Jump to content
as83

skuldersmerter og vektløfting

Recommended Posts

Jeg kom akkurat fra legen etter å ha vært der å syti litt over skuldresmerter å "knekking" i skuldra når jeg løfter vekter. er det noen som har noen gode alternativer til skulderpress og de andre "standard" skulderøvelsene? evt noen med samme problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg kom akkurat fra legen etter å ha vært der å syti litt over skuldresmerter å "knekking" i skuldra når jeg løfter vekter. er det noen som har noen gode alternativer til skulderpress og de andre "standard" skulderøvelsene? evt noen med samme problem?

Noen er bare født med anatomien hvor pressøvelser kan gi et knekk i skuldra som du ser. Ulike alternativer er jeg ikke så godt kjent med da jeg ikke har utdannelse innen feltet. Kanskje noen PT'er her inne kan hjelpe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snakk med en fysio og prøv å finn ut hvorfor du får vondt! Kan arbeid på spesifikke fleksibilitet/'mobilitet utfordringer hjelpe?

Kan du kjøre press med manualer smertefritt?

Klarer du å kjøre Wall Slides og få armene helt inn til veggen uten å kompansere med svai rygg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har "gitt opp" mine skuldre. De bråker og knaser uansett. Jeg stopper bare når det begynner å gjøre vondt. Har vært hos fysioterapaut og div annet. Folk sier bare at jeg må ta det med ro, eller så får jeg et eller annet teit tøyeprogram, eller noe sånn så lenge du klarer "insert-lett-ting" er det ikke noe å behandle videre. Mine skuldre er veldig mobile, har jeg funnet ut. Det kan sikkert løses, og jeg har stor tro på at noen uker med oppfølging og testing hos for eksempel MAGNAT hadde vært veldig bra, men jeg har ikke økonomi til å brenne mange tusen på noen skuldre som, i og for seg, fungerer.

Hadde en periode hvor jeg skulle være så sykt alternativ i skulderøvelsene. Det er helt mulig, men det er egentlig bare BS, for min del i alle fall. Tren fornuftig med de øvelsene man vet funker. Militærpress etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg er ikke Pt, men er PT-forbruker, og har fått MYEbedre skuldre nå enn noen gang. Slet veldig med skuldersmerter før. Har trent opp mobiliteten ved å bruke rulle før hver økt, trent dislokasjon, og wallslide. Også rykk øy med teknikkstang hvor jeg gradvis snevrer inn grepsvidden for hvert sett.

Ellers diverse pre-hab-øvelser som

-prone cobra

-scapualr pushups

-utoverrotasjon i kabel / rotator cuff

Også øvelser som motvirker foroverroterte skuldre, som f.eks facepulls, reveres flies/rear deltoid osv..

Uansett burde du først finne ut av hvorfor du har vondt. Vanskelig å fikse et problem uten å vite årsak. For min del var det rett og slett svake skuldre, lite muskelmasse (i overkropp generelt), dårlig muskelaktivering (i skulder/øvre rygg), og manglende mobilitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dersom smertene kun dukker opp ved overhead pressing, så kan du ta utgangspunkt i at det er snakk om et problem med skulderbladenes stabilisering og bevegelse.

Svært få har mobilitet til å rekke armene over hodet, uten å shrugge skulderbladene. SVÆRT FÅ. Dette medfører feilbelastning og ofte impingement av armhalsen opp mot acromion.

Anbefaler deg å bli screenet skikkelig, slik at du kan få korrekt opptrening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulderproblemer kan være så mangt, og som flere har nevnt, så må du få noen til å "diagnostisere" skuldrene dine.

Jeg har "alltid" hatt problemer med skuldre, og for et års tid siden gikk jeg på betennelsesdempende kurer (Meloxicam) hver 3. uke i snitt.

Etter at jeg kom meg til en dyktig fysioterapeut, som gjennom undersøkelser og bilder fra MR-scan fant årsaken til mine problemer, satt hun opp et treningsprogram som ble tilpasset diagnosen, og etterhvert utvidet i takt med progresjon/resultater.

Treningsprogrammet består i hovedsak av ulike øvelser i slynge, og det primære målet er å trene støttemuskulatur i/rundt skuldre. Jeg har 2-3 slike treninger i uken, og bruker vel ca 1 time hver gang. Dette gjør jeg i tillegg til 4-5 ordinære treninger på studio, så for å få "kabalen til å gå opp", så trener jeg slynge på morgenen før jobb.

Nå har jeg vel ikke benyttet betennelsesdempende siden juni, og uten at jeg vil friskmelde skuldre, så er det hevet over enhver tvil at treningsprogrammet og gode råd underveis har hjulpet veldig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...