Gå til innhold

Det dummeste du har hørt..


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Noen inne på veggispreik på fjaseboka lurte på næringsopptak fra rå kontra kokte gulrøtter. Her er et av svarene. Jeg mistenker en raw vegan.

heisan , mye kan sies her , og det er selvfølgelig mer næring i guleroten før den blir kokt , men tygger du den ordentlig? , og har du nok saltsyre i magen til å fordøye guleroten ordentlig ? folk som spiser mye kokt mat må gjerne bruke litt tid til å få opp fordøyelsen til et optimalt nivå , men når det fungerer så inneholder rå planter enzymer som gjør at de er mye lettere fordøyelig , noe som lett merkes for mange ved at de etter ett måltid med råkost gjerne har energi til overs , men etter et kokt måltid blir man litt lav på energi , men det varierer selvfølgelig fra person til person , det som iallefall er sikkert er at alle er skapt for å spise mat som ikke er oppvarmet , men at vi trenger litt tid på å venne oss til å spise naturlig igjen , uansett så tror jeg at svaret på spørsmålet egentlig er , maksimalt næringsopptak fra gulerøtter får du ved å juice dem , drikke juicen med en gang , og lage foreksempel burgere av fibrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid like festlig når (utrente) kolleager i 40-50 årene uttaler seg om trening. Følgende er sagt i jobblunsjen:

Kollega A: Så på ironman. De er jo helt ville!

Kollgea B: De er jo de største egoistene!

Kollega C: Det er bare tull med proteinpulver. Kroppen klarer ikke å ta opp mer enn 10 gram om gangen.

:facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen inne på veggispreik på fjaseboka lurte på næringsopptak fra rå kontra kokte gulrøtter. Her er et av svarene. Jeg mistenker en raw vegan.

heisan , mye kan sies her , og det er selvfølgelig mer næring i guleroten før den blir kokt , men tygger du den ordentlig? , og har du nok saltsyre i magen til å fordøye guleroten ordentlig ? folk som spiser mye kokt mat må gjerne bruke litt tid til å få opp fordøyelsen til et optimalt nivå , men når det fungerer så inneholder rå planter enzymer som gjør at de er mye lettere fordøyelig , noe som lett merkes for mange ved at de etter ett måltid med råkost gjerne har energi til overs , men etter et kokt måltid blir man litt lav på energi , men det varierer selvfølgelig fra person til person , det som iallefall er sikkert er at alle er skapt for å spise mat som ikke er oppvarmet , men at vi trenger litt tid på å venne oss til å spise naturlig igjen , uansett så tror jeg at svaret på spørsmålet egentlig er , maksimalt næringsopptak fra gulerøtter får du ved å juice dem , drikke juicen med en gang , og lage foreksempel burgere av fibrene

Aah, det berømmelige enzym-argumentet. Den eneste måten å få i seg "levende" enzymer er å spise rå mat vettu. Synd da at disse enzymene blir ødelagt når de kommer i kontakt med magesyre i magesekken. De enzymene var til for å hjelpe planta vokse, de går ikke uhindret fra munnen og ut til ymse destinasjoner i kroppen. Kroppen vår lager sine egne enzymer, så det går helt fint å ikke tilføre planteenzymer. De gjør ikke en dritt for oss uansett. 100% av raw food-tilhengere jeg har snakka med har brukt dette enzymargumentet. So much fail. Jeg tror argument som inneholder ord med bokstaven "z" er veldig overbevisende.

Det morer meg også at betegnelsen "levende" brukes om frukt/grønnsaker og enzymer. Hvor lenge er egentlig en grønnsak "levende" etter at den er høstet? Må jeg spise epler mens de fortsatt henger på treet for å få fullt utbytte? Er det levende nok da? Det beste er kanskje å fange eplet i lufta før det lander på bakken, helst uten å bruke hendene. Ingenting som blodfersk nedfallsfrukt som ikke engang har truffet bakken. Tenk på alle enzymene jeg kan få i meg ved å spise på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relevant funn fra UiS i dag forresten:

[ATTACH=full]152185[/ATTACH]

Bare 200 kr for å henge med kosmisk broderskap. ÓG en doktor. Et kupp!

Vurderer å gå ... underholdningsverdien antas å være enorm. For å gi meg selv litt kred så vil jeg gå under titelen Profesor Emeritius i Multidimensjonale univers .... noe som må sies å være svært imponerende til bare å være 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther

En dame kom inn i garderoben da jeg skulle trene i dag.

"Nå har jeg trimmet i 10 minutter, det får være nok."

"Ja det er jo MYE bedre enn ingenting!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal du ikke være med på cardio?"

Ikke bare er det teit å spørre meg om jeg skal være med på cardio - det er teit å kalle utholdenhetstrening for cardio når jeg er på vei opp for å kjøre knebøy. Knebøy er bedre for hjerte/karsystemet enn å padle på en spinningsykkel i en time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

"Lær dere å droppe kulene med respekt"

seriøst om kettlebellene ikke blir lettere av at jeg setter de pent ned, så ikke faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
De blir jo det den dagen "håndtaket" knekker, så totalt usant er det jo ikke.

Det lover jeg at ikke skjer. Vi har ødelagt gulv og løfteplatformer, men det har aldri skjedd noe med kulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...