mer enn kanskje 150 g karb om dagen. Det er 1,6 g/ LBM. Har alltid god fremgang. Tviler sterkt på at den hadde vært merkbart bedre med mye mer karbohydrater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og?

Så du holder ut en 3 timers dietmarøkt på kyllingfilet og torsk? Da hadde jeg fått den store skjelven av for lavt blodsukker for lenge siden.

Det artige her er jo at trådstarter kjører masse cleans som er en langt vanskeligere øvelse enn markløft, men er redd for å kjøre mark. Cleans er jo egentlig den ene delen av marken, men som man ser på videoen av cleansa dine så er jo måten du marker opp stanga på, for så å kjøre hangcleans, fatal.

Som nevnt tidligere så finnes det jo også nok av markfantomer ute i den store verden, og det forundrer meg at ingen har dratt opp det største fantomet (i mine øyne) av dem alle, "sprinteren" Tom Martin (som vel egentlig er mer glad i å trene vekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...